Arnemuiden, 13 juni 2021 – In de zweefvlieghangaar aan de Calandweg 2C op het Vliegveld Midden-Zeeland wordt op de zolder gewerkt aan een leuk restauratieproject. Daar staat namelijk de experimental Weil Special met constructienummer WB-4.
Miniplane
Als basis voor dit zelfbouwproject heeft de Smith DSA-1 Miniplane gediend. De aanduiding ‘DSA” bij dat model staat voor Darn Small Aeroplane. Het ontwerp van de Smith Miniplane dateert uit 1956 en heeft wel iets weg van een Pitts S-1 Special. Waarom de aangepaste versie een ‘Weil Special’ heet hebben we niet kunnen achterhalen.
N788
Dit zelfbouwkistje werd op 15 november 1976 in de Verenigde Staten ingeschreven als N788 op naam van Phil O. Lowe.
De N788 kwam in de jaren tachtig naar Nederland toe. Het toestel was gekocht door de Nederlander Hans Rijpkema. Het kleine tweedekkertje stond onder andere gestald in de Pionier Hangaar op Lelystad Airport.
Het toestel vloog regelmatig in Nederland. Dat was opmerkelijk omdat de N788 door de FAA in de Verenigde Staten al per 23 december 1980 was uitgeschreven! In het proces van uitschrijven is het een en ander klaarblijkelijk administratief misgegaan.
Op 19 september 1996 werd het toestel in Nederland ingeschreven als PH-TAS. Er is alleen nooit een Bewijs van Luchtwaardigheid voor het toestel door de toenmalige Rijksluchtvaartdienst uitgegeven. Daarom is het kistje op 6 januari 1998 weer doorgehaald in het register.
Naar België
De Weil Special raakte in de vergetelheid en kwam in 2000 België terecht. Het werd te koop aangeboden in Zonnebeke. Uiteindelijk werd het toestel geveild. Aanvankelijk werd het minimumbedrag niet gehaald. In tweede instantie besloot de eigenaar het project toch maar aan de toen hoogste bieder te verkopen. De huidige eigenaren op Midden-Zeeland werden hierdoor – tot hun verrassing – alsnog de nieuwe eigenaren van de Weil Special.
Restauratie
Het buizenframe van de Weil Special is nog in goede conditie. De set met vleugels is aanwezig. Van het kistje ontbreken de papieren. Er is geen oorspronkelijke motor meer bij en ook geen propeller. Met het verdwijnen van de motor is ook de motorbeplating verdwenen. De vorige Belgische eigenaar had een Corvair RD (auto)motor van 110 pk (81 kW) op het oog om te monteren. Daarmee heeft het kistje alleen nooit gevlogen. Bij de veiling werden nog twee extra van deze motoren aangeboden.
De komende tijd zal de Weil Special beetje bij beetje gerestaureerd worden. Dit is vermoedelijk een langdurig traject, maar de moeite waard om naar uit te kijken!
2 gedachten over “(PH-TAS) Weil Special wordt gerestaureerd op Midden-Zeeland”
Stond inderdaad vele jaren op Moorsele, EBMO, gestationeerd bij Frans Gamme. Good luck met de restauratie.
Dank voor de reactie!
Groet,
Berend Jan Floor