AirlinersOld TimersWarbirds

DDA Classic Airlines hervat trainingsvluchten met de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Lelystad Airport, 16 juli 2021 – De organisatie achter de enige vliegende Nederlandse Douglas DC-3 Dakota, DDA Classic Airlines, maakt goede vorderingen op weg naar het hervatten van de passagiersvluchten. Vanwege de coronapandemie was de DC-3 gedurende een jaar ondergebracht in een hangaar op de luchtmachtbasis Gilze-Rijen. Eind mei werd het toestel “uit de mottenballen gehaald” en op 28 mei 2021 vloog de PH-PBA van Gilze-Rijen naar haar nieuwe onderkomen op Schiphol-Oost. Vanaf dan staat het toestel weer op Schiphol-Oost en niet meer op Lelystad Airport.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Op 14 juni 2021 werd in de hangaar op Schiphol gestart met de benodigde C-check van de Dakota. Deze inspectie werd gecompleteerd door een proefvlucht vanaf Schiphol op 13 juli 2021. Inmiddels is door DDA Classic Airlines aangekondigd dat vanaf 21 augustus 2021 er weer passagiersvluchten uitgevoerd kunnen worden.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Voordat het zover is moet de bemanning nog wel een aantal trainingsvluchten maken. Daar werd vandaag een begin mee gemaakt. Rond 10:00u werd de PH-PBA overgevlogen naar Lelystad Airport. Vanaf daar vertrok het toestel rond 11:00u voor de eerste trainingssessie.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

De training zag er als volgt uit; er werd gestart op baan 05 met behoorlijk wat crosswind. Vervolgens werd een rechterhand circuit gevlogen op 1.000ft. Het eerste rondje werd steeds voltooid door een go around te maken. Bij het tweede circuitje werd dan weer een full stop gemaakt. Daarna werd naar het einde van de baan getaxied en vanaf S1 werd onder begeleiding van de follow-me teruggereden naar S5 om daar opnieuw te starten. Dit ritueel werd zes keer herhaald, één keer door na de landing een 180-backtrack te maken omdat er op dat moment geen andere verkeer in het circuit zat.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota taxiet terug achter de follow-me naar S5

Daarna was de crew, maar ook “Prinses Amalia”, dorstig geworden. De crew parkeerde de PH-PBA bij de pomp voor de nodige litertjes AvGas.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota bij de pomp
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Bij het tanken waren een aantal van de DDA vrijwilligers aanwezig die de bemanning assisteerden. Ook werd hier en daar een lapje over de motorbeplating gehaald om het toestel er knap uit te laten zien.

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota wordt getankt
Tijdens de stop werd een kleine visuele inspectie en poetsbeurt uitgevoerd

In totaal ging er links 316,29 liter in en rechts 289,99 liter. Totaal goed voor een bonnetje van € 1.716,60. En dat was alleen nog maar voor de ochtendvlucht…

Hierna brak het zwaarste gedeelte van de crewtraining aan, het terugduwen van de Dakota bij de pomp. Omdat het toestel niet meer op Lelystad Airport overnacht is er ook geen vliegtuigtrekker meer van de DC-3 aanwezig.

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota wordt met spierkracht teruggeduwd

Alle aanwezigen stroopten de mouwen op en de DC-3 werd behoedzaam achteruit geduwd op het Delta-platform. Hierdoor was de pomp weer vrij voor andere toestellen en de kist kon na de lunch weer op eigen kracht uittaxiën.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota staat bijna op zijn plek
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota tijdens de lunch-break

Voor vertrek na de lunch werd het toestel door de bemanning en grondploeg in gereedheid gebracht. Een onderdeel daarbij het krenken van de motor. Door het ronddraaien van de propeller wordt de olie gelijkmatig over de cilinders verdeeld zodat de motor goed kan starten.

Het krenken van de motoren

Na de startprocedure is de PH-PBA vertrokken voor de tweede sessie oefenvluchten. Ook weer met go arounds en full stops. Tussendoor werd van crew gewisseld om iedereen de nodige ervaring op te laten doen.

Klaar voor de tweede sessie

Al met al zouden de trainingsvluchten deze dag duren tot ver in de avond. “Princes Amalia” heeft zo vandaag de nodige uurtjes in de lucht kunnen doorbrengen. Het was al even geleden dat dit was voorgekomen. Mooi dat dit nu weer kan!

Tegelijk met de PH-PBA ging ook Fokker Four vliegen. Hier de PH-ACG (ooit nog van DDA grondlegger Anne Cor Groeneveld geweest) die voorbij de DC-3 taxiet. Dat leverde nog een bijzonder plaatje op!

5 gedachten over “DDA Classic Airlines hervat trainingsvluchten met de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

      1. Beste,Berend maar ik je foto”s plaatsen op de 2ë
        site van de vrienden die de DDA Classic Airlines leuk vinden groeten Elfering..

  1. Het tornen van de props (12 bladen) doen we om te checken of er geen olie boven de zuigers in de onderste cylinders zit. Als dat zo is, bestaat er bij aanslaan met de compressie van de motor een kans op cyl. kop separatie. Olie is niet samendrukbaar…
    Met 12 bladen weten we zeker dat alle zuigers een keer op en neer zijn geweest.
    Grt Paul

Geef een reactie