BizjetsMilitair

OO-LUM Dassault Falcon 7X van de Belgische Luchtcomponent krijgt nieuw kleurenschema

OO-LUM Dassault Falcon 7X – Belgian Air Force

Lelystad Airport, 3 augustus 2021 – In de ochtend landde op Lelystad Airport de OO-LUM Dassault Falcon 7X. Deze Belgische bizjet wordt door Luxaviation/Abelag Aviation gevlogen ten behoeve van Belgische luchtstrijdkrachten. Het toestel hoort toe aan het 21e Squadron van de 15e Wing en is gestationeerd op de vliegbasis Melsbroek bij Brussel.

OO-LUM Dassault Falcon 7X – Belgian Air Force

Het toestel is al sinds 30 april 2020 in dienst en maakt deel uit van een vloot van twee Falcon’s. Ook de OO-FAE is een Falcon 7X die voor hetzelfde doeleinde gebruikt wordt, het vervoer van hooggeplaatste Belgische militairen. De OO-FAE (c/n 079) vliegt sinds 13 augustus in België en is in augustus 2021 als eerste voorzien van een nieuw kleurenschema. Dit is vorig jaar uitgevoerd door de vliegtuigspuiterij van Satys op Lelystad Airport. Toen was ook al bekend dat dit jaar in augustus het tweede toestel (OO-LUM) zich mocht melden voor een eenzelfde nieuw kleurenschema.

De OO-LUM is gebouwd 2007 en heeft als testregistratie F-WWUA gedragen. Het constructienummer is 004 en het is daarmee één van de eerste Falcon 7X-en die geproduceerd is. Het constructienummer is met kleine cijfertjes terug te vinden op de staart.

OO-LUM Dassault Falcon 7X heeft constructienummer 004

Op 10 juli 2007 ging dit toestel in Zwitserland aan de slag voor Dasnair en kwam op naam te staan van Société Financière Terramaris SA. De registratie werd toen HB-JSZ.

HB-JSZ Dassault Falcon 7X (Genève, 13 mei 2009)

Per 5 augustus 2013 werd het toestel overgeschreven naar Dassault Falcon Service en werd dit de F-HDPO. Op 17 mei 2016 werd de kist uitgeschreven naar de Verenigde Staten. De Falcon ging vliegen voor WFBN Trustee en werd de N570RF. Op 3 maart 2017 wisselde het toestel weer van eigenaar en kwam op naam te staan van Towner TVPX ARS Inc. Trustee.

OO-LUM Dassault Falcon 7X – Belgian Air Force

Voor de tweede keer kwam de Falcon 7X terug in Frankrijk op 3 april 2019. Toen werd de registratie F-HFAS toegekend met Malaysian Jet Services als eigenaar. Dat feestje duurde een jaartje en sinds mei 2020 is deze kist de OO-LUM geworden.

OO-LUM Dassault Falcon 7X – Belgian Air Force

Tweetalig

De eerste Falcon 7X waar Luxaviation/Abelag Aviation eind april 2020 mee is gaan vliegen is de OO-LUM (c/n 004). Deze registratie staat voor LUchtMacht). Vanwege het feit dat België tweetalig is heeft het tweede toestel een Franse verwijzing naar de luchtmacht. OO-FAE staat in dit geval voor Force AErienne.

OO-LUM Dassault Falcon 7X – Belgian Air Force
OO-LUM Dassault Falcon 7X – Belgian Air Force

Trainingsvlucht

De vlucht van Brussel naar Lelystad verliep met een omweg. Er werd meteen van deze vlucht een trainingsvlucht gemaakt. Zodoende boog de Falcon 7X met callsign ‘BAF90’ eerst af naar het oosten om twee touch and go’s te maken, gevolgd door een full stop op Flughafen Braunschweig-Wolfsburg (EDVE). Daar verbleef het toestel korte tijd om vervolgens in westelijke richting te vliegen richting de Flevopolder. Via een wijd linkerhand circuit over de randmeren werd ter hoogte van de snelweg A27 naar baan 05 gedraaid. Dat bracht het toestel op een 8 NM final. Het circuit was zo ruim dat de OO-LUM op downwind nog snel van 2.000ft naar 1.500ft moest zakken om niet ongeautoriseerd de Schiphol TMA binnen te vliegen.

OO-LUM Dassault Falcon 7X – Belgian Air Force

Na de landing werd bij S1 de baan verlaten en parkeerde de bizjet op het Delta-platform. Vanaf daar werd de OO-LUM door de vliegtuigtrekker van Satys opgehaald en even later verdween de kist in de spuithal voor een week of 2-3.

OO-LUM Dassault Falcon 7X – Belgian Air Force

 

Geef een reactie