Eerste Piper M600/SLS met HALO Safety System in Nederland

N604AJ Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Breda/Seppe, 15 augustus 2021 – Sinds juli 2021 vliegt er in Nederland een fonkelnieuwe Piper PA-46-600TP, commercieel aangeduid als M600/SLS, met de registratie N604AJ (c/n 4698176). Dit is het huidige topmodel van Piper Aircraft. Het toestel hoort thuis op Breda/Seppe en is eigendom van Jacqueline de Bruijn en André Oremus. Dit is de eerste Piper M600/SLS die in ons land thuishoort.

N604AJ Piper PA-46-600TP (M600/SLS) met M600/SLS en “AJ”-logo in de staart

Opvolger

De N604AJ volgt de N898JA Cirrus SR22T GTS G6 Platinum op. Deze kist uit 2019 is verkocht en vliegt tegenwoordig in Frankrijk. Daarvoor vloog op Seppe de SR22 GTS N406AJ. Allemaal toestellen met een  “A” en een “J” in de registratie. Toevalligerwijs ook de beginletters van de voornamen van de eigenaren… Daartussenin was op Seppe ook nog de N117MX Cirrus SR22T aanwezig.

Bij de keuze voor de opvolger – na zestien jaar Cirrus SR22 vliegen – werd gekeken naar de Cirrus Vision Jet SF50. Alleen is daarvoor de baan op Breda/Seppe wat aan de korte kant. Andere toestellen die overwogen zijn waren de Epic E1000 (die we net op Lelystad voorbij hebben zien komen), de SOCATA TBM-940 en de Pilatus PC-12. De keuze is, zoals duidelijk is, gevallen op de Piper M600/SLS. Het toestel is in juli 2021 door de eigenaren zelf vanuit Vero Beach in Florida overgevlogen, via de vestiging van de Nederlandse Piper-dealer in het Deense Odense.

N604AJ Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Piper Malibu

Piper ontwikkelde in 2016 de M600 uit de Piper PA-46 Malibu. Voor de M600 werd een compleet nieuwe vleugel ontworpen. In 2019 verving Piper de M600 voor de M600/SLS. De toevoeging SLS staat voor Safety, Luxury en Support.

De N403MM is een “gewone” Piper PA-46-600TP (M600) (Oshkosh, juli 2017)

HALO Safety System

In de cockpit bevindt zich een Garmin G3000 instrumentarium. Meest in het oog springende aanpassing is het Garmin autoland systeem. Dit wordt door Piper het HALO Safety System genoemd en stelt een passagier middels een druk op de noodknop in staat om het toestel automatisch naar het dichtstbijzijnde vliegveld te laten vliegen, te laten landen en de motor na de landing uit te laten zetten. Dit kan een uitkomst bieden als de piloot onwel is geraakt of erger. Naast de M600/SLS heeft ook de nieuwste generatie Cirrus Vision Jet SF50 dit systeem.

N604AJ Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

De M600 is uitgerust met een forse Pratt & Whitney PT6A-42A van 600 pk ( 440 kW) turbinemotor. Voor op de neus zit een vijfbladige prop. De kist heeft een drukcabine en biedt plaats aan zes personen.

De N604AJ heeft een vijfbladige propeller

EASA typecertificaat

Inmiddels heeft de M600/SLS naast de Amerikaanse FAA certificatie sinds voorjaar 2021 ook de EASA certificatie op zak. Dat betekent dat dit model ook in ons land ingeschreven zou kunnen worden. Aanvankelijk leek het erop dat de N604AJ dan ook een PH-registratie zou krijgen. Voor nu vliegt het toestel echter nog met zijn Amerikaanse kenmerk rond.

N604AJ Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Op de zondagmorgen van 15 augustus 2021 zagen we de N604AJ vertrekken voor een IFR retourvlucht naar Speyer (EDRY).

N604AJ Piper PA-46-600TP (M600/SLS) op weg naar Speyer

Geef een reactie