Beechboys op Lelystad Airport

D-COCA Beech 1900D

Lelystad Airport, 14 september 2021 – Een tweetal mooie Beechcraft turboprops op bezoek op Lelystad Airport deze dag. Het eerste toestel was al in de avond van 13 september gearriveerd op een vlucht vanaf Flughafen Nürnberg (EDDN). Het ging om de D-COCA. Dit is een grote Beech 1900D. Dit opvallende model met zijn hoge romp is niet veel voorkomend. Hoewel er toch 695 exemplaren van gebouwd zijn kom je de Beech 1900 in Europa niet vaak tegen. De Beech 1900 heeft duidelijke kenmerken van de Beech King Air en heeft bijvoorbeeld dezelfde cockpit als de kleinere King Air.

De neusje van de Beech 1900D en Beech 300 Super King Air 350 hebben duidelijke gelijkenissen

De D-COCA wordt gevlogen door Private Wings, een Duits chartermaatschappij uit Braunschweig-Wolfsburg (EDVE). In de D-COCA kunnen negentien passagiers vervoerd worden. Naast de Beech 1900D vliegt Private Wings nog met een tweetal Dornier Do.328’s, één in de turboprop-uitvoering en één met straalmotoren.

D-COCA Beech 1900D

De D-COCA maakte op 1 juni 1996 zijn eerste vlucht en ging aan de slag bij het Amerikaanse Mesa Airlines als N224YV. Het cijfer 224 in de registratie was een verwijzing naar het constructienummer, dat is UA-224. Drie jaar later, op 15 juni 1999 kwam de Beech 1900D naar Duitsland en werd in de vloot van Private Wings opgenomen.
Al vroeg in de ochtend van 14 september vertrok de Beech naar Husum-Schwesing (EDXJ). Dat ligt in het noorden van Duitsland, richting Denemarken.

D-COCA Beech 1900D vertrekt al vroeg op weg naar Noord-Duitsland

In de avond werd de kist opnieuw terugverwacht om zijn passagiers weer af te zetten. Even voor 19:00u zette de kist met een beetje blokkerende linker rem de wielen op het polderbeton van Lelystad airport.

Rook vanaf de blokkerende rem van de D-COCA Beech 1900D tijdens de landing

De passagiers gingen huiswaarts. Datzelfde gold voor één van de piloten van de D-COCA. Voor hem stond namelijk een tweede Beech gereed om hem naar Bielefeld (EDLI) te brengen. De vliegende taxi was de M-CRAO Beech 300 Super King Air 350. Kort voor de landing van de D-COCA was de M-CRAO geland vanuit Bielefeld en stond zijn enige passagier op te wachten.

De taxi in de vorm van de M-CRAO Beech 300 Super King Air 350

Zodra de passagiers van de D-COCA de terminal in waren gelopen startte de M-CRAO al haar motoren. Kort daarop vloog de kist met zijn twee piloten en één piloot als passagier weer huiswaarts.

Beide Beechboys stonden korte tijd naast elkaar op het Delta-platform

De M-CRAO staat op naam van Dr. August Oetker AG, bekend van de bakproducten. Voorheen vloog dit toestel uit 2006 als N70155 en D-CRAO. Het constructienummer van deze kist is FL-515.

M-CRAO Beech 300 Super King Air 350

De D-COCA bleef met zijn ene piloot achter. Deze maakte het toestel gereed voor een nachtstop en liet het toestel ook alvast bijtanken.

M-CRAO Beech 300 Super King Air 350 is klaar voor vertrek

Voor charter- en privévluchten als deze is Lelystad Airport uitermate geschikt. De baan in mooi lang genoeg (al beweren sommigen in de media de afgelopen dagen anders) voor dergelijke toestellen. Je kunt snel in- en uitstappen om daarna je reis te vervolgen. Kortom Lelystad Airport is op dagen zoals deze een prima hub voor de klein-zakelijke vliegoperaties.

M-CRAO Beech 300 Super King Air 350 op weg huiswaarts naar Bielefeld

En de D-COCA? Die was kennelijk niet direct weer nodig voor een volgende charter. Op 16 september 2021 stond de kist nog steeds op Lelystad Airport…

D-COCA Beech 1900D nog steeop het platform (16 september 2021)

Geef een reactie