Arnemuiden, 13 juni 2021 – De Nederlandse Piper Super Cub met de meest toepasselijke registratie voor dit type – PH-CUB – is helaas niet meer ingeschreven. Het toestel heeft nu de registratie N55UB op de romp staan. De PH-CUB werd op 8 februari 2019 in Nederland ingeschreven. Op de dag af twee jaar na de inschrijving (8 februari 2021) is de PH-CUB weer uitgeschreven.
Voor die tijd vloog de Super Cub als I-VALP, N2488P en N10F. De PH-CUB had Rotterdam – The Hague Airport als standplaats. De eigenaar was Skyrise Aviation.
In januari 2021 zagen we de Super Cub op Midden-Zeeland bij het onderhoudsbedrijf Vliegwerk Holland binnen staan. Op dat moment stond er alleen nog “UB” op de romp. De letters “PH-C” waren al verwijderd. In februari is het kenmerk aangevuld naar N55UB. Het toestel troffen wij opnieuw in juni. Toen stond de kist een beetje weggestoken achter in één van de hangaars op Midden-Zeeland.
Het nieuwe Amerikaanse kenmerk is op 12 december 2020 gereserveerd op naam van Schuybroek Aviation Inc. Deze firma heeft momenteel een veertigtal vliegtuigen op haar naam staan. Het bedrijf treedt op als Amerikaanse vertegenwoordiger voor vliegtuigeigenaren die niet uit de Verenigde Staten komen.
De N55UB is een Piper PA-18A-150 Super Cub uit 1955 met c/n 18-4264. De “A” in de typeaanduiding staat voor agricultural en wijst erop dat deze Super Cub oorspronkelijk als een landbouwsproeier is afgeleverd.
Op dit moment staat op de site van de FAA (Federal Aviation Administration) nog niet vermeld dat het toestel ook een Bewijs van Luchtwaardigheid heeft gekregen. Tot die tijd staat het kistje nog aan de grond. Benieuwd of de N55UB in Nederland actief blijft.