Focus@: CN-TKC Raytheon Hawker 800XP

CN-TKC Raytheon Hawker 800XP taxiet het platform op Schiphol-Oost op

Registratie: CN-TKC
Type: Raytheon Hawker 800XP
Constructienummer: 258670
Bouwjaar: 2004
Eigenaar: Air Ocean Maroc
Locatie: Schiphol, 22 juni 2021
Bijzonderheden: Marokkaanse privéjets zijn niet erg talrijk. Dat maakt de CN-TKC een interessant vliegtuig. Het betreft een Raytheon Hawker 800XP. Dit model is afgeleid van de door De Havilland in 1961 ontworpen DH.125 Jet Dragon. Dit toestel is in productie geweest bij Hawker-Siddeley als HS.125. Later is dit British Aerospace geworden.
In 1994 nam Raytheon de productierechten over en nam het ontwerp mee naar de Verenigde Staten. Daar werd dit doorontwikkelde model in productie genomen bij Hawker-Beechcraft, onderdeel van Raytheon. De productie van de Hawker varianten liep door tot 2013. Toen ging Hawker-Beechcraft failliet. Beechcraft ging weer alleen verder en stootte de productie van de straalvliegtuigen af. Wel voorziet Beechcraft de markt nog van support en reserveonderdelen.
De Marokkaanse CN-TKC is een Hawker 800XP met als bouwjaar 2004. Van deze variant zijn tussen 1995 en 2005 in totaal 475 toestellen gebouwd. Er bestaat ook een variant met winglets, dat is de Hawker 850XP. De 850XP vloog vanaf 2006, dus pas nadat de CN-TKC gebouwd is. Toch heeft ook deze Marokkaanse bizjet winglets. Deze zijn er naderhand in 2008 opgezet. De aanduiding Hawker 850XP lijkt vanaf dan logisch, maar wij blijven het een Hawker 800XP noemen. Niet in de laatste plaats omdat op de kist zelf ook gewoon Hawker 800XP staat.

CN-TKC Raytheon Hawker 800XP

Als eerste heeft dit toestel vanaf maart 2004 in de Verenigde Staten gevlogen als N670XP. Per 20 november 2007 werd dit gewijzigd in N1776N. In april 2008 vertrok de Hawker naar Zuid-Afrika. Eerst als ZS-PZX, vanaf januari 2012 als ZS-AOT. Daarna kwam de kist in december 2018 in Marokko terecht als CN-TKC.
Het toestel is van Air Ocean Maroc. Dit is een luchtvaartonderneming die sinds 2015 bestaat. Het bedrijf voert luxe chartervluchten uit, verzorgt helikopterdiensten en is in staat om ambulancevluchten uit te voeren.
De CN-TKC biedt plaats aan maximaal acht passagiers, naast de twee vliegers. Dit toestel hoor thuis op de internationale luchthaven Mohammed V (GMMN) even ten zuiden van Cassablanca. Dit is de drukste luchthaven van Marokko.

Zo is de CN-TKC Raytheon Hawkwer 800XP ingedeeld

Toen we deze bizjet op Schiphol troffen maakte het toestel een korte stop op Schiphol-Oost na een vlucht vanuit Marrakesh (GMMX). Direct daarna werd teruggevlogen naar Fez (GMFF).

Geef een reactie