Old TimersSportvliegtuigenWarbirds

PH-TOK Piper PA-18-135 Super Cub vliegt weer met zijn oude militaire kenmerk R-114

PH-TOK / R-114 Piper PA-18-135 Super Cub

Arnemuiden, 13 juni 2021– Een eindje van huis troffen we de kersvers gerestaureerde Piper PA-18-135 Super Cub PH-TOK op het Zeeuwse Vliegveld Midden-Zeeland. Sinds 20 april 2021 vliegt de PH-TOK weer vanaf Oostwold Airport in het oosten van de provincie Groningen. Dit toestel is de afgelopen tijd door het team van Vliegbedrijf Tom van der Meulen grondig gerestaureerd. De PH-TOK is gebouwd in 1954 als militaire Super Cub. Het toegekende USAF-serial was 54-2404. Deze Piper kwam als L-21B in dienst bij de Koninklijke Luchtmacht met de registratie R-114. Het constructienummer van de PH-TOK is 18-3604 en het bijbehorende framenummer is 18-3793.

De “handtekening” van Tom van der Meulen is duidelijk op de PH-TOK aanwezig

Na zijn diensttijd verscheen het kistje op 26 april 1977 in het Nederlandse register als PH-TOK op naam van Vliegclub Hoogeveen. Ruim een jaar later, op 9 mei 1978, kwam de Piper in dienst bij Vliegbedrijf Tom van der Meulen. Al die tijd had de PH-TOK zijn militaire schutkleur behouden.

PH-TOK in zijn oude gedaante, nog voor de restauratie (Lelystad, 16 januari 2005)

Diezelfde kleuren heeft de PH-TOK na zijn restauratie ook nog. Daar is nu ook de roundel van de KLu bij gekomen en het voormalige militaire serial R-114.

PH-TOK / R-114 Piper PA-18-135 Super Cub

In de staart is ook het oude USAF-serial aangebracht. Onder het stabilo zien we klein en bescheiden de civiele registratie PH-TOK staan.

Drie kenmerken in één beeld; 54-2404, R-114 en PH-TOK

De PH-TOK is een tijdje uit de lucht geweest.  Al op 25 juni 2013 verliep het bewijs van luchtwaardigheid. Uiteindelijk werd de registratie op 12 maart 2018 uit het luchtvaartregister gehaald. Op 30 oktober 2020 werd de PH-TOK opnieuw ingeschreven. Het zou tot dit voorjaar duren voordat het kistje weer in een blakende conditie de lucht in ging.

PH-TOK / R-114 Piper PA-18-135 Super Cub

Deze Piper Super Cub is voorzien van een 150 pk (112 kW) sterke Lycoming O-320-A2B motor. Dat is meer dan de 135 pk (99 kW) motor waarmee het toestel bij de Koninklijke Luchtmacht heeft gevlogen. In het Nederlandse luchtvaartregister wordt evenwel Piper PA-18-135 als aanduiding aangehouden en niet PA-18-150. De PH-TOK wordt voornamelijk gebruikt voor staartwieltraining en verhuur en past prima in de collectie van de Heritage Hanger op het vliegveld van Oostwold.

PH-TOK / R-114 Piper PA-18-135 Super Cub

2 gedachten over “PH-TOK Piper PA-18-135 Super Cub vliegt weer met zijn oude militaire kenmerk R-114

  1. Inderdaad heel mooi gerestaureerd deze classic. Een paar weken geleden heb ik in Oostwold op deze kist mijn staartwiel conversie training gehad. Wat een gave kist om op te mogen vliegen!

    1. Hallo Henk,

      Dank voor je bericht! Veel veilige vlieguren op dit mooie toestel!

      Groet,
      Berend Jan Floor

Laat een reactie achter bij Henk Louw Reactie annuleren