Fisher FP-303 “Solar Spirit” wordt omgebouwd tot elektrisch vliegtuig

(PH-2V2) Fisher FP-303 Solar Spirit

Hoogeveen, 3 juli 2021 – Op tal van plaatsen wordt in Nederland gewerkt aan de verduurzaming van de kleine luchtvaart. Er vliegen al enkele elektrisch aangedreven vliegtuigen en er worden er nog meer ontwikkeld op diverse velden. Die projecten zijn veelal ondersteund door grote bedrijven of opleidingsinstituten.

De vleugels van de (PH-2V2) Fisher FP-303 Solar Spirit

Op vliegveld Hoogeveen wordt door Bert van Drongelen van Husky Aviation gewerkt aan een kleinschalig project. Hier wordt een Fisher FP-303 ultralight voorzien van een elektrische aandrijving. Dit toestel is de voormalige PH-2V2. Het ontwerp is een bouwpakket uit de stal van het Canadese Fisher Flying Products.

De (PH-2V2) Fisher FP-303 Solar Spirit heeft een elektromotor gekregen

Deze producent van zelfbouwtoestellen heeft zo’n 14 modellen in de etalage staan. In Europa komen we de Fisher toestellen maar mondjesmaat tegen. In juni besteedden we nog aandacht aan de PH-WAG Fisher Celebrity op Midden Zeeland die kortgelden zijn eerste vlucht maakte.

De PH-WAG Fisher Celebrity vliegt nog maar kort in Nederland

Terug naar de PH-2V2. Deze Fisher FP-303 eenzitter werd gebouwd door P.B. Westerhuis en ontving op 24 april 1996 zijn Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL). Het constructienummer van het toestel is 3230.

PH-2V2 Fisher FP-303 op Lelystad, 30 augustus 1996 (Foto: Don Hewins)

Erg lang heeft de PH-2V2 niet gevlogen, op 26 oktober 1999 verliep het BvL. Ruim een jaar later, per 18 december 2000, werd de registratie verwijderd uit het luchtvaartuigenregister van ILT.

PH-2V2 Fisher FP-303 hangend in de Pionier Hangaar op Lelystad (Foto: Henk Wadman)

Aan het begin van zijn vlieg-carrière had deze FP-303 nog een open cockpit. Het toestel was voorzien van een lichtbeige/groen camouflageschema. In die uitvoering was het toestel eind jaren negentig te vinden in de Pionier Hangaar op Lelystad Airport.

PH-2V2 Fisher FP-303 op Lelystad (Foto: Henk Wadman)

Later zijn de kleuren aangepast naar geel en zwart. Ook is er een plexiglazen cockpitkap op gemonteerd.

PH-2V2 Fisher FP-303 met cockpitkap op Hoogeveen, 5 april 2020 (Foto: Jaap Niemeijer)

De FP-303 is een handzaam vliegtuigje. Als je goed kijkt naar het ontwerp dan zijn er overeenkomsten met de Team Mini-Max, die eveneens begin jaren tachtig is ontwikkeld. De vleugels van de FP-303 kunnen makkelijk verwijderd worden voor transport en in 10 minuten kan het kistje weer vliegklaar gemaakt worden.

De FP-303 heeft wel wat weg van zijn tijdgenoot, de Team Mini-Max

De romp is gemaakt in een unieke geodetische structuur (driehoeken). Hierdoor is de romp stevig en sterk, maar ook licht van gewicht.

Hier is de geodetische structuur goed te zien bij de (PH-2V2) Fisher FP-303 Solar Spirit

Ondertussen is de PH-2V2 eigendom geworden van Bert van Drongelen. In april 2020 werd de voormalige PH-2V2 op Hoogeveen gezien, nog voordat de ombouw tot elektrisch vliegtuig had plaatsgevonden. Wij troffen het toestel midden is zijn ombouwproces. De elektromotor was al gemonteerd en deze werkt ook al. De eigenaar demonstreerde deze even met plezier.

De motor van de (PH-2V2) Fisher FP-303 Solar Spirit wordt even getest
De motorinstrumenten functioneren al

De elektromotor is veel lichter in gewicht dan de vorige verbrandingsmotor. Daardoor komt het zwaartepunt van het toestel anders te liggen. Dit wordt weer gecompenseerd door de inbouw van batterijen in de neus. In totaal hoopt men daar energie in mee te kunnen nemen goed voor zo’n twee uur vliegen. De vliegduur van het toestel zal alleen vermoedelijk hoger komen te liggen. Dat komt omdat er op de vleugels dunne, lichtgewicht zonnepanelen gemonteerd gaan worden. Deze kunnen tijdens de vlucht een deel van de stroom leveren voor de motor. Hierdoor zullen de batterijen minder belast hoeven te worden.
Het liefst had Bert van Drongelen gezien dat de FP-303 was uitgerust met een T-staart. Dan was daarop ook nog plek voor zonnecellen geweest. Nu blijft dit beperkt tot de vleugels. De te gebruiken zonnecellen zijn zeer licht en flexibel en hebben een hoge opbrengst. Op de foto hieronder is te zien hoe die cellen een radio van stroom voorzien.

Deze zonecellen komen ook op de vleugels van de Fisher FP-303

De keuze welk type batterij er gemonteerd gaat worden, stelt de Van Drongelen zo lang mogelijk uit. De ontwikkeling hierin gaat zo snel dat de batterij van vandaag morgen alweer verouderd is. Door zo lang mogelijk te wachten is de kans groot dat er de meest efficiënte batterij gekozen kan worden die op dat moment beschikbaar is.

(PH-2V2) Fisher FP-303 Solar Spirit

Op het toestel staat een typeplaatje met daarop PH-1V2 en de naam “Solar Spirit”. Die registratie is niet juist, het gaat hier echt om de voormalige PH-2V2. En met dat kenmerk zal het toestel straks ook weer ingeschreven gaan worden. De wijziging van de motor is voor ILT geen reden om het toestel een ander kenmerk te geven. Benieuwd wanneer we dit toestel op een zonnige dag voorbij zien snorren!

Op het typeplaatje staat abusievelijk PH-1V2

Met dank aan Don Hewins, Jaap Niemeijer en Henk Wadman voor hun bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie