Voorste rompdeel D-AIPP Airbus A320 van Lufthansa arriveert bij Xtrata25 op Lelystad Airport

(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa

Lelystad Airport, 6 augustus 2021 – Vandaag arriveerde op een verlengde trailer een deel van de romp van de voormalige D-AIPP airbus A320-211 van Lufthansa op Lelystad Airport. Dit vliegtuigonderdeel, dat zo’n 2.400kg weegt, was gisteren vanaf het Belgische vliegveld Oostende-Brugge vertrokken en had onderweg al veel bekijks getrokken.

(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa

De D-AIPP van Lufthansa is in 1990 gebouwd en vloog voor het eerst vanaf Toulouse op 22 juni 1990. De testregistratie was F-WWID en het constructienummer van het toestel was 110. Vanaf 8 oktober 1990 ging het toestel aan de slag voor Lufthansa. Eerst met plek voor 156 passagiers aan boord. In 2011 werd dat uitgebreid naar 168 stoelen.

(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa

Het toestel kreeg de naam “Starnberg” mee, de naam van een Duitse stad in Beieren. Die naam is nog aanwezig op het rompdeel dat nu op Lelystad airport is aangekomen, dat maakt de identificatie makkelijk.

De (D-AIPP) Airbus A320-211 kreeg bij Lufthansa de naam “Starnberg’ mee

Op 8 maart 2020, na bijna 30 jaar actieve dienst, werd de Airbus A320 afgedankt en vervolgens werd de kist op 10 maart 2020 stored gezet op Berlin-Schönefeld. Op 5 juni 2020 werd de parkeerplek gewijzigd naar Teruel Airport in Spanje. Dat zou duren tot de laatste vlucht naar Oostende-Brugge op 24 februari 2021. De D-AIPP arriveerde die dag op Oostende-Brugge op zijn allerlaatste vlucht vanuit Teruel Airport. De laatste vlucht verliep via een low-pass bij de luchthaven van Frankfurt am Main.

De laatste vlucht van de D-AIPP op 24 februari 2021

Op Oostende-Brugge is de D-AIPP vervolgens grotendeels gesloopt door Aerocircular. Dit is, of beter gezegd was, een Belgische onderneming die op Oostende van plan was om in een nieuwgebouwde hangaar uitgefaseerde verkeersvliegtuigen te ontmantelen. Het bedrijf Aerocircular bleek echter niet zo levensvatbaar. In mei van dit jaar vroeg de onderneming haar faillissement aan.

(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa
(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa

Na het faillissement van Aerocirculair wilde de luchthaven van Oostende-Brugge af van de restanten van de Airbus op haar terrein. Het op Lelystad Airport gevestigde bedrijf Xtrata25 zag zijn kans schoon en kocht vorige week het betreffende rompdeel. In allerijl werd transport geregeld naar Lelystad Airport.

(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa
(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa
Xtrata25
Xtrata25 is gespecialiseerd in het ontwikkelen van cabin reconfigurations voor verkeersvliegtuigen, in het bijzonder van de Airbus A320/321 familie. Zo heeft het bedrijf een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van interieurdelen voor de vrachtdeur voor de Airbus A321 van Precision Aircraft Solutions (de Airbus A321-200PCF). Daarvoor beschikt Xtrata25 al over rompdelen van de voormalige EI-ETK Airbus A321-231 van Metrojet . De eerste aangepaste A321 met deze vrachtdeurdeur vloog op 10 oktober 2020. Op 30 april 2021 ontving Precision Aircraft Solutions het Supplemental Type Certificate (STC) voor deze conversie. Een mooie prestatie met een Nederlands tintje! SmartLynx Malta ontving op 10 juni 2021 haar eerste Airbus A321-200PCF (9H-CGA) en vliegt daar momenteel mee voor DHL. De nu aangeschafte D-AIPP zal door Xtrata25 gebruikt gaan worden voor de ontwikkeling van cabineonderdelen voor de passagiersversie van de A320.
(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa

In de hangaar van Xtrata25 aan het Hotel-platform zal het deel van de D-AIPP aan de linkerkant geplaatst worden. Rechtst staan namelijk al delen van een Airbus A321. De A321 is gebruikt voor de ontwikkeling van interieurdelen voor een vrachtuitvoering van de A321.

In de hangaar staan al de rompdelen van de EI-ETK Airbus A321

Met de komst van de D-AIPP heeft Xtrata25 ook een mock-up voor de ontwikkeling van interieurdelen voor een passagiersuitvoering van de Airbus A320/321 familie. Het kersvers aangekomen rompdeel bevat namelijk nog de passagiersvloer en de cockpitsectie. Ook de passagiersdeur zit er nog in.

De passagiersvloer zit nog in het rompdeel
De passagiersdeur is nog aanwezig
(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa

De cockpit is geheel gekannibaliseerd. Alle instrumenten en beeldschermen zijn er uit. Alleen een zekeringenpaneel is nog aanwezig, het voetenstuur en de gashendels.

De cockpit is helemaal leeg
De “stoppenkast” van de (D-AIPP) Airbus A320-211
Alleen de gashendels zijn nog aanwezig…
…en het voetenstuur

De komende weken zal de D-AIPP nog wel buiten voor de deur van de hangaar van Xtrata25 te zien zijn. Er moet namelijk eerst een stellage in de hangaar gebouwd worden. De aanschaf kwam zo plots op het pad van Xtrata25 dat er nog geen voorzieningen zijn getroffen. Als dat klaar is, zal het rompdeel naar binnen verhuizen.

(D-AIPP) Airbus A320-211 – Lufthansa

Geef een reactie