
Lelystad Airport, 18 augustus 2021 – Op donderdag 5 augustus 2021 was de N831VF vertrokken vanaf de fabriek van Epic Aircraft op Bend Municipal Airport (KBDN) in de Verenigde Staten. Deze Epic E1000 GX vloog vervolgens via Groenland en IJsland naar Europa en kwam op zaterdag 7 augustus 2021 aan in Göteborg Landvetter (ESGG). Direct dezelfde dag werd nog doorgevlogen naar Aeroporto Guglielmo Marconi di Bologna (LIPE) in Italië.

Primeur
Aan boord was als piloot Douglas (Doug) King, de CEO van Epic Aircraft. Hij bracht voor het eerst een Epic E1000 GX naar Europa. Nu niet meteen in de pen/mail klimmen, in Europa is wel al eens de Epic LT gesignaleerd. Dat is de experimental voorloper van de fabrieksgebouwde en gecertificeerde Epic E1000 / E1000 GX.

Krachtpatser
De Epic E1000 GX is een zeer snelle turboprop met een 1.200 pk (890 kW) sterke Pratt & Whitney PT6A-67A turbinemotor op de neus. Daarmee is het mogelijk om met maximaal 333 knopen te vliegen. Klimmen doet deze krachtpatser als de beste met 4.000 ft per minuut. Ook heeft het zespersoons toestel een drukcabine waardoor op 34.000 ft gevlogen kan worden.

Ter vergelijking, een Piper M600 vliegt met maximaal 275 knopen en kan tot 30.000 ft. Een SOCATA TBM-940 haalt 330 knopen en heeft een plafond van 31.000 ft.

Het toestel is vervaardigt uit carbon fiber. Opvallend is te zien dat de vleugelvoorrand niet recht loopt, maar in een gebogen elliptische vorm.

De E1000 en de E1000 GX zijn de gecertificeerde versies van de Epic LT. Deze Epic LT werd als zelfbouwtoestel aan de man gebracht. Daar zijn 56 exemplaren van verkocht/gebouwd. Die homebuilt LT’s werden veelal gebouwd onder supervisie van Epic Aircraft.

Russische eigenaar
In november 2011 maakte de welgestelde Rus Vladislav Filev – eigenaar van de Russische luchtvaartmaatschappij S7 Airlines – kennis met de Epic LT. Hij raakte verliefd op het toestel en kocht in 2021 zelfs de fabriek.

Door Filev is het mogelijk geworden om van de experimental-versie een door de FAA gecertificeerd toestel te maken, de Epic E1000. De eerste Epic E1000 vloog op 19 december 2015. Het felbegeerde typecertificaat werd in november 2019 in ontvangst genomen en vanaf begin 2020 werden de eerste E1000 afgeleverd aan klanten.


Productie in Bend
De fabriek van Epic Aircraft staat in Bend in de staat Oregon. Hier werden voorheen de Columbia sportkisten gebouwd en later de – door Cessna omgedoopte – Corvalis sportvliegtuigen, toen Columbia door Cessna was overgenomen. Nadat Cessna met de productie was gestopt nam Epic Aircraft de faciliteiten over voor hun E1000.

Prijswinnaar
De Epic E1000 ontving in 2020 van Flying Magazine de “Flying Innovation Award”. Deze kreeg Epic voor het meest innovatieve product op gebied van de General Aviation in 2019. Ook sleepte dit model de titel “Plane of the Year” in 2020 in de wacht van Plane & Pilot Magazine.

GX – Next Generation
Inmiddels is de verbeterde versie, de GX – Next Generation, ontwikkeld. Dat model kenmerkt zich door de vijfbladige Hartzell composiet-propeller. De “gewone” E1000 heeft een vierbladige prop. Door deze propeller presteert het toestel in veel opzichten (zoals snelheid en klimsnelheid) beter.


Van binnen is de E1000 GX geüpgraded met een Garmin GFCTM 700 automated flight control system. Op 15 juli 2021 kon Epic aircraft melden dat ook voor de E1000 GX het FAA typecertificaat is verkregen. Tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh waren de eerste twee E1000 GX modellen te zien die kort daarna aan klanten werden afgeleverd.


K014
De N831VF is het veertiende productietoestel met constructienummer K014. Deze kist is in 2020 gebouwd maar vliegt, zover we kunnen nagaan, pas sinds medio juli 2021.


In de cabine bevinden zich zes comfortabele lederen stoelen. Het toestel kan door één piloot gevlogen worden. Het hart van de cockpit wordt gevormd door een Garmin G1000 NXi Avionics Suite met twee 10 inch beeldschermen en een 12 inch scherm in het midden. Aan al dat moois hangt een (vanaf) prijskaartje van $3.850.000,-.


Demovluchten
Nadat Doug King in Bologna geland was heeft hij eerst een paar dagen vakantie gehouden. Op 12 augustus vloog hij vervolgens met zijn demonstrator naar Václav Havel Airport Prague (LKPR) in Tsjechië. Van daaruit volgde een demovlucht op 17 augustus naar Mainz-Finthen Airport (EDFZ) in Duitsland en vandaag (18 augustus) naar Lelystad Airport. De landing op Lelystad Airport was de eerste van dit type in ons land.


Op Lelystad Airport stond de Nederlandse vlieger Enrico Evers klaar om een uurtje dit prachtige toestel aan de tand te mogen voelen. Direct na aankomst werd 650 liter JetA1 getankt en werd geprobeerd om een IFR vluchtplan in te dienen.


Dat viel om diverse redenen nog niet mee. Doug King merkte op dat IFR vliegen in Europa vele malen gecompliceerder was dan bij hem thuis in de Verenigde Staten. Zo kan hij maar moeilijk wennen aan het feit dat je op Lelystad – als gecontroleerd veld, met een ILS – niet IFR kunt landen en starten.

Uiteindelijk kwam alles voor elkaar en kon de N831VF op pad. Er werd richting Bremen gevlogen op Flight Level 280. Daarbij werd met dik over de 300 knopen door het luchtruim geharkt.

Het toestel vloog volgens Enrico fantastisch en eenvoudig. En gelijk zijn eerste landing met de Epic was er een – naar eigen zeggen – om in te lijsten.

Na de vlucht werd de N831VF voor één nacht gestald in de hangaar van Rotor & Wings. De volgende ochtend vertrok Doug King met zijn mooie speelgoed richting Oostenrijk. De landing werd ingezet op Flughafen Salzburg W.A. Mozart (LOWS). Daar wachtte opnieuw een paar demovluchten.

Benieuwd wie als eerste Europese klant van dit raspaardje verwelkomt mag worden. Alleen al vanwege de “looks” is dit epische toestel een aanwinst in het luchtruim alhier.

2 gedachten over “Epic E1000 GX voor het eerst in Europa en bezoekt Lelystad Airport”
De achtergrond informatie en de foto’s maken dat het een mooi en professioneel verslag is, Berend-Jan!
Hallo Luuk,
Dank voor het mooie compliment!
Groet,
Berend Jan Floor