Teuge, 14 juli 2021 – Het lijkt erop dat Airport Teuge hard op weg is om het veld te worden met de meeste ervaring op gebied van elektrisch vliegen binnen de kleine luchtvaart in Nederland. En dat minder dan vier jaar na de eerste elektrische vlucht boven ons land op 13 oktober 2017 vanaf Vliegveld Hilversum. Een overzicht wat er allemaal op Teuge speelt op gebied van duurzaam vliegen.
E-Flight
Meest prominent op Teuge aanwezig zijn de twee Pipistrel Velis Electro’s van E-Flight Academy. E-Flight Academy is de eerste Europese vliegopleiding met elektrisch aangedreven vliegtuigen. De PH-EFL en PH-ZEF maken sinds mei van dit jaar vrijwel dagelijks één of meerdere instructievluchten zonder daarbij een grammetje CO2 uit te stoten.
Beide kisten waren afgeleverd in de standaard fabriekskleuren van Pipistrel. Inmiddels zijn de toestellen voorzien van een herkenbaar eigen ‘liverey’.
Minister
Ook de politiek is het elektrisch vliegen niet ontgaan, vandaar dat 6 juli 2021 minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat persoonlijk en op eigen initiatief de vliegschool van E-Flight Academy officieel kwam openen. Daarbij heeft ze ook een rondje elektrisch mogen vliegen.
Onderhoud
Vandaag werd bekend dat ook voor onderhoud van elektrische vliegtuigen Teuge “the place to be” is. Als eerste Nederlands vliegtuigonderhoudsbedrijf heeft Aircraft Maintenance Netherlands (AMN) op Teuge gecertificeerde medewerkers in dienst die onderhoud mogen verrichten aan elektrische vliegtuigen en elektrische vliegtuigmotoren. Hiervoor zijn een tweetal technici speciaal opgeleid door de fabrikant Pipistrel in Slovenië.
Aircraft Maintenance Netherlands is in overleg met huidige en toekomstige eigenaren over het onderhoud aan nieuwe elektrische vliegtuigen. Ook is bij de Inspectie Leefomgeving en Transport het verzoek ingediend om de nieuwe competenties bij te schrijven op de Part-145 bedrijfserkenning van AMN.
Hybride
Als laatste noemen we het project van het Dutch Eletric Aviation Centre (DEAC). Op Teuge wordt gewerkt aan de N4207X Cessna 337F Skymaster. De achterste motor van deze push-pull-twin wordt gewisseld voor een elektromotor.
Op 31 maart 2021 maakte de N4207 voorlopig zijn laatste vlucht in de oorspronkelijke configuratie (met twee tweebladige propellers). Momenteel wordt door Hangar One een nieuwe driebladige propeller aangemeten. Deze moet straks gaan samenwerken met de nog te monteren elektromotor. De N4207X zal vervolgens als hybride vliegtuig gaan vliegen.