Breda/Seppe, 15 augustus 2021 – Dit voorjaar mocht men bij het vliegend Museum Seppe een nieuwe bewoner verwelkomen in de vorm van de D-EPKS De Havilland DH.82A Tiger Moth (c/n 82981). Van de aankomst van dit toestel, dat eigendom is van de groep eigenaren “Flying Wires”, deden we al verslag op 3 april van dit jaar.
Toen deze tweedekker uit 1940 vanuit Borken-Hoxfeld (EDLY) overgevlogen werd was te zien dat op de romp de Duitse registratie met forse zwarte letters was aangebracht. Dat ontsierde, naar ons idee, het Britse Royal Navy uiterlijk van het toestel. Ook de Duitse vlag in de staart was minder fraai.
Verschwunden
Er waren al direct plannen om de registratie kleiner op het toestel aan te brengen. We gaven in ons artikel over de aankomst al een hint om dan ook gelijk het voormalige Britse militaire serial op de romp aan te brengen. Welnu, onze gebeden zijn verhoord! De registratie staat nu heel beschaafd met kleine letters onder de staartvleugel en het serial R-5086 is op de romp aangebracht. Ook de Duitse vlag is van de staart “verschwunden”.
Nu de dikke letters D-EPKS verdwenen zijn is vaag op de romp nog de voormalige Britse civiele registratie zichtbaar. Als je goed kijkt is nog G-APIH te lezen.
Kleine lettertjes
Toen we onlangs de D-EPKS nog eens nader bestudeerden deden we nog een leuke ontdekking. Onder de staartvleugel, nog boven de huidige registratie ‘D-EPKS’, staan met minuscule lettertjes een aantal andere registraties te lezen: R-5086, D-EMEX, OY-DGJ, N111D en N11DH. Makkelijk om zo de historie van het toestel terug te lezen, ware het niet dat het lijstje niet klopt en niet compleet is.
Deze Tiger Moth is op 11 april 1940 in dienst gekomen bij de Royal Air Force (RAF) als R-5086 (of R5086 zonder streepje). Daarna is het toestel G-APIH geworden. Dat was in 1957. Vervolgens werd het toestel achtereenvolgens D-EMEX in 1958 en OY-DGJ in 1967. In 1974 vertrok het toestel via Canada naar de Verenigde Staten en werd N111DH. De registraties N111D en N11DH onder de staartvleugel zijn dus niet juist. Daarmee heeft het toestel niet ingeschreven gestaan.
In 1980 keerde het toestel weer terug naar Europa en kreeg zijn oude registratie G-APIH weer terug. In 2019 tenslotte werd de Tiger Moth omgeregistreerd naar D-EPKS. Deze laatste twee kenmerken ontbreken in het rijtje.
Het lijstje met registraties is vermoedelijk op het toestel gezet toen het voor de tweede keer als G-APIH vloog. De correcte weergave zou moeten zijn: R-5086, G-APIH, D-EMEX, OY-DGJ, N111DH, G-APIH, D-EPKS. Wellicht een idee om nog eens een keer een paar Euro uit te geven aan een setje Pick-Up plakletters en het te corrigeren. 😉
Actief
Inmiddels wordt er lekker met de D-EPKS gevlogen. Begin juli 2021 was de Tiger Moth te zien op Hoogeveen, tijdens de fly-in met trainingstoestellen. Toen overigens nog met zijn “dikke letters”.
Ook vloog de kist naar Texel voor de AOPA Fly-In op 21 augustus 2021. Tussendoor is de Tiger Moth ook op Midden Zeeland gesignaleerd.
Soortgenoten
Er zijn momenteel nog twee DH.82A Tiger Moths in min of meer dezelfde kleurstelling in ons land. Een daarvan staat bij de D-EPKS in de hangaar van het Vliegend Museum Seppe. Dat is de D-ELHU (ex RAF T-7410).
De andere Tiger Moth in dezelfde kleuren is de N935NL op Hoogeveen. Deze draag ook het voormalige RAF serial T-9354. Alle drie deze Tiger Moths waren op 15 augustus 2021 op Breda/Seppe te bewonderen.
Een gedachte over ““Better looks” voor de D-EPKS De Havilland DH.82A Tiger Moth”
There is also a beautifully restored and maintained DH 82A Tiger Moth at Brasschaat (OO-BYL).