De N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II strekt even de benen boven Teuge

N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II

Teuge, 19 juni 2021 – De Amerikaans geregistreerde Cessna 172RG Cutlass RG II met het kenmerk N486MS staat op Airport Teuge gestald in één van de hangaars van de Uniwest Groep. Hier staan een aantal mooie Cessna’s die maar weinig vliegen. Deze Cessna 172-variant met intrekbaar landingsgestel hadden we dan ook nog niet eerder voor de lens gekregen.

N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II

Er is maar één model van de overbekende Cessna 172 die zijn landingsgestel in kan trekken en dat is deze 172RG Cultass RG II. Het prototype van de “RG” vloog voor het eerst op 24 augustus 1978. Daarna is deze versie van 1980 tot en met 1985 in productie geweest. In die tijd zijn er 1.191 exemplaren van de band gerold.
Als basis voor deze Cessna 172RG Cutlass RG II heeft de Cessna 172N gediend. Als motor werd een 180 pk (130 kW) sterke Lyoming O-360-F1A6 gemonteerd.
Voor een Cessna 172 met intrekbare wielen moest indertijd $ 19.000,00 meer worden betaald dan voor de conventionele 172. Wel kon men daardoor in plaats van 122 kts met 140 kts vliegen. Een intrekbaar onderstel betekende ook meer onderhoudskosten. Daarom is deze versie uiteindelijk niet erg populair geworden.

N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II

De N486MS heeft c/n 172RG0369 en werd vandaag exact 41 jaar geleden in ons land ingeschreven als PH-DPC. Op 19 juni 1980 werd dit toestel door de importeur van Cessna op Teuge, Air Service Holland, gereed gemaakt voor aflevering. Hiervoor had het toestel als tijdelijke registratie N4717V en gedurende één dag (5 juni 1980) het Nederlandse handelskenmerk PH-AYH. De PH-AX.. en PH-AY.. serie werd in die jaren om administratieve redenen gebruikt door de Cessna-importeur.

De N486MS was hiervoor de PH-DPC Cessna 172RG Cutlass RG II (Schaffen-Diest, 13 augustus 2005)

Exact 41 jaar geleden

De PH-DPC was besteld door de Dutch Airlines Pilots Aeroclub / Dutch Pilots Club. Deze club van beroepsvliegers heeft tot 28 juni 1989 met het toestel gevlogen. Daarna heeft dit kistje diverse eigenaren gehad, als laatste de Uniwest Groep op Teuge. Zij lieten de PH-DPC op 9 maart 2018 uitschrijven. Vervolgens werd het toestel opgenomen in het luchtvaartregister van de Verenigde Staten als N486MS. Dat was op 21 mei 2018.
Vandaag vloog de N486MS heen en weer naar het Duitse Nordhorn-Lingen (EDWN). Het toestel vloog samen met de Cirrus SR20 PH-OOM.

Onwennige ooievaar

Het intrekken van de hoofdwielen van de eenmotorige Cessna’s is een grappig gezicht. Dit verloopt op dezelfde manier bij de Cessna 177RG Cardinal en de Cessna 210 Centurion. Als de handel opgehaald wordt dan komen de hoofdwielen eventjes een beetje hulploos onder de romp te hangen. Het lijkt dan of het toestel even de benen wil gaan strekken. Het heeft wat weg van een startende onwennige jonge ooievaar die nog niet goed weet waar hij zijn poten tijdens het vliegen moet laten…

Een ooievaar heeft hetzelfde “probleem” met zijn onderstel als de eenmotorige Cessna’s met intrekbaar onderstel

Tijdens het proces van het intrekken moeten de wielpoten een slag draaien. Op die manier passen de wielen achter in de romp.
Na de start van de N486MS trok de Cessna al snel de wielen in. Daardoor was het hele proces goed te zien. We vinden dit zo grappig dat we de hele serie met foto’s achter elkaar plaatsen totdat het landingsgestel is opgeborgen.

N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II
N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II
N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II
N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II
N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II
N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II
N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II
N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II
N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II

2 gedachten over “De N486MS Cessna 172RG Cutlass RG II strekt even de benen boven Teuge

  1. Leuk om te lezen. De Delta Pappa Charlie. Als kind veel in meegevlogen met mijn oom die beroepsvlieger was. Het stond op Schiphol oost destijds. Later ook zelf mijn brevet gehaald.

  2. Leuk stukje, Berend. Veel met mijn vader, die medeoprichter was van de DAPAC, en zijn collega’s meegevlogen, vooral met air rallye’s en ook vaak naar Engeland. Hun eerste clubkist was de PH-DPA, een C172. Na de PH-DPC, werd een Piper Turbo Arrow aangeschaft, de PH-DPD. Deze werd later vervangen door de Piper Twin Comanche, PH-COM en vliegt nog immer vanaf EHLE.

Geef een reactie