Noorse F.8L Falco op aflevering van Bodø via Lelystad Airport naar Moorsele

LN-LOB Sequoia F.8L Falco

Lelystad Airport, 5 juli 2021 – De Noorse Sequoia F.8L Falco LN-LOB maakte een korte tankstop op Lelystad Airport na een vlucht vanuit het Noorse Bodø (ENBO). Dit toestel uit 2017 en met c/n 1487 is verkocht door de bouwer/eigenaar Bjørn Joar Brekke aan een nieuwe Belgische eigenaar. Het toestel stond al een tijdje te koop.
De eerste vlucht van de LN-LOB vond plaats op 13 juni 2018. Na 25 uur testvliegen ontving het kistje zijn certificaat. Daarna heeft de eigenaar er maar enkele tientallen uren op gevlogen, in maart 2020 kwam de LN-LOB op de markt met 40 uur in het logboek. Vraagprijs toen was € 93.500,-. Later is dit verlaagd naar € 88.000,-
De LN-LOB is uitgerust met een Lycoming IO-320-B1A motor van 160 pk (119 kW). De cockpit is analoog uitgevoerd, dus geen beeldschermen en dergelijke die ingebouwd zijn. En zo hoort het eigenlijk ook bij zo’n klassiek toestel.
Op de staart van deze Noorse Falco zien we de handtekening van Stelio Frati. Wie AirOnline.nl al een tijdje volgt weet dat we enorm fan zijn van de door deze Italiaan ontworpen F.8L Falco’s. Zoek maar eens op de term ‘Valkeniers van Hilversum’ op de site.
De LN-LOB is geen originele Falco die uit één van de drie productielocaties in Italië is komen rollen. Dit is de – later ontwikkelde – homebuilt versie van de F.8L die door het Amerikaanse bedrijf Sequoia op de markt gebracht wordt.
Voor bouwers van een zelfgebouwde versie van de F.8L Falco is veel respect op te brengen. Het vervaardigen van een dergelijke ‘vliegende Ferrari’ vergt jaren bouwtijd. Bij de LN-LOB was dat niet anders, de bouw van dit toestel duurde maar liefst 12 jaar! Door die lange bouwtijd heeft de eigenaar helaas zijn plezier in het vliegen verloren en doet daarom het toestel van de hand. Voor hem een lastige beslissing.

LN-LOB Sequoia F.8L Falco

Inmiddels is de LN-LOB verkocht. Per 6 april 2021 staat het toestel op naam van Luc Audoore. In de ochtend maakte de LN-LOB een tussenstop op zijn ferryvlucht naar zijn nieuwe thuisland; België. Na het tanken vloog de LN-LOB door naar Moorsele (EBMO) in België. Benieuwd of we daar eerdaags dit geel/bruine toestel gaan zien met een OO-kenmerk.

Een gedachte over “Noorse F.8L Falco op aflevering van Bodø via Lelystad Airport naar Moorsele

  1. Een OO- registratie op een buitenlands gebouw toestel kunnen we zeker vergeten. Het Belgische Directoraat Generaal Luchtvaart accepteert nooit buitenlandse zelfbouwkisten op het register. De enige uitzondering is de in Zwitserland gebouwde Brditschka HB.207 OO-160

Laat een reactie achter bij Bob RongéReactie annuleren