Drukte van belang bij Vliegend Museum Seppe

N3989B Piper L-4H Grasshopper en N255DB Stinson L-5 Sentinel van Egmond Vintage Wings

Breda/Seppe, 18 september 2021 – Deze zaterdag kende het Vliegend Museum Seppe een overvolle agenda. Te lang had het museum haar deuren gesloten moeten houden vanwege de alom bekende virale problematiek in de wereld. Gelukkig kan het museum nu weer haar bezoekers ontvangen.

Flightline

Fotoshoot

Speciaal voor de fijnproevers was er een ochtend georganiseerd waarbij het mogelijk was om exclusief foto’s van de collectie te maken terwijl deze netjes in de buitenlucht opgesteld stonden. Een buitenkans waar een dertigtal fotografen graag € 15,- voor over had om van dit privilege te kunnen genieten.

Flightline

Letterlijk voor dag en douw waren de vrijwilligers van het Vliegend Museum Seppe in de weer geweest om de kisten naar buiten te slepen. Om klokslag 10:00u stond alles gereed om de kudde “fluorvestjes met telelenzen” te ontvangen.

D-EPKS De Havilland DH.82A Tiger Moth

Na een warm onthaal met koffie en cake werd een algemene briefing gehouden met de nodige veiligheidsinstructies. Hierna konden de fotografen hun gang gaan langs de flightline. Op de 2-KNIL Piper J3C-65 Cub na stond de gehele verrijdbare vloot buiten in de zon al te wachten.

De 2-KNIL Piper L-4H Grasshopper moest binnen blijven

Gedurende het tijdvenster om te fotograferen arriveerde achtereenvolgens nog de PH-FLJ Piper PA-18-105 Super Cub vanaf Texel, N13FY North American AT-6 Texan van Hilversum en de G-DHCC De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk uit België.

N13FY North American AT-6A Texan van Hilversum
G-DHCC / WG321 / G De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk22 uit België

Vanaf het vliegveld Hoogeveen landde een formatie met drie toestellen van de Egmond Vintage Wings. Dit waren achtereenvolgens de N29EG, N3989B (beiden Piper L-4 Grasshoppers) en de N255DB Stinson L-5 Sentinel, de oudste nog vliegende ter wereld van dit model.

De Egmond Vintage Wings van Hoogeveen melden zich boven het veld

Herdenkingsvlucht

Het tweede agenda-onderdeel bij het Vliegend Museum was het uitvoeren van een herdenkingsvlucht ter nagedachtenis van de ‘Operatie Market Garden’, die op 17 september 1944 van start ging. Met deze formatievlucht wilde het Vliegend Museum Seppe stilstaan bij alle offers die hierbij indertijd gebracht zijn.

Om klokslag 12:00u vertrok deze gelegenheidsformatie vanaf Breda/Seppe. Als eerste vertrokken de twee De Havilland DH.82A Tiger Moths D-EPKS en G-AJHS. Zij werden in de lucht al opgewacht door een derde Tiger Moth, de PH-CSL die vanaf Midden Zeeland gestart was.

De drie De Havilland DH.82A Tiger Moths in de formatievlucht met in het midden de PH-CSL

Daarna startten de G-APLO en G-DHCC, beiden De Havilland DHC-1 Chipmunks. Als derde en laatste groep vertrokken de drie toestellen van de Egmond Vintage Wings, de twee Grasshoppers en de Stinson.

De G-DHCC en G-APLO De Havilland DHC-1 Chipmunk vertrokken als tweede groep

Er werd een vooraf bepaalde route boven Brabant gevlogen. Men vloog over locaties waar 77 jaar geleden de geallieerde toestellen ook vlogen op weg naar de dropzones rondom Arnhem.

De gevlogen route boven Brabant (Afbeelding: Vliegend Museum Seppe)

De totale formatievlucht duurde 45 minuten. Daarna vlogen de kisten over het vliegveld heen om na een break naar downwind één voor één weer te landen. Het enige toestel dat helaas direct weer vertrok was de derde Tiger Moth, de PH-CSL. Dat toestel vloog gelijk terug naar Midden Zeeland.

De hele formatie komt na 45 minuten weer terug naar Breda/Seppe

De hele formatievlucht is vanuit de lucht vastgelegd vanuit de Piper Super Cub PH-FLJ. Dit kistje van Flying Focus op Texel maakte tal van air-to-air opnames gedurende de herdenkingsvlucht.

Met de PH-FLJ Piper PA-18-105 Super Cub werden air-to-air foto’s gemaakt

Introductievluchten

Na de fotoshoot en de formatievlucht was de Brabantse koek nog niet op! In de middag was er volop de gelegenheid voor het maken van een schappelijk geprijsde introductievlucht in één van de historische vliegtuigen. Voor dit doel waren twee Tiger Moths beschikbaar, een De Havilland Canada Chipmunk, een Auster Mk.V en een North American AT-6 Texan.

PH-NET / TJ347 Taylorcraft Auster AOP.V vertrekt voor een introductievlucht
G-APLO De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22A gaat op pad met een introducé
G-AJHS De Havilland DH.82A Tiger Moth
D-EPKS De Havilland DH.82A Tiger Moth

De vluchten in de Texan werden niet gedaan in de N13FY, die al aanwezig was, maar in de PH-TXN. Deze Texan van Wings over Holland op Lelystad Airport was in de middag ook naar Breda/Seppe gevlogen. Bij aankomst maakte de piloot van deze fraai ogende en vooral fraai klinkende kist een entree in stijl, met een mooie fly-by, alvorens te landen.

De PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan maakt een mooie entree!
PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

De introductievluchten duurden tot ver in de middag. Daardoor was het steeds gezellig druk in het circuit van Breda/Seppe. En omdat er veel gevlogen werd bleven ook veel langsfietsende dagjesmensen even kijken wat er zoal te beleven was. Voeg daarbij weinig wind, een aangename temperatuur en een mooi zonnetje en de dag was als goudomrand te betitelen. Voor herhaling vatbaar!

N3989B Piper L-4J Grasshopper in een setting die zomaar 77 jaar geleden had kunnen zijn…

 

 

Een gedachte over “Drukte van belang bij Vliegend Museum Seppe

Geef een reactie