Commuters

Volgende Fokker 50 verschijnt voor verse verflaag

SE-MFY Fokker 50 – Air Antwerp

Lelystad Airport, 8 juli 2021 – Na een vertraging van twee dagen was het zover, wisseling van de wacht bij de vliegtuigspuiterij Satys op Lelystad Airport. De SE-MFP Fokker 50 van het Zweedse Amapola Flyg was gereed voor vertrek. Dit toestel was op 23 juni 2021 aangekomen op een vlucht vanuit Malmö (ESMS). Bij aankomst was het toestel wit. Bij vertrek… ook. Met als verschil dat er nu Amapola Flyg logo’s bijgekomen waren.

SE-MFP Fokker 50 – Amapola Flyg

Wat wel fraai is aan de kist is het zwarte “masker” rond de cockpitramen. Dat geeft het toestel een stoer uiterlijk. Wij houden d’r van!

SE-MFP Fokker 50 – Amapola Flyg

Aan het begin van de avond werd de SE-MFP naar buiten gereden. Het toestel kwam in een mooi avondzonnetje voor de hangaar van Satys te staan. De vliegtuigtrekker bleef eraan vastzitten omdat het toestel later op de avond naar het grote Delta-platform gebracht moest worden. Het is namelijk de regel op Lelystad Airport dat toestellen – met de spanwijdte zoals bij deze Fokker 50 – niet op eigen kracht van en naar het Foxtrot-platform mogen taxiën. Dat geschiedt met een vliegtuigtrekker en onder begeleiding van de luchthaven.

SE-MFP Fokker 50 – Amapola Flyg

Amapol Flyg beschikt over een flinke vloot Fokker 50’s. De toestellen zijn zowel in een passagiers- als vrachtuitvoering. De SE-MFP is een passagierstoestel en heeft constructienummer 20105. Deze kist stamt uit 1987. Het is al een oudje, het is namelijk het derde productiestelsel van de Fokker 50. Ook het eerste productietoestel vliegt nog bij Amapola Flyg, Dat is de SE-LJV (c/n 20103) en is een vrachttoestel. Het toestel met c/n 20104 is inmiddels al gesloopt dus dat maakt de SE-MFP de oudste, nog vliegende, passagiers-Fokker 50.

SE-MFP Fokker 50 – Amapola Flyg

De SE-MFP is op Schiphol-Oost in de Fokkerfabriek geboren met de testregistratie PH-EXE en deze kist vloog voor het eerst op 9 september 1987. Negen dagen later, op 18 september kwam deze Fokker 50 als D-AFKB in dienst bij DLT, later Lufthansa Cityline. In 1992 keerde het toestel terug naar Fokker als PH-ARE om daarna op 13 juli 1993 in Griekenland als SX-BSF te gaan vliegen bij Southeast European Airlines. Per 3 mei 1995 zocht de kist het nog zuidelijk en ging bij Zimbabwe Express Airlines vliegen als Z-WPH. Via een tussenstapje als PH-ARE kwam het toestel vanaf 21 augustus 1997 terecht bij het Belgische VLM Airlines als OO-VLJ. In december 2009 kwam de naam CityJet op de kist te staan en in november 2014 weer opnieuw VLM Airlines.

OO-VLJ Fokker 50 CityJet / VLM Airlines (Antwerpen, 8 maart 2014)
OO-VLJ Fokker 50 VLM Airlines (Rotterdam – The Hague, 27 juni 2015)

Op 14 juni 2016 kwam de OO-VLJ in opslag op Antwerpen na het opheffen van de luchtvaartmaatschappij. Sinds 23 juli 2018 maakt de Fokker 50 als SE-MFP deel uit van de vloot van Amapola Flyg.

Ex Air Antwerp

Nu de SE-MFP klaar was had men bij Amapola Flyg nog wel een Fokker 50 staan die men opnieuw gespoten wil de hebben, de SE-MFY. Daarom werd deze avond het ene toestel gebracht en nam de crew gelijk het andere toestel mee terug naar huis. Efficiënt!

SE-MFY Fokker 50 – Air Antwerp op short final

De Fokker 50 die gebracht werd had nog volledige Air Antwerp kleuren. Air Antwerp is een luchtvaartmaatschappij die maar zeer kort heeft bestaan. In mei 2019 werd de maatschappij samen met CityJet (75% eigenaar) en KLM (25% eigenaar) opgericht. De eerste vlucht vond plaats op 9 september 2019.

SE-MFY Fokker 50 – Air Antwerp “touchdown”

Helaas heeft het bedrijf als gevolg van de coronapandemie het niet gehaald. In juni 2021 werden de deuren gesloten. Op dat moment was alleen KLM nog aandeelhouder van de maatschappij. Het enige toestel in de vloot, de OO-VLS werd in mei 2021 teruggebracht naar Amapola Flyg waar men het van geleased had en is SE-MFY geworden.

SE-MFY Fokker 50 – Air Antwerp

Deze Fokker 50 is ook al een oudje te nomen, het is nummer zeven (c/n 20109) van de productielijn. Deze Fokker 50 vloog voor het eerst op 21 december 1989 als PH-EXR. Net als het eerste besproken toestel was ook dit exemplaar voor DLT / Lufthansa Cityline. Daar kwam de kist op 24 maart 1990 in dienst. Met een tussenstap naar een tijdelijke Spaanse registratie (EC-868) werd deze Fokker in april 1995 EC-GBC en ging voor Air Nostrum vliegen. Sinds maart 2001 vloog de kist bij VLM Airlines vanaf Antwerpen als OO-VLS. Dat duurde tot juli 2016 toen ook deze kist in opslag kwam (op Saarbrücken) vanwege het stoppen van VLM Airlines. Op 4 december werd Amapola flyg eigenaar van de kist en zij vlogen het toestel over naar Malmö. Men dacht met Air Antwerp een nieuwe werkgever voor het toestel gevonden te hebben en op 27 juli 2019 ging de kist opnieuw als OO-VLS naar Antwerpen, nu in de kleuren van Air Antwerp. Zoals hierboven te lezen is werd dat helaas geen succesverhaal.

Naast elkaar

Nu het toestel bij Satys op Lelystad Airport is gearriveerd zal deze kist ook opnieuw wit gespoten gaan worden. Na de landing kwam de SE-MFY korte tijd op het Delta-platform te staan. Zo kon voor de laatste maal genoten worden van het rood-oranje kleurenschema van Air Antwerp.

Sfeereeld van de SE-MFY en SE-MFP Fokker 50 met flink wat tegenlicht

Wat opviel was dat de SE-MFY nog zijn Belgische en Europese vlag bij de registratie heeft staan. Ook was boven de cockpitramen nog “LS” te zien, een afkorting van de voormalige Belgische registratie OO-VLS.

SE-MFY Fokker 50 – Air Antwerp met Belgische en Europese vlag
SE-MFY Fokker 50 – Air Antwerp met nog “LS” boven de cockpitramen

Kort na de aankomst van de SE-MFY werd ook de SE-MFP naar het platform gebracht. En zo stonden er heel even twee operationele Fokker 50’s naast elkaar. Dat zien we in Nederland, de bakermat van de Fokker vliegtuigen, helaas maar zelden meer!

SE-MFY en SE-MFP Fokker 50 samen op het platform

Vertrek

Nadat de vliegtuigtrekker omgekoppeld was van het ene naar het andere toestel ging de crew snel de SE-MFP gereed maken voor vertrek. Niet lang daarna taxiede het toestel uit naar de kop van baan 23. Het toestel was vrij licht, er zat niet veel brandstof in, genoeg om naar Malmö te komen. De kist moet in Zweden opnieuw gewogen worden. Daarvoor moeten de tanks leeg zijn. Als gevolg daarvan was de Fokker vrij snel los en klom in een schaars avondzonnetje uit naar Zweden. De SE-MFY werd vervolgens de spuithal ingereden en zal vermoedelijk over zo’n 1,5 week klaar zijn voor vertrek.

SE-MFP Fokker 50 – Amapola Flyg op weg naar Malmö

Nog ouder

Twee Fokker 50’s op een Nederlands veld is al uniek, drie helemaal! Daarom zijn we ook nog even bij Luchtvaartmuseum Aviodrome langsgereden om een plaatje van de PH-OSI te maken. Het tweede prototype van de Fokker 50 staat hier trots en prominent in de voortuin van het museum. We hadden het al over de leeftijd van de Zweedse Fokker, deze Fokker is dan nog weer nét iets ouder dan de twee Zweden. Deze kist vloog voor het eerst op 4 april 1986.

PH-OSI Fokker 50 prototype van Aviodrome is nóg ouder dan de twee Fokker 50’s van Amapola Flyg

7 gedachten over “Volgende Fokker 50 verschijnt voor verse verflaag

  1. Wat weer een leuk artikel! Aanvulling/correctie: Fokker 50 SE-LVJ, c/n 20103, maakt geen deel meer uit van de vloot van Amapola Flyg en is op 16 maart 2020 uitgeschreven naar Kenya waar die nu vliegt als 5Y-DDI bij Silverstone Air Services.

  2. Fokker 50 vloog voor het eerst op 21 december 1998 als PH-EXR: dacht al eerder … overigens mooie reportage, dank

    1. Hallo Jaques,

      Dank voor je opmerking, je hebt gelijk. De kist vloog al in 1989 en niet in 1998. Inmiddels gewijzigd.

      Groet,
      Berend Jan Floor

  3. Hi Berend Jan. Interesting as always! I have noted “C/n 10688 built as Fokker 27 but converted to the second Fokker 50 prototype. In 1986 registered PH-OSI.” Don’t know if it was converted on the assembly line in 1986 or if it was built in 1986 and later converted to Fokker 50. Anybony who knows? Kind regards Johnny

    1. Hi Johnny,

      Sorry for my late answer. The PH-OSI was build as a Fokker 50 on the productionline. They used a new frame of a Fokker F-27 for that. If you look closely you can see that the windows are fake and that the larger F-27 windows are covered. This was alo the case with de PH-OSO, the first Fokker 50 prototype.

      Regards,
      Berend Jan

Geef een reactie