Lelystad Airport, 12 augustus 2021 – Als dank voor de gemaake foto’s van alle vijf de Piper clubkisten in maart van dit jaar trakteerde Vliegclub Flevo ons op een proefles in één van hun vliegtuigen. De mooie, rustige zomeravond van 12 augustus 2021 werd hiervoor uitgekozen.
Theorie
Voorafgaand een de proefles werden we onthaald op een eenvoudige, doch voedzame, maaltijd bij Café Restaurant Luchthaven Lelystad. Hier werd tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om beknopt en in sneltreinvaart de belangrijkste theorie voorafgaand aan het vliegen door te nemen. Normaal demonstreert instructeur Steef Beukers aan de hand van een vliegtuigmodel wat hij vertelt. Bij gebrek hieraan op het terras werden de aerodynamische eigenschappen van een pak melk besproken. Ook leerzaam! 🙂
Boarding
Eenmaal bij het vliegtuig aangekomen werd eerst de buitenkant van het toestel nagelopen. Volgens een vaste checklist werden alle controlepunten nagekeken en legde Steef uit waarom ieder punt gecheckt werd.
Daarna was het tijd om echt te gaan vliegen. Eerst was collega-fotograaf Richard Poeser aan de beurt. Hij kroop links in de cockpit van de PH-SCT Piper PA-28-161 Warrior II. De tweede vlucht was het de beurt aan uw verslaggever! Steef Beukers had alle vertrouwen in ons beiden en we mochten de vlucht dan ook van A tot Z zelf uitvoeren, inclusief de radiocommunicatie met de toren.
Van het C1-platform naar de run-up area was het maar een kort stukje taxiën maar net lang genoeg om te ervaren hoe het sturen met de voeten werkt. Nadat alle checks via de checklist waren doorlopen kon gestart worden op baan 23. Netjes werd naar 1.000ft geklommen en via een Bravo-departure werd de CTR verlaten.
Airwork
Hierna volgde wat airwork ten noorden van de CTR. Klimmen naar 2.000ft met vol vermogen, een glijvlucht op 73 knopen zonder motorvermogen, een daalvlucht met 1.700 toeren op de motor en natuurlijk een bochtje links- en een bochtje rechtsom. Daarbij was het zaak om de helling van 30° aan te houden en de neus niet te laten zakken of stijgen. Ging redelijk allemaal!
Mike-arrival
Daarna was het alweer tijd om de ATIS uit te luisteren en om ons bij de toren te melden voor de terugkomst via een Mike-arrival. De tijd vliegt letterlijk als je met al die oefeningen bezig bent!
Het was rustig in de lucht. Maar weinig vliegers hadden door hoe mooi en rustig het vliegweer was deze avond. Omdat er geen ander verkeer in de buurt was mochten we dan ook van de toren direct naar base leg vliegen voor de landing. Daar bedankte ik hartelijk voor omdat ik een compleet circuit via punt X-ray leuker vond.
Vanaf downwind werd het spannend. Toerental minderen, flaps erbij, indraaien, rustig dalen en naar final sturen. Eenmaal op final gebruikte ik de stuurkolom een beetje als een staafmixer. Dat resulteerde in iets te heftige bewegingen om netjes te naderen. Gelukkig herpakte ik mezelf en op short final was de nadering weer zoals we hem wilde hebben.
Het afvangen verliep nog niet optimaal. We maakten er een harde landing van. Maar goed, Steef Beukers heeft niet in hoeven grijpen, we konden na de landing gewoon weglopen en het toestel was ook zelfs nog voor een volgende vlucht bruikbaar. Een geslaagde eerste eigen landing dus. Best wel trots!
De landing is door Richard Poeser gefilmd. Die beelden willen we jullie uiteraard niet onthouden.
Na afloop de muggen nog even van de vleugelranden afgepoetst en de kist binnen gezet. In de gezellige “skybox” van Vliegclub Flevo werden beide vluchten geëvalueerd onder het genot van een drankje. Ook trakteerde Steef Beukers ons op een 1e Vliegles certificaat, voor boven het bed!
Proefles boeken
Zelf ook een keer een proefles volgen bij Vliegclub Flevo? Dat kan! Kijk op de site van Vliegclub Flevo hoe dat te boeken is. Wat ons betreft een aanrader!
Brevet?
Tot slot een antwoord op de vraag die ik de laatste dagen al een aantal keer heb beantwoord; ga je nu zelf ook je brevet halen? Nee, dat ligt niet in de planning. We houden het bij fotograferen van de luchtvaart en het meevliegen. Wel zullen we vermoedelijk in de toekomst bij gelegenheid met wat meer vertrouwen het stuurtje eens overnemen om zo de Pilot in Command ook eens van het uitzicht te kunnen laten genieten. 😉
Dank aan de Vliegclub Flevo voor deze leuke ervaring!
6 gedachten over “Proefles Vliegclub Flevo”
Mooi verslag, Berend-Jan! En toch, je zou het moeten overwegen dat PPL!
Welke software werd gebruikt voor de debrief? Mooi, met dat hoogteprofiel zo!
Dat is het programma Foreflight.
Dank! Moeten ze in skydemon ook eens maken, zoiets 🙂
super leuk stuk
Merci Ronald!