
Lelystad Airport, 17 september 2021 – Jaarlijks organiseert HeliCentre een vliegende safari voor hun piloten. Dan trekt men er met zoveel mogelijk helikopters voor een paar dagen op uit. Zo is men al eens richting de Alpen gevlogen. Gezien de huidige coronaontwikkelingen werd dit jaar als doel Zuid-Frankrijk gekozen. Deze week vloog er dan ook een groep van 21 personen met zeven toestellen die kant op. De onderstaande toestellen vlogen mee:
Registratie | Type |
F-GVPH | Robinson R44 Raven II |
OO-ATO | Guimbal Cabri G2 |
PH-AVW | Robinson R44 Raven II |
PH-HCE | Robinson R66 Turbine |
PH-HCF | Guimbal Cabri G2 |
PH-HCH | Eurocopter EC120 Colibri |
PH-UNN | Eurocopter EC120 Colibri |
Hélicoptères Guimbal
Het Franse einddoel was niet toevallig gekozen maar kende een specifieke reden. Op Aérodrome Aix Les Milles (LFMA) bij Aix-en-Provence is Hélicoptères Guimbal gehuisvest, de geboortegrond van de Guimbal Cabri G2 helikopters. Van dat model heeft HeliCentre er al drie in de vloot (PH-HCC, PH-HCD en PH-HCF). De reis was bedoeld om met alle aanwezigen de fabriek eens te bekijken en… om een vierde, hagelnieuwe Cabri G2 mee naar huis te nemen! De groep was dan wel met zeven toestellen vertrokken, men kwam 14 september 2021 terug op Lelystad Airport met acht heli’s!

De nieuwste telg in de helikoptervloot van HeliCentre is de PH-HCJ. Dit toestel is per 10 september 2021 in het Nederlandse luchtvaartregister opgenomen. Het toestel heeft uiteraard als bouwjaar 2021 en heeft constructienummer 1288, zoals in de staart te zien is.

Zwart op zwart
In tegenstelling tot de drie andere Guimbal Cabri G2’s is de PH-HCJ niet wit maar zwart. Het toestel is wel voorzien van dezelfde soort striping als op de witte toestellen, alleen is dit in subtiel matzwart uitgevoerd, zodat je goed moet kijken om het te zien.

Het interieur van de PH-HCJ is in beige uitgevoerd, de stoelen hebben een comfortabele lederen bekleding. Dit is inmiddels de derde zwarte helikopter bij HeliCentre, naast de PH-HCH EC120 en PH-WTG EC135.

Cristal Panel
Sinds begin 2020 levert Guimbal het model Cabri G2 af met – zoals zij het noemen – een “Cristal Panel”. Dat is de aanduiding voor een full glass cockpit met een Garmin 500Txi paneel en een MidContinent SAM back-up Primary Flight Display. Dus niet alleen van buiten ziet deze nieuwe Cabri G2 van HeliCentre er anders uit (zwart in plaats van wit), ook aan de binnenkant is het toestel sterk verschillend met de andere exemplaren.

Leentoestel
Op dit moment gebruikt HeliCentre nog een tijdje de Belgische OO-ATO Guimbal Cabri G2. Deze is tijdelijk geleend van de Belgische onderneming Air Technology. Dit bedrijf verzorgt doorgaans het onderhoud aan de Guimbals. Momenteel is de PH-HCC naar België voor groot onderhoud. Deze zal binnenkort weer terugkomen waardoor de vloot dan uit vier eigen Cabri G2’s zal bestaan.


Nummerbordhumor
Bij Air Technology heeft men overigens wel gevoel voor humor. In België is het mogelijk om gepersonaliseerde nummerborden te hebben op je auto. Een van de VW Caddy’s van het bedrijf stond vandaag bij HeliCentre voor de deur en heeft het kenteken “GUIMBAL”!
