Luchtig Big Mac menu

G-CMCD Cameron Burger Meal-150

Amersfoort, 14 augustus 2021 – Aan de Kaliumweg in Amersfoort vertrok zaterdagavond 14 augustus 2021 de G-CMCD Cameron Burger Meal-150 special shape ballon. Dit is een heteluchtballon in de vorm van een reuze Big Mac menu van McDonalds. De ballon bestaat uit een milkshakebeker (met rietje), een portie Franse frietjes en uiteraard een Big Mac, inclusief blaadjes sla, plakje kaas, uitjes en augurk.

Tijd voor Good Times

Good Times

Deze ballon vaart tijdens de zomer dit jaar bij goed weer boven Nederland. De special shape is onderdeel van de Nederlandse ‘Tijd voor Good Times’ campagne van de hamburgergigant McDonalds. Sinds begin juli 2021 tot en met 10 september 2021 vaart de ballon met passagiers die via de app van McDonalds hebben kunnen meedingen naar een plekje in de mand.

De G-CMCD Cameron Burger Meal-150 ligt klaar voor inflation

Via diezelfde app is de ballon al varend live te volgen. Ook kan op een kaart real-time aangegeven worden waar men denkt dat dit reuze Big Mac menu zal gaan landen. Daarmee is dan weer een prijs te winnen.

G-CMCD Cameron Burger Meal-150

De G-CMCD is een special shape die is gebouwd door de bekendste en grootste ballonfabrikant; Cameron Balloons uit Bristol in Engeland. Deze firma heeft jarenlange ervaring in het vervaardigen van de meest creatief gevormde heteluchtballonnen.

G-CMCD Cameron Burger Meal-150

Grote jongen

Op 17 mei 2021 werd de G-CMCD ingeschreven als Cameron Burger Meal-150 met constructienummer 12367. De G-CMCD heeft een inhoud van 150.000 Cu/ft. Dat komt overeen met 4.250 m³. Met een dergelijke inhoud hoort deze ballon tot de top vijf qua grootte van special shape ballonnen die door Cameron Balloons gebouwd zijn. Het maximale startgewicht van de ballon is 1.423 kg. In totaal kunnen er per vaart maximaal vier passagiers mee in deze 40 meter hoge special shape ballon. Dat aantal is afhankelijk van het gewicht van de personen en de buitentemperatuur.

G-CMCD Cameron Burger Meal-150

De uitvoering van deze ballon is zeer overtuigend. Bij het deel met de hamburger is gebruik gemaakt van een speciale printtechniek om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen.

De hamburgers, sla, uitjes, augurk en het plakje kaas zien er realistisch uit
De G-CMCD Cameron Burger Meal-150 ziet er uit om op te eten!

Rien Jurg Promotions

De ballon staat op naam van Rien Jurg Promotions. Dit bedrijf uit Hengelo is één van de twee importeurs van Cameron Balloons in Nederland. Zij hebben veel ervaring met het exploiteren van ballonnen voor sponsoren. Zo vaart men bij dit bedrijf al jaren over de hele wereld met de Festo “upside down” ballonnen.

G-CMCD Cameron Burger Meal-150

Scheurbanen

Het varen met een special shape ballon als deze is een tijdrovende bezigheid. Bij een dergelijke ballon zitten op de delen die niet bijdragen aan het draagvermogen van de ballon scheurbanen (in dit geval de hamburger en de frietjes). Dit zijn openingen die voor de start met klittenband afgesloten worden en die na de landing opengetrokken worden om de lucht weer uit de ballon te laten. Deze ballon heeft nogal een paar van die scheurbanen!

Vooraf aan de vaart worden alle scheurbanen gesloten
Hier is één van de vele scheurbanen goed te zien

PH-MCD / G-CMCD

Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze ballon de PH-MCD zou worden. Of dat nog gebeurt valt te betwijfelen. Op dit moment vaart de special nog als G-CMCD en de campagne van McDonalds loopt al op 10 september 2021 ten einde.

Tijdens de test-inflation in Bristol stond er nog ‘PH-MCD’ op de ballon (Foto: Chris Lawrence Hayden)

Op foto’s tijdens de test-inflation bij de ballonfabrikant in Bristol was te zien dat er wel degelijk PH-MCD op de ballon staat. De Engelse registratie is daarna met een apart doek over het Nederlandse kenmerk PH-MCD aangebracht.

De special shape met ‘PH-MCD’ in Bristol, juni 2021 (Foto: Chris Lawrence Hayden)
De Britse registratie staat met een doek over de bedoelde registratie PH-MCD
Eerste PH-MCD
Er is al eerder in Nederland een luchtvaartuig geweest met de registratie PH-MCD. Dat was de McDonnell (…nee, niet McDonalds!) Douglas DC-9-82 met constructienummer 48022. Dat toestel vloog tussen maart 1983 en januari 1990 als passagierstoestel voor Martinair.

Visual van de PH-MCD McDonnell Douglas DC-9-82 van Martinair (afbeelding: ©md80design)

Brexit

Hoofdreden voor het niet varen met een PH-registratie is gelegen in de Brexit. Britse luchtvaartuigen die door de Britse CAA zijn goedgekeurd hebben niet zonder meer een Europese EASA goedkeuring. Er bestaat wel een EASA typegoedkeuring voor de special shape ballonnen van Cameron. Dat is certificaat EASA.BA.012 (download PDF-versie hier). In dit algemene certificaat is een lijst opgenomen met de voorkomende Cameron special shape ballonnen. Dat is een flinke lijst met het oudste exemplaar uit 1978 en de laatste (nog net voor de Brexit) op 27 oktober 2020.

Eerste 'Cameron' special shape
Die eerste special shape op het Cameron typecertificaat in 1978 was overigens ook een Nederlandse ballon, de PH-IJS. En ook een die met reclame voor lekker voedsel te maken heeft.

PH-IJS Thunder AX6-56 Series 1/SP1 (Barneveld, 1991)

De PH-IJS is een Thunder AX6-56 Series1/SP1 in de vorm van een Caraco ijsje (“Mexicaantje, oranje hoed, Caraco ijs… GEWELDIG GOED!”). Later is het merk Thunder ingelijfd bij Cameron Balloons, vandaar dat de PH-IJS op deze lijst in het typecertificaat staat. De PH-IJS staat overigens na 43 jaar nog altijd ingeschreven! De ballon heeft tegenwoordig een Belgische eigenaar.

G-CMCD Cameron Burger Meal-150 wordt warm gestookt

Aangezien deze Big Mac special shape een “one of a kind’ is zou deze ook aan de lijst in het typecertificaat moeten worden toegevoegd alvorens een PH-registratie te kunnen krijgen. Om dat te realiseren moet een proces doorlopen worden dat waarschijnlijk langer duurt dan de marketingcampagne van McDonalds. Vandaar dan ook dat de registratie nog Brits is. Om met de Britse ballon te mogen varen hebben een aantal Nederlandse ballonpiloten van Rien Jurg Promotions een aparte permissie gekregen.

G-CMCD Cameron Burger Meal-150

Weinig varen

Of we deze special shape in de toekomst nog vaak gaan zien valt te betwijfelen. Over het algemeen wordt met special shape ballonnen maar weinig gevaren. Er zijn momenteel vanwege corona geen ballonevenementen waar de ballon voor een groot publiek zou kunnen opstijgen. Gewoon ermee varen is vrij inefficiënt. Het klaarmaken en opruimen van de ballon is veel werk en zwaar werk, er is meer crew bij nodig dan bij een gewone ballon. Door het hoge gewicht van de enveloppe (de ballon zelf) kan er maar een beperkt gewicht in de mand meegenomen worden. Ook loop je de kans dat McDonalds de verpakking van de frietjes of de milkshakebeker een keer verandert waardoor het uiterlijk niet meer actueel is. Dat kan ook een reden zijn om zo’n ballon aan de kant e laten liggen.

De frietjes worden opgewarmd

Zover we na hebben kunnen gaan was deze avond pas de derde vaart met passagiers. Eerder was de ballon opgestegen in Almelo (19 juli) en Hoogeveen (4 augustus). Ook is er voor de reclamespot, die bij deze campagne gemaakt is, al een vaart gemaakt met deze ballon.

G-CMCD Cameron Burger Meal-150

Amersfoort – Zwartebroek

De start van de G-CMCD in Amersfoort was door McDonalds via de social media aangekondigd. Daardoor was er aardig was publiek naar de Kaliumweg gekomen. Met een mooi avondzonnetje vertrok het Big Mac menu achter de bomen. De wind was zuidwestelijk. De vaart werd uiteindelijk niet erg lang. Na Amersfoort werd tussen Nijkerkerveen en Zwartebroek de landing alweer ingezet.

G-CMCD Cameron Burger Meal-150
G-CMCD Cameron Burger Meal-150
G-CMCD Cameron Burger Meal-150 met op de voorgrond de kleinere PH-CJW Cameron Z-105

Met dank aan Chris Lawrence Hayden en Peter Breiting | md80design.

 

Geef een reactie