Old TimersSportvliegtuigen

G-ARON Piper PA-22-108 Colt, een oude dame van alweer zestig jaar

G-ARON Piper PA-22-108 Colt

Lelystad Airport, 25 augustus 2021 – Bij Bogaerds Cord op Lelystad Airport kwam vandaag een leuke klassieker naar buiten. Zonder dat we hier erg in hadden bleek de G-ARON Piper PA-22-108 Colt voor onderhoud binnen gestaan te hebben. Het toestelletje was al op 21 juli 2021 vanuit België via Vliegveld Hilversum gearriveerd.

Stamboom

Vanuit de tweepersoons Piper PA-17 Vagabond werd de PA-20 Pacer ontwikkeld. Dit was een vierzitter met een staartwiel. De versie met een neuswiel werd de Piper PA-22 Tri-Pacer genoemd (of Caribbean met een sterkere motor). Daarvan is tenslotte een tweezitter afgeleid als lestoestel. Dat is de Piper PA-22-108 Colt geworden, zoals de G-ARON. De Colt moest de concurrentie aangaan met de Cessna 150.

G-ARON Piper PA-22-108 Colt

Nakomertje

De Piper PA-22 Tri-Pacer was al in productie genomen in 1951. Pas aan het einde van de levensloop van de Tri-Pacer ontwikkelde Piper de Colt. Een nakomertje in de familie.

G-ARON Piper PA-22-108 Colt

Het prototype van de Piper PA-22-108 Colt (N4500Z – c/n 22-8000) werd gebouwd in 1960 en vloog voor het eerst op 31 augustus van dat jaar. Het toestel is voorzien van een 108 pk (81 kW) sterke Lycoming O-235-C1B motor. De productie kwam in 1961 op gang met in dat jaar 1.036 exemplaren. Tot 1964 zijn er 1.849 Colts gebouwd. Daarna werd de gehele PA-22 productie beëindigd. Afgezet tegen het totaal van 9.490 exemplaren van alle PA-22 varianten heeft de Colt hier uiteindelijk niet een groot aandeel in gehad.

G-ARON Piper PA-22-108 Colt

Verschillen

De Colt lijkt in veel opzichten sterk op de Tri-Pacer / Caribbean. Als basis werd een Piper PA-22-150 Caribbean genomen. De achterbank ging eruit. De bagagedeur verviel, alsmede ook de linker passagiersdeur. Verder lijkt de Colt uiterlijk sterk op de Tri-Pacer of Caribbean. Het toestel heeft dezelfde voorruit, dezelfde deuren en onderstel. Het meest in het oog springende verschil aan de buitenkant is het ontbreken van de extra raampjes naast de deuren. Omdat er achterin toch geen passagiers kunnen zitten zijn deze vervallen. Uiteindelijk resulteerde de aanpassingen in een lichter en goedkoper vliegtuig.

G-ARON Piper PA-22-108 Colt

Naar België

De G-ARON werd op 23 november 1961 in Engeland ingeschreven. Dat maakt dat dit kistje dit jaar al zestig jaar vliegt. Het constructienummer van dit toestel is 22-8822. Het toestel heeft nimmer een andere registratie gehad en heeft de afgelopen jaren vijftien verschillende eigenaren gekend.

Al zestig jaar staat er G-ARON op deze Piper PA-22-108 Colt

Sinds november 2019 verblijft deze Colt in België en per 20 februari 2020 staat het toestel op naam van de Belgische eigenaar Guy Wouters. Hij heeft inmiddels de registratie OO-GUY voor dit toestel laten reserveren. Vermoedelijk gaat dit toestel dus na zestig jaar een andere roepnaam krijgen.

G-ARON Piper PA-22-108 Colt

De G-ARON vindt onderdak op Grimbergen (EBGB). Dit ondanks het feit dat de eigenaar Kapellen woont, vlak bij Brasschaat alwaar hij ook lid is van de vliegclub. Er is alleen op dit moment geen stallingsruimte op Brasschaat beschikbaar voor het kistje.

G-ARON Piper PA-22-108 Colt

Na de vertroetelende TLC van de vaklieden bij Bogaerds Cord en met de nodige litertjes vers ingenomen AvGas aan boord keerde de G-ARON deze middag terug naar België. Het vluchtplan was ingediend voor EBZW, Genk-Zwartberg.

G-ARON Piper PA-22-108 Colt op weg naar België

Een gedachte over “G-ARON Piper PA-22-108 Colt, een oude dame van alweer zestig jaar

Geef een reactie