Old TimersSportvliegtuigen

Opgestaan, plaatsje vergaan

PH-RLS SAAB 91D Safir

Breda/Seppe, 15 augustus 2021 – Op zondag 15 augustus kwamen er een aantal historische vliegtuigen bijeen op Breda/Seppe. Er was weinig tot geen geen publiciteit gegeven aan deze onofficiële “fly-in”. Een aantal interessante toestellen wisten de weg naar Brabant te vinden. Een daarvan was de PH-RLS SAAB 91D Safir uit Zoersel (EBZR).

Rijksluchtvaartschool

Deze SAAB stamt uit 1962 en begon zijn carrière in maart van dat jaar als lestoestel bij de Rijksluchtvaartschool op Eelde. Het toestel stond ingeschreven met constructienummer 91.436. Er werd mee gevlogen tot 27 september 1973. Toen werd het toestel naar Groot-Brittannië verkocht en op 29 mei 1974 ingeschreven als G-BCFV.

PH-RLS SAAB 91D Safir

In Engeland kreeg het toestel de kleuren van de Zweedse luchtmacht aangemeten. Daarbij werd het niet-correcte militaire serial Fv50000/09 gedragen.

Naar de VS

Na een viertal eigenaren in Groot-Brittannië verhuisde de SAAB naar de Verenigde Staten. Het kenmerk G-BCFV werd op 8 augustus 1983 doorgehaald in het Britse register. De nieuwe identiteit van de Safir werd N91SB. De eerste jaren in de Verenigde Staten vloog de kist nog in zijn Zweedse kleurenschema. Later is dit gewijzigd in de voormalige kleuren van de Rijksluchtvaartschool en kwam er, naast de kleine registratie N91SB, ook prominent weer ‘PH-RLY’ op het toestel te staan.

PH-RLS SAAB 91D Safir

Bij dit nieuwe kleurenschema moet wel opgemerkt worden dat de ‘orange dayglow’ kleuren bij de N91SB meer donkerrood dan oranje werden uitgevoerd.

Terug naar Europa

In 2018 werd de N91SB aangekocht door de nieuwe Belgische eigenaar Bart Wuyts. Het Amerikaanse kenmerk werd op 13 juni 2018 doorgehaald. In de eerste week van juni 2018 verscheen de SAAB bij Vliegwerk Holland op Midden Zeeland. Bij aankomst stond er nog N91SB en PH-RLY op het toestel.

De N91SB/ ‘PH-RLY’ na aankomst op Midden Zeeland, 5 augustus 2018 (Foto: David Booster / AIRnieuws.nl)

De nieuwe eigenaar wilde de Safir weer als PH-RLY in laten schrijven. Maar… opgestaan is plaatsje vergaan. Indertijd kon een gebruikte registratie na dertig jaar opnieuw uitgegeven worden (tegenwoordig is dit nog maar twintig jaar). Omdat de PH-RLY in 1973 was uitgeschreven kon in 2008 door HeliHolland dit kenmerk opnieuw aangevraagd worden. In dit geval voor de Cessna 402B Businessliner met c/n 402B1232. Dit toestel wordt door HeliHolland gebruikt voor relayvluchten voor filmbeelden bij evenementen zoals wielerwedstrijden. In dat geval is de registratie ‘RLY’ bij een relay-vliegtuig leuk bedacht.

De registratie PH-RLY was overgenomen door deze Cessna 402B Businessliner (Lelystad, 20 mei 2020)

Als alternatief bedacht de eigenaar van de SAAB Safir  toen het kenmerk PH-RLS. Die was ondertussen ook weer “vrij”. Voorheen was dit namelijk óók een Saab 91D Safir (c/n 91.371). Dat toestel heeft tot 1982 bij de Rijksluchtvaartschool gevlogen en is uiteindelijk op een paal geplaatst bij de gebouwen van de voormalige Rijksluchtvaartschool op Groningen Airport Eelde.

De oorspronkelijke PH-RLS Saab S-91D Safir staat op een paal op Groningen Airport Eelde (30 augustus 2016)

Na aankomst in op Midden Zeeland werd vervolgens de “Y” van de registratie verwijderd en vervangen door een “S”. Als je goed kijkt zie je dat dit niet exact hetzelfde lettertype is. De “S” is iets dikker.

De ‘S’ van ‘PH-RLS’ is iets dikker uitgevoerd

Nog vijf

Op dit moment staat er nog vijf voormalige RLS toestellen in ons land ingeschreven. Dit zijn de PH-RLA, PH-RLB, PH-RLD, PH-RLF en PH-RLS. De PH-RLA en PH-RLD verblijven op Lelystad Airport. De PH-RLB is te vinden in de hangaar van het Vliegend Museum Seppe en de PH-RLS staat, zoals gemeld, op Zoersel in België. De PH-RLF wordt momenteel gerestaureerd bij Vliegwerk Holland op Midden Zeeland.

PH-RLS SAAB 91D Safir

Geef een reactie