T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain op Lelystad Airport

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain

Lelystad Airport, 2 augustus 2021 – Een mooie Piper PA-31-350 Chieftain op bezoek op Lelystad Airport, de T7-NAV. Deze twin arriveerde op een vlucht vanaf de Duitse Flughafen Memmingen-Allgäu (EDJA).

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain

De registratie hoort thuis in het ministaatje San Marino. Dat wil niet zeggen dat het toestel daar ook verblijft. Integendeel, de kans is maar klein dat, als je een T7-geregistreerd vliegtuig ziet, deze ook daadwerkelijk in de door Italië omgeven enclave gebaseerd staat.

San Marino wordt omsloten door Italië (Wikimedia)

Chieftain

De registratie T7-NAV lijkt toepasselijk, toch is het niet helemaal logisch. ‘NAV’ staat voor ‘Navajo’, de algemene benaming voor de verlengde versie van de Piper PA-31’s. Dit specifieke model, de PA-31-350 werd gebouwd van 1973 tot en met 1983. Tot en met 1977 werd het model aangeduid als PA-31-350 Navajo Chieftain. Vanaf 1978 is de benaming ‘Navajo’ vervallen en werd alleen nog ‘Chieftain’ in de naam gebruikt.

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain

Aangezien de T7-NAV uit 1979 stamt is het dus een Piper PA-31-350 Chieftain. In 1979 werden er 250 van deze toestellen door Piper gebouwd. De T7-NAV kreeg als constructienummer 31-7952110 mee. De eerste twee cijfers na ’31-‘ geven het bouwjaar aan. Dat was indertijd erg gemakkelijk te bepalen bij Piper vliegtuigen.

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain
T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain

VS en UK

De Chieftain ging de eerste jaren aan de slag in de Verenigde Staten. Eerst als N35225 en in 1992 als N89PA. Op 6 mei 1998 werd de kist in Europa ingeschreven, eerst als G-ONPA en na acht Britse eigenaren per 13 oktober 2017 als T7-NAV.

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain

Zeldzaam

Tegenwoordig zien we niet zo veel Piper PA-31’s met zuigermotoren meer vliegen. Des te leuker was deze bezoeker! Het toestel ziet er erg fraai uit met zijn zilver/zwarte beschildering. Die kleuren heeft het toestel overigens al in Engeland gekregen als G-ONPA.

Aalen en Memingen

De T7-NAV was de dag begonnen op Aalen – Heidenheim/Elchingen (EDPA) in Duitsland. Vanaf daar vloog de Chieftain naar Memmingen (EDJA) en vervolgens naar Lelystad Airport. Eenmaal aangekomen werden wat losse onderdelen als vracht in de kist gedragen.

De gevlogen route van de T7-NAV op de heenweg
De lading werd achterin het vliegtuig vervoerd

Voor de terugvlucht werd vervolgens getankt. De twee Lycoming motoren van ieder 350 pk (257 kW) hadden het toestel dorstig gemaakt. Er ging maar liefst ruim 428 liter in de tanks (twee per vleugel). De Chieftain vliegt op AvGas, dus dat gaf een pittige rekening van € 1.247,58.

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain bij de pomp
De Chieftain lustte wel een paar litertjes
Er paste 428,72 liter aan AvGAs in de vleugels

Na het tanken werd ingestapt voor de retourvlucht. Met baan 23 in gebruik werd vertrokken op een IFR ARNEM 2M departure. Na de start ging het toestel over naar Dutch Mill om na de VFR-start de vlucht vervolgens IFR te vervolgen.

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain

Net als deze ochtend was het verblijf op Memmingen maar van korte duur. Al snel startte de T7-NAV weer voor een vlucht naar  Aalen – Heidenheim/Elchingen, even ten noorden van Memmingen. Daarmee zat de klus voor deze dag erop.

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain

In de prijzen

Na rijp juryberaad kunnen we meedelen dat de T7-NAV unaniem de trofee voor “De visitor van de dag” heeft binnengesleept en dat het toestel meedingt naar de titel “Bezoeker van de week”!

T7-NAV Piper PA-31-350 Chieftain

Geef een reactie