Lelystad Airport, 12 augustus 2021 – De vlootuitbreiding van Zeusch Aviation gaat gestaag door. In maart 2021 meldde nummer vijf zich (PH-ZDZ), vandaag kwam de zesde Beechcraft zich voorstellen. In september 2020 werd in de Verenigde Staten de Beech B200 Super King Air N185XP gekocht. Deze machine uit 1981 met constructienummer BB-952 heeft de afgelopen jaren gevlogen voor de Amerikaanse overheid.
Berlijn
De N185XP was in oktober 2020 overgevlogen naar Berlin-Brandenburg (EDDB), is daar onder andere gemodificeerd en omgeregistreed naar PH-ZEZ. Een kenmerk keurig in volgorde met de overige toestellen van Zeusch. Vandaag arriveerde het toestel op Lelystad Airport bij de thuisbasis van Zeusch Aviation.
Het toestel heeft een moderne digitale Garmin cockpit gekregen en nieuwe propellers. Ook zijn er winglets op de vleugels gekomen. Die waren al voorzien van het Zeusch-logo.
50th Anniversery Edition
De PH-ZEZ stamt uit 1981. Het jaar daarop was het vijftig jaar geleden was dat de Beechcraft fabriek werd opgericht. Ter gelegenheid daarvan bracht Beechcraft in 1981/1982 een aantal speciale modellen uit als ’50th Anniversery Edition’. Deze Super King Air is daar een exemplaar van getuige de typeaanduiding bij de deur. Wat de speciale editie inhield hebben we niet kunnen achterhalen. Vermoedelijk vooral een aantal luxe accessoires.
Vliegende ambtenaar
In november 1981 begon deze turboprop als N1852B zijn actieve carrière op naam van de Beech Aircraft Corporation. De fabrikant verkocht het toestel per juni 1982 en zo werd B&M Service Co de eigenaar. Zij lieten het toestel een maand later als N185XP registreren. Vervolgens werd Gantt Aviation de eigenaar van het toestel, dat was in december 1985. Sinds 3 februari 1986 stond dit toestel op naam van het United States Department of Energy.
National Nuclear Security Administration
Deze specifieke Super King Air heeft wel een interessante voorgeschiedenis. De Beech werd namelijk ingezet bij de National Nuclear Security Administration (NNSA) van het Amerikaanse Department of Energy. De King Air vloog ten behoeve van het Aerial Measuring System (AMS). Deze dienst is gestationeerd op de Air Force Base Nellis bij Las Vegas en beschikt over vliegtuigen en helikopters.
De AMS-missie is het leveren van een snel onderzoek naar straling en besmetting na een radiologische noodsituatie. AMS voert deze missie uit door speciaal uitgeruste vliegtuigen te gebruiken om die onderzoeken uit te voeren. Deze vliegtuigen zijn speciaal uitgerust om radioactieve besmetting op de grond op te sporen en te meten. Het AMS maakt gebruik van een geavanceerd stralingsdetectiesysteem om radiologische informatie te verzamelen en op computers op te slaan. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om kaarten te maken van blootstelling aan straling en verontreiniging. Deze technische informatie wordt gebruikt om de omvang van het gevaar te bepalen en om te beslissen wanneer en waar federale, staats- of lokale diensten in actie moeten komen voor verdere beoordelingen.
Eind 2019 heeft de NNSA’s Aerial Measuring System een drietal nieuwe Beech 350ER Super King Airs in gebruik genomen ter vervanging van hun oude Beech B200 toestellen, waaronder de N185XP. Per 30 september 2020 kwam deze Beech op naam te staan van Eastern Stearman Inc. Trustee, een veelgebruikte vertegenwoordiging van toestellen met eigenaren buiten de Verenigde Staten.
Aankomst
Meestal maakt een nieuwe kist van Zeusch Aviation de eerste keer een low-pass. Dat zat er vanwege de drukte vandaag helaas niet in.
Wel zorgde de brandweer voor een warm welkom voor het toestel. Ter hoogte van het Delta-platform kreeg de PH-ZEZ een watersaluut. Een win-win situatie, die kist was meteen weer even gewassen!
Nadat de turboprops tot stilstand gekomen waren doopte Herman van Kranenburg – General Manager van Zeusch Aviation – het toestel met een bescheiden flesje Champagne.
Veelzijdig
Door zijn vorige werkgever was deze Super King Air al uitgerust met een tweetal fotoluiken. Dat is een modificatie die Zeusch Aviation graag ziet om hun vloot multi-inzetbaar te hebben. De nieuwe PH-ZEZ past dan ook prima in inmiddels tot zes toestellen gegroeide vloot.
Al snel na aankomst werd de PH-ZEZ in zijn nieuwe onderkomen gereden. Voor dat doel beschikt Zeusch Aviation over een radiografisch bestuurbare vliegtuigtrekker.
De afgelopen tijd is de gehele vloot voorzien van een Nederlandse registratie. Voorheen had Zeusch Aviation ook toestellen geregistreerd staan in Groot-Brittannië (G-MEDZ) en Guernsey (2-ZEUZ en 2-MAPZ).
Vlootoverzicht
Registratie | Type | C/N | Fotoluik | Ambulance | Relay-antenne | Historie |
PH-ZAZ | Beech B200 Super King Air | BB-1478 | X | X | ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N | |
PH-ZBZ | Beech C90A King Air | LJ-1164 | X | ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z | ||
PH-ZCZ | Beech B200 Super King Air | BB-1281 | X | ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721 | ||
PH-ZDZ | Beech B200 Super King Air | BB-1675 | X | ex OY-PCL, N2355Z | ||
PH-ZEZ | Beech B200 Super King Air | BB-952 | X | ex N185XP, N1852B | ||
PH-ZGZ | Beech C90A King Air | LJ-1236 | X | X | ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L |