Lelystad Airport, 23 juli 2021 – Sinds medio juli verblijft de G-RDAS Reims/Cessna 172M Skyhawk in ons land. Op het eerste gezicht niet heel erg bijzonder, dit toestel was namelijk ook in 2014 korte tijd in ons land actief met dat kenmerk.
Deze sportkist, met constructienummer F1720999 is in 1973 gebouwd en heeft eerst als D-EGBX gevlogen. Daarna is deze Cessna naar Cyprus vertrokken als 5B-CBW. Op het eiland in de Middellandse Zee werd de 5B-CBW ingezet als lesvliegtuig bij het Aviator Flight Center. Vliegtuigen in de vloot van deze opleider kenmerken zich door een gele staart.
In 2012 wist het Nederlandse bedrijf Air Waterland een Aquila A210 aan de vliegschool te slijten. Daarop werden een aantal toestellen ingeruild, waaronder de 5B-CBW. En zo kon het dat in die tijd op Lelystad Airport een paar Cypriotische toestellen te zien waren.
De 5B-CBW werd verkocht aan R.A. Das. Hij liet voor de Cessna de toepasselijke registratie PH-DAS vastleggen. Met dat kenmerk ging het toestel vanaf 12 april 2013 vliegen. De thuisbasis werd Rotterdam – The Hague Airport.
Nog geen jaar later werd de PH-DAS alweer uitgeschreven naar Groot-Brittannië. Op 19 februari werd G-RDAS de roepnaam van het kistje. De eigenaar bleef op dat moment nog R.A. Das. Niet lang overigens, want op 14 juli 2014 kwam de G-RDAS op naam te staan van J. Martin uit Hong Kong.
Op 6 juli 2021 kwam de G-RDAS weer terug naar Nederland. Het kistje verbleef regelmatig in Frankrijk in de tussenliggende tijd. De thuisbasis werd opnieuw Rotterdam – The Hague Airport.
Op de dag af exact zeven jaar na dato werd R.A. Das weer de eigenaar van de G-RDAS. Het toestel werd op 14 juli 2021 op zijn naam overgeschreven.
Inmiddels verblijft de G-RDAS even in de hangaar van Air Waterland op Lelystad Airport. Daar wordt een grote onderhoudsbeurt aan het toestel uitgevoerd. De planning is vervolgens dat in het najaar de G-RDAS weer omgeregistreerd gaat worden naar PH-DAS.
Een gedachte over “G-RDAS Reims/Cessna 172M Skyhawk wordt weer PH-DAS”
Mooi stukje geschiedenis voor luchtvaart enthousiasten. Stukje van dit verhaal mee beleeft. Dank ervoor Berend Jan.