Arnemuiden, 13 juni 2021 – Vanaf het vliegveld van Midden-Zeeland vliegt sinds 13 mei 2021 een leuk zelfgebouwd toestel, de PH-WAG. Dit eigenwijze dubbeldekkertje zagen we exact een maand na de eerste vlucht in de zoeker van onze fotocamera verschijnen.
Zelfbouwtoestel
De PH-WAG is een Fisher Celebrity en is gebouwd door Dennis van der Toorren. Dit zelfbouwtoestel is in 1989 in de Verenigde Staten ontwikkeld door Fisher Flying Products. Sinds 26 februari 2021 is de PH-WAG ingeschreven door ILT in het Nederlandse luchtvaartuigenregister. Het constructienummer is CE 160.
Sinds 10 januari 2021 verblijft het toestel op Midden-Zeeland. De aankomst was per aanhanger. Op Midden-Zeeland zijn de laatste werkzaamheden aan het kistje gedaan om het luchtwaardig te maken. De – altijd spannende – eerste vlucht vond plaats op 13 mei 2021. De bouwer zat zelf aan de knuppel. Gelijk tijdens de eerste vlucht vergezelde zijn vrouw Jenny hem, duidelijk een teken van vertrouwen. En terecht, de maiden flight verliep goed.
Vans RV-12
De PH-WAG is overigens niet het eerste vliegtuig dat Dennis van der Toorren heeft gebouwd. Ook de PH-DRV Vans RV-12 uit 2014 was tot half januari 2021 zijn eigendom. Dit kistje heeft nu een Duitse eigenaar en Van der Toorren treedt hiervoor nog op als de (verplichte) Nederlandse vertegenwoordiger van het toestel.
Fisher Flying Products
Fisher Flying Products is in de jaren tachtig opgericht door de Amerikaan Mike Fisher. Inmiddels is het bedrijf een aantal keer in andere handen gekomen. Sinds 2008 is de productie van de bouwpakketten verhuisd naar Canada.
Door Fisher Flying Products worden meerdere ontwerpen (14) als zelfbouwtoestel te koop aangeboden. Leverbare modellen zijn onder andere de Dakota Hawk (waarvan de PH-STR in Nederland vliegt), de R-80 Tiger Moth (een 80% schaal Tiger Moth), de Youngster en de Super Koala. Stuk voor stuk vliegtuigtypes die in Europa maar zelden voorkomen.
Nog geen beroemdheid
Inmiddels zijn er tientallen Fisher Celebrity’s gebouwd. In Europa is dit model echter nog zeker geen beroemdheid. Helaas vliegen er (nog) maar weinig in onze omgeving. Met de komst van de PH-WAG is er nu een Nederlands exemplaar bijgekomen, de eerste en enige in ons land.
Lijn- of stermotor
Dit model kan uitgerust worden met een Continental lijnmotor of, zoals bij de PH-WAG, met een stermotor. Bij de PH-WAG is een Tsjechische Verner Motor Scarlett 7U van 124 pk (91 kW) gebruikt. Dit is een hedendaagse stermotor met zeven cilinders. Door de toepassing van de stermotor krijgt het toestel wel een geweldige uitstraling. Mede door de klassieke beschildering doet het toestel erg authentiek aan. Je zou bij de eerste oogopslag kunnen denken dat het om een vooroorlogs model gaat, maar het bouwjaar van dit exemplaar is toch echt 2021.
Dit kistje is uitermate geschikt voor “fun-vliegen”, laag en langzaam. En daarbij lekker in de open lucht. Het toestel heeft maar een korte startbaan nodig. De 124 pk stermotor op de PH-WAG geeft meer dan voldoende vermogen. Er zijn ook Celebrity’s uitgerust met bijvoorbeeld maar 90 pk.
Puppy
Bij de start zagen we dat het kistje als een jonge puppy – die vrolijk naar je opspringt – loskwam van de baan. De hoofdwielen waren al eerder los dan het staartwieltje, zo graag wilde de Celebrity omhoog.
Zelf bouwen?
Wie zelf een Celebrity wil bouwen kan nog altijd een bouwpakket van dit model bestellen. Daarbij kun je kiezen voor een standaard pakket ($ 17.910,00) of een snelbouwpakket ($ 24.540,00). Bij de laatste optie zijn al meer zaken in de fabriek vervaardigd.
Wil je alles helemaal zelf doen, dan is ook een set bouwtekeningen voor $ 400,00 beschikbaar. De prijzen zijn nog wel exclusief de motor en de instrumenten. Een Verner Motor Scarlett 7U, zoals bij de PH-WAG, kost bijvoorbeeld $ 20.415,00.
Een gedachte over “De zelfgebouwde PH-WAG Fisher Celebrity vliegt sinds kort in Nederland”
Leuk artikel! Ben benieuwd wie dit geschreven heeft? Mvg, Jolanda van Tol -van As