Klassieke Bölkow Bo.207 D-EHKY meldt zich als nieuwe bewoner van Lelystad Airport

D-EHKY Bölkow Bo.207

Lelystad Airport, 23 juli 2021 – Op woensdag 21 juli 2021 meldde de D-EHKY zich op de frequentie van Lelystad Tower. Het bleek om een mooie klassieke Bölkow Bo.207 te gaan. De trotse nieuwe Nederlandse eigenaar verzocht om een low pass alvorens de eerste landing te maken op de nieuwe “homebase”. Dat mocht! Na de landing werd de Bölkow in de hangaar bij Air Waterland gestald.

De D-EHKY Bölkow Bo.207 tijdens zijn low pass op 21 juli 2021 (Foto: Richard Poeser)

Eens wat anders

De D-EHKY is gekocht door de oud luchtmachtvlieger Maarten van Eeghen. Hij vloog tot voor kort met zijn Vans RV-7 PH-PLP, maar dat toestel is verkocht en inmiddels op Vliegveld Hilversum terecht gekomen. “Bij iemand van mijn leeftijd past ook een vliegtuig op leeftijd” zo vertelde hij ons. Hij vond het tijd voor was anders.

Maarten van Eeghen vlieg momenteel ook nog met de PH-PLP Vans RV-7 (Lelystad, 5 maart 2021)

Maarten van Eeghen is verliefd op dit ontwerp. Het is natuurlijk heel iets anders dan de Lockheed F-104G Starfighters waar hij vroeger mee vloog. Ook is de Bölkow Bo.207 in de verste verte niet te vergelijken met de North American B-25N Mitchel (N320SQ, nu PH-XXV) die hij samen met Edwin Boshoff in mei 1990 naar Nederland haalde.

N320SQ North American B-25N Mitchell (Eindhoven, 26 mei 1990)

Toch moeten we de Bo.207 niet onderschatten. Net als met zijn Vans RV-7 kan Van Eeghen hier ook aerobatics mee uitvoeren. Alleen doe je dat met zo’n knappe dame op leeftijd natuurlijk wel behoedzaam.

Klemm Kl.107

De Bölkow Bo.207 is een doorontwikkeling van de twee-/driezits Klemm Kl.107. De Bo.207 is groter en biedt plaats aan vier personen. Het houten toestel beschikt over brandstoftanks in de vleugels en een sterke 180 pk (132 kW) Lycoming O-360-A1A motor.

De D-EFOH is een Klemm Kl.107C, als voorbeeld waaruit de Bo.207 is ontwikkeld (Diest, 13 augustus 2005)

Aanvankelijk werd het ontwerp een Kl.107D genoemd. Dit was omdat Ludwig Bölkow een joint venture was aangegaan met Hans Klemm Flugzeugbau. De eerste Klemm Kl.107D vloog op 10 december 1960. In 1961 werd de firmanaam gewijzigd in Bölkow. Het ontwerp werd vervolgens als F.207 aangeduid. In datzelfde jaar wijzigde dit nogmaals, nu naar Bo.207.
In totaal zijn er 92 Bo.207 gebouwd. Deze hebben de c/n’s 201 tot en met 292. De meeste zijn gebouwd in Laupheim.
Het typeplaatje van de D-EHKY is moeilijk af te lezen. Die is met zwarte verf bewerkt, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Hier staat op:

Het typeplaatje van de D-EHKY Bölkow Bo.207 is slecht leesbaar

D-EHKY

Herst. Bölkow Apparatebau GmbH
Nabern/Teck-Werk. Laupheim
Werk-Nr.: 272
Baumuster: Bölkow 207

Geschiedenis D-EHKY

Over de registratiegeschiedenis van het toestel kunnen we kort zijn. Dit exemplaar is altijd de D-EHKY geweest. En dat zal het toestel ook blijven. Maarten van Eeghen heeft geen plannen om zijn vliegtuig Nederlands te registreren.

Deze Bölkow Bo.207 is altijd de D-EHKY geweest

Al op 4 mei 1962 maakte Bölkow een reservering voor dit toestel. Dit werd op 5 mei 1962 vastgelegd, maar het toestel kreeg nog geen bewijs van luchtwaardigheid. Op 9 december 1962 was de bouw van c/n 272 afgerond. Het toestel ging vervolgens niet vliegen, maar werd opgeslagen. Dit overkwam meerdere toestellen in die tijd. De markt voor nieuwe toestellen was slecht op dat moment.
Het zou tot 8 juli 1965 duren voordat de D-EHKY daadwerkelijk voor het eerst ging vliegen. Als bouwjaar werd daarna 1965 aangehouden voor dit exemplaar. Er werd eindelijk een koper voor deze Bölkow gevonden. Op 15 juli 1965 werd het kistje afgeleverd aan de Flieger-Club Hannover eV.
In december 1966 ging de eigendom over naar het drietal Gerhard Koch, Edzard Dreesen en Heinrich Rodwald uit Hannover. In maart 1978 viel Koch af van het rijtje eigenaren en in mei 1987 bleef Edzard Dreesen als enige eigenaar over.

D-EHKY Bolkow Bo.207

In januari 1993 werd de D-EHKY voor DM90.000,- te koop aangeboden. Het kistje had toen 3.955 vlieguren op de teller staan. In juni 1993 werd een nieuwe eigenaar gevonden in de vorm van Edwin Ruppin uit Dinkelsbühl. Het zou tot oktober 1997 duren voordat de Bölkow opnieuw op de markt kwam, nu met 4.127 vlieguren op het frame. Pas in november 1998 ging de Bo.207 over naar de Luftsportverein Daimler-Benz Aerospace Airbus Laupheim eV in Laupheim, de geboorteplaats van het toestel.
De D-EHKY belandde uiteindelijk op 30 oktober 2001 in Ierland. De kist kwam op naam van Michael Gerard Byrnes en Carry Owen uit Knocknagsashel County, Kerry in Ierland. Als laatste weten we dat de kist te koop aangeboden werd op de vliegtuigverkoopsite Planecheck voor € 45.000,- en dat het toestel al meer dan een jaar op Sisteron (LFNS) in zuid Frankrijk stil stond.

Gekocht

Na even een lokaal rondje “autour de l’église” in Frankrijk kocht Maarten van Eeghen zijn Bölkow. Dit type is zeldzaam en komt niet vaak op de markt. Hij wist op het juiste moment toe te slaan. Vervolgens vloog hij ermee naar Nederland. Dat was niet zonder “gedoe”. Zijn radio en transponder functioneerden niet optimaal, maar het toestel is veilig en wel in de Flevopolder aangekomen.

De gele stickertjes met “INOP” in de D-EHKY Bölkow Bo.207 geven aan welke instrumenten momenteel niet werken

De komende tijd zal dan ook besteed worden om het kistje in een top conditie te brengen. Vandaag was de eigenaar de Bo.207 al aan het poetsen.

Tweede Bo.207 in Nederland

De D-EHKY is de tweede Bölkow Bo.207 in ons land. Eerder verbleef op Lelystad Airport al de PH-BLW. Dat toestel is tegenwoordig op Teuge te vinden. Maarten van Eeghen is enge tijd ook mede-eigenaar geweest van de PH-BLW. Vermoedelijk heeft hij daar het prettige “Bölkow-virus” opgelopen met als bijverschijnsel zijn voorliefde voor de Bo.207.

De PH-BLW is de andere Bölkow Bo-207 in ons land (Teuge, 17 april 2020)

We kijken er nu al naar uit om deze mooie klassieker actief op Lelystad Airport te zien. Het is weer een stukje mooier geworden in het Nederlandse luchtruim!

Met dank aan Peter Gerhardt, Richard Poeser en Henk Wadman voor hun bijdrage aan dit artikel.

Een gedachte over “Klassieke Bölkow Bo.207 D-EHKY meldt zich als nieuwe bewoner van Lelystad Airport

  1. Leuk verhaal weer Berend Jan! Een detail dat je nog miste is dat de Bölkow 207, de PH-BLW, in 2010 werd aangekocht door ondergetekende, Patrick Tuit((Hunter) Én Maarten van Eeghen!
    Hij was dus al eerder eigenaar van zo’n mooi vliegtuig. Een aantal jaar geleden wilde hij zich concentreren op één vliegtuig en dat werd toen de PLP. Ik heb toen beide mannen uitgekocht en bezit de BLW sindsdien alleen. Het vliegtuigontwerper heeft Maarten altijd blijven trekken met de EHKY als resultaat!
    Hartelijke groet, Robert van Diemen

Geef een reactie