He did it! Travis Ludlow als jongste piloot (18) solo vliegend de wereld rond

Gebalde vuisten van vreugde bij het uitstappen; missie geslaagd!

Teuge, 12 juli 2021 – Missie volbracht! De Brit Travis Ludlow is sinds vandaag de jongste piloot die solo de wereld rond is gevlogen. Travis is vandaag geland waar hij zaterdag 29 mei 2021 zijn reis was begonnen, Airport Teuge in Nederland. Een reis van in totaal 45 dagen. In de tijd heeft hij 238 uur gevlogen, 63 vluchten gemaakt, 16 landen bezocht en in totaal 23.500 NM (43.522 km) afgelegd. Dat is ruim voldoende voor de minimale 22.858,729 NM (36.787,559 km) die nodig is om voor het officiële Guinness World Record in aanmerking te komen. Meer over de aanloop van deze recordvlucht is te vinden op AirOnline.nl in het artikel dat we bij het vertrek van Travis Ludlow maakten.

N5010 Cessna 172R Skyhawk
Spelregels
De vlucht moet worden gemaakt tussen de Noord- en de Zuidpoolcirkel (66,5° N en S 66,5° S). Een basisdefinitie is een route die ten minste één grootcirkel bestrijkt en die door ten minste één paar punten gaat die ten opzichte van elkaar tegenovergesteld liggen op de aardbol. De vliegroute moet ten minste 22.858,729 NM (36.787,559 km) lang zijn. Dit is de lengte van de Kreeftskeerkring. De vluchten mogen in elk land beginnen, maar moeten eindigen op hetzelfde punt van vertrek. Alle meridianen moeten in een voorwaartse beweging worden overgestoken om de cirkel te sluiten. De piloot moet gedurende de hele omloop aan boord zijn geweest. Hetzelfde vliegtuig moet voor de gehele vlucht worden gebruikt. Alle etappes van de vlucht rond de wereld moeten worden gevlogen. De gewichtslimiet voor lichte vliegtuigen is 7.000 kg maximum.

Stokje overgenomen

Travis Ludlow is bij aankomst 18 jaar en 149 dagen. De vorige recordhouder – de Amerikaan Mason Andrews – had bij aankomst van zijn recordvlucht in oktober 2018 de leeftijd van 18 jaar en 163 dagen. Travis verbetert het record hierdoor met 13 dagen. Daarnaast heeft hij de reis sneller afgelegd dan zijn voorganger en is hij in meer landen geweest.
Tijdens zijn vlucht heeft Travis Ludlow overigens de nu onttroonde recordhouder in de Verenigde Staten ontmoet. Beide piloten hadden een aller hartelijkste ontmoeting. Er heerst zeker geen rivaliteit tussen beiden. Zo is Travis ook niet bang om zijn record eerdaags te verliezen. Sterker nog, hij moedigt anderen aan om dit juist te doen. Hij biedt daarbij zelfs zijn hulp aan in de vorm van het delen van zijn ervaringen. “Records zijn er om gebroken te worden”, aldus Travis.

“Records are to be broken” – Travis Ludlow

Route

De gevlogen route liep globaal als volgt; De start was op Teuge. Daarna via Polen naar Rusland. Vervolgens een flink aantal dagen richting het oosten over Russisch grondgebied tot hij uiteindelijk de oversteek naar Alaska kon maken.

Een blik in het (digitale) logboek van Travis Ludlow
Hier staan bestemmingen in waar menig westers piloot nooit zal landen

Via Alaska en de westkant van Canada is Travis naar de Verenigde Staten gevlogen. Hier heeft hij een aantal dagen “kris kras” door het land gevlogen. Zo kon hij voldoende vliegmijlen opbouwen om voor het solo-record in aanmerking te komen. Dit was nodig omdat zijn uitstapje richting Zuid-Amerika vanwege de coronapandemie niet door kon gaan.
Via Florida en New York is hij daarna weer naar Canada gevlogen, nu naar de oostkant. Vanaf Canada is de sprong naar Groenland en IJsland gemaakt. Daarna kwam Europa weer in zicht met stops in Benbecula, een klein eiland aan de westkust van Schotland, en Donegal in Ierland.

De route van Travis Ludlow in een afbeelding van © Graphic News

De route die gevlogen werd is diverse malen aangepast. Oorspronkelijk wilde Travis aan het begin van zijn route ook Afrika nog aandoen. Dat is nu aan het eind alsnog gelukt. Via Ierland is hij naar Spanje gevlogen om vervolgens een stop op Gibraltar te maken. Een van de laatste vluchten zou hem naar Marokko en Algerije voeren waarna hij koers naar het noorden zetten en uiteindelijk afgelopen zaterdag over de Pyreneeën heen bij Toulouse aankwam. Gisteren is hij naar Parijs (Toussus le Noble) gevlogen en vervolgens naar Namur-Suarlée in België voor een laatste stop. Deze morgen werd koers gezet naar de finishlijn, die werd glansrijk overschreden door de landing op Airport Teuge in Nederland. Daarmee werd Travis Ludlow de jongste piloot die solo de wereld is rondgevlogen.

N5010 Cessna 172R Skyhawk in formatie met de PH-ZEF Pipistrel Velis Electro

Veel indrukken

Terugkijkend is Travis Ludlow erg te spreken over zijn reis. Al was het niet gemakkelijk, zeker niet toen hij op 16 juni in de problemen leek te komen. Tijdens een nachtelijke vlucht werd hij plots geconfronteerd met zeer sterke valwinden in bergachtig gebied. In vijf seconden werd hij 2.100 ft naar beneden geduwd. Hij wist zijn toestel onder controle te houden en keerde snel 180’ om en vloog van het onheil weg. Het liep goed af, maar Travis vloog daarna niet meer ’s nachts.

N5010 Cessna 172R Skyhawk met de PH-MBW Fuji FA-200-160 Aero Subaru

Ook werd er in Florida AvGas in zijn toestel getankt. Men is in de Verenigde Staten niet gewend aan een Cessna 172 met een dieselmotor, dus de vergissing is een beetje te begrijpen. Gelukkig was er nog maar weinig verkeerde brandstof ingegaan en die kon er weer uitgepompt worden zonder verdere problemen.
Travis was onder de indruk van de vele aardige mensen die hij heeft ontmoet. Vooral in Rusland heeft hij veel gastvrijheid ervaren. Al waren de hotels daar op sommige plekken “somewhat special” zoals hij het noemde. Ook zijn rondje rond het vrijheidsbeeld in New York zal hij niet vergeten, evenals de prachtige vergezichten die hij boven Groenland aantrof. Kraakhelder weer met een adembenemende natuur.

N5010 Cessna 172R Skyhawk taxiet uit na zijn laatste landing van de wereldreis

Betrouwbare metgezel

Zijn reis is mede een succes geworden door zijn betrouwbare metgezel, de Cessna 172R Skyhawk. Op zijn toestel – met het toepasselijke kenmerk N5010 (“N SOLO”) – is een zeer zuinige Thielert TAE 125-02-99 dieselmotor gemonteerd. Hierdoor was Travis in staat om zeer lange vluchten te maken, zonder dat er voorzieningen voor extra brandstof aan boord nodig waren. Deze dieselmotor vliegt op JetA1 (Kerosine) en die brandstof is wereldwijd in alle uithoeken doorgaans goed verkrijgbaar. Dat vergemakkelijkte de planning van de vluchten.

Finishvlag

Om 12:00u landde Travis Ludlow op Airport Teuge. Hij werd in de lucht onthaald door de PH-FMO Reims-Cessna F172N Skyhawk II van Hangar One, de PH-MBW Fuji FA-200-160 Aero Subaru van Special Air Service en de elektrische PH-ZEF Pipistrel Velis Electro van E-Flight. In formatie werd een low pass gemaakt. Daarna zette de N5010 de landing in.

De N5010 Cessna 172R Skyhawk wordt vergezeld door de Fuji en de Pipistrel

De symbolische finishlijn werd gevormd door een watersaluut van de lokale brandweer. Hierna werd de Cessna geparkeerd bij Hangar One, het bedrijf dat technische ondersteuning bij deze vlucht heeft geleverd. Nadat de motor afgezet werd en Travis Lidlow was uitgestapt werd hij met applaus van de aanwezigen ontvangen.

Brandweer saluut voor Travis Ludlow terwijl zijn escorte nog een keer langskomt
Veel belangstelling van nieuwsgierigen en landelijke en regionale pers

Er was, net als bij de start, de nodige pers op de laatste landing van deze recordvlucht afgekomen. Travis had het dan ook druk om iedereen te woord te staan. Dat deed hij professioneel en geduldig.

Travis Ludlow in gesprek met de Telegraaf

Certificaat

Zijn recordpoging is al als officieel geslaagd te noemen. Onderweg heeft hij de organisatie van het Guinness World Records boek op de hoogte van al zijn vluchten kunnen brengen. Bij terugkomst in Engeland zal hij dan ook zijn officiële record certificaat ontvangen.

Piper of Cessna?

De Cessna 172R Skyhawk N5010 komt eerdaags weer terug naar Teuge. Dan levert Travis Ludlow de geleende kist weer in. Vóór deze recordvlucht was hij gewend om op een Piper PA-28-161 Cadet te vliegen. Op de vraag of hij een voorkeur heeft voor één van de types kan hij moeilijk antwoord geven. Waarschijnlijk toch zijn eigen Piper omdat hij daar straks in de UK weer op hoopt te kunnen gaan vliegen.

N5010 Cessna 172R Skyhawk

En nu?

Na alle plichtplegingen is Travis Ludlow nog even met de N5010 vertrokken voor een lokale rondvlucht met een passagier. Er werd naar Utrecht gevlogen. Hier werden een aantal rondjes rond de Dom gemaakt om vervolgens weer terug naar Teuge te vliegen.
Tegen het einde van de middag is de nieuwe recordhouder met de N5010 naar zijn ouders en vriendin in Groot Brittannië teruggevlogen. Tijd voor een paar dagen rust en tijd om de indrukken te laten bezinken.

Tijd om het avontuur te laten bezinken

In Engeland zal Travis Ludlow ook de balans opmaken van hetgeen zijn recordvlucht heeft opgebracht voor Unicef. Deze organisatie ontvangt 10% van alle donaties die nodig waren om de recordvlucht succesvol te laten zijn.
Ook gaat de jonge aviateur nadenken over plannen voor de toekomst. Het zou hem bijvoorbeeld geweldig lijken om hierna met een elektrisch of een hybride vliegtuig de wereld rond te vliegen. De techniek hiervoor gaat nog steeds met sprongen vooruit en wellicht komt dit idee de komende tijd zo dichtbij dat het praktisch uitvoerbaar wordt.
Het zal ook niemand verbazen als Travis over al zijn belevenissen een boek gaat schrijven. Verder hoopt hij met lezingen anderen te inspireren om hun dromen waar te maken.

Was het wel solo?

We willen tot slot toch één kanttekening plaatsen bij de recordpoging. We twijfelen er namelijk ernstig aan of deze tocht wel echt alleen door Travis is uitgevoerd. Toen we met Travis namelijk even in de cockpit van het toestel keken bleek daar ook Elly aanwezig te zijn. Elly was de trouwe reisgezel van Travis. Het is een Olifant die hij heeft gekregen van zijn vriendin.

Meet and greet met Elly en Travis

We hebben verder geen nader onderzoek gedaan naar de vliegerscapaciteiten van deze olifant. Maar deze dieren staan erom bekend goed te kunnen vliegen, kijk maar naar Dombo! Enfin, laten we het er maar gewoon op houden dat dit duo solo de wereld is rondgevlogen! Travis (en Elly…) gefeliciteerd!

Well done mate!

Geef een reactie