Teuge, 9 juli 2021 – Ons land is weer een Piper Super Cub rijker. De PH-KLB deze keer. Dit is een Piper PA-18-150 Super Cub met als bouwjaar 1958. Het constructienummer is 18-6629. De Super Cub is toegevoegd aan de vloot van Van de Bunte Aviation op Airport Teuge en zal gebruikt worden voor reclameslepen en de verhuur, net als de andere twee PA-18’s in de vloot, de PH-ZVC en PH-WDR.
De vorige registratie van het toestel was D-EZES. Deze Super Cub stond te koop in Portugal voor een vraagprijs van € 60.000,- Op 28 juni 2021 werd het toestel door Van de Bunte opgehaald in Amendoeira. Dat ligt ter hoogte van Lissabon in het midden van Portugal. De planning was om er in twee dagen mee naar Teuge te vliegen. Dat werd vanwege het weer een dagje langer en op 1 juli 2021 kwam de D-EZES aan op bij zijn nieuwe onderkomen.
Direct is men aan de slag gegaan om deze Super Cub Nederlands te registreren. Dat proces ging zo snel dat een week later het nieuwe kenmerk er al op aangebracht was, PH-KLB. Zodra de administratieve processen met ILT doorlopen zijn kan het kistje met zijn nieuwe registratie de lucht in.
Historie PH-KLB
De PH-KLB kreeg in 1958 het Amerikaanse kenmerk N9365D toegewezen. Dat is nimmer gebruikt. Op 18 april 1958 werd voor dit toestel de registratie D-EJEP gereserveerd en op 25 augustus 1958 kreeg het toestel zijn Bewijs van Luchtwaardigheid. De jaren hierna zou de D-EJEP diverse eigenaren hebben. Het toestel werd onder andere ingezet voor rondvluchten, luchtfotografie en het slepen van reclamenetten.
Vanaf de jaren zestig stond het toestel lange tijd op Stuttgart. Daarbij droeg de D-EJEP titels van de “Stuttgarter Flugdienst”. Op de ansichtkaart hierboven is de D-EJAP in zijn oorspronkelijke kleuren te zien. De kaart is uitgegeven door Stuttgarter Luftbild Elässer van Siegfried Elsässer die indertijd met het toestel vloog. Mocht het toestel in de toekomst ooit opnieuw met linnen bespannen worden, dan is dit authentieke kleurenschema een mooie optie!
Op de foto hieronder is de D-EJEP in zijn nieuwe (huidige) kleuren te zien. De kist heeft hier nog zijn wielkapjes. Die zijn later verdwenen. De naam “Stuttgarter Luftbild Elässer” staat op de romp. Deze firma heeft tot 2000 met de Super Cub gevlogen.
Per 23 maart 2000 werd het toestel in Duitsland uitgeschreven. Het toestel zou naar Spanje verhuizen als EC-HOE. Dat kenmerk werd op 19 september 2000 in Spanje ingeschreven op naam van Servicios Aéreos del Atlántico in Sevilla. Het Spaanse avontuur zou duren tot maart 2018. Toen werd de EC-HOE uitgeschreven.
Uit de Spaanse tijd is de waarschuwing “NO TOCAR” (niet aankomen) overgebleven. Dit is nog te vinden op het hoogteroer.
Vervolgens kwam de Super Cub weer terecht in het Duitse register. Vanaf 14 november 2018 ging de kist als D-EZES door het leven. De vraag is of het toestel ooit met dat kenmerk in Duitsland is geweest, want de Piper was vanaf dan te vinden in Portugal, op Amendoeira.
Voormalige PH-KLB
Als we de boeken er even op na slaan, dan zien we dat het kenmerk PH-KLB als eens eerder in Nederland is gebruikt op een vliegtuig, op een Piper Super Cub wel te verstaan!
De eerste PH-KLB was een Piper PA-18-135 die als R-167 bij de Koninklijke Luchtmacht heeft gevlogen. Het c/n van dat toestel was 18-3857 en het bijbehorende USAF-serial was 54-2457. Op 26 november 1979 werd de eerste PH-KLB ingeschreven op naam van Air Advertising Holland BV en later Air Service Holland BV. Ook de eerste PH-KLB had Teuge als thuisbasis.
Per 26 september is de PH-KLB uitgeschreven en verkocht naar Engeland als G-LION. Daar vliegt dit toestel nog steeds in de voormalige KLu-kleuren en met R-167 en de Nederlandse roundel op de romp.
Tot slot is nog vermeldenswaardig dat een andere Super Cub, die oorspronkelijk van Air Advertising Holland BV was, nog altijd op Teuge vliegt, dat is de PH-KLA. Binnenkort vliegen dus weer de PH-KLA en PH-KLB samen vanaf dit Gelderse veld, net als in 1979 en 1980.
Met dank aan Peter Gerhardt, Henk Wadman, David Booster, Wim Zwakhals, Joe Evans, Paco Rivas, Antonio Muñiz Zaragüeta, Rui Sequeira, Peter Davis en Brian Bickers voor hun bijdrage aan dit artikel.