Drie bezoekers waarvan twee met instrument approach op Lelystad Airport

D-EGAC Piper PA-46 Malibu Mirage JetPROP DLX

Lelystad Airport, 23 september 2021 – Deze dag arriveerden in de ochtend een drietal bezoekende vliegtuigen. Allen vanuit Duitsland. Als eerste arriveerde de N21CC. Dit is een Mooney M20K 231 met als bouwjaar 1980. Deze 41-jarige kist vloog voorheen als D-EART. Dat het een voormalig Duits geregistreerd toestel is valt nog te herleiden aan het Duitse vlaggetje in de staart.

N21CC Mooney M20K 231

De N21CC arriveerde vanuit Jena-Schöngleina (EDBJ). Dit lijkt ook de thuisbasis van het toestel te zijn. De Mooney werd voor de toren op het Delta-platform geparkeerd.

D-EGAC

Als tweede bezoeker kon de D-EGAC verwelkomd worden. Het betreft hier een Piper PA-46 Malibu Mirage JetPROP DLX. Dit is een Malibu die met een zuigermotor de fabriek ooit heeft verlaten en later is voorzien van een turbinemotor.

Touchdown

Deze kist uit 1998 heeft constructienummer 4636152 en heeft na de ombouw tot Mirage JetPROP DLX c/n 229 meegekregen. Op Internet komen we ook c/n 4636305 voor de D-EGAC tegen. Dat was voorheen een andere D-EGAC en ook een PA-46 Malibu, maar niet met een turbinemotor. Dat toestel is indertijd naar Frankrijk verkocht als F-HIMD en vliegt nu in Duitsland als D-ELDY.

De D-EGAC was eerder deze ochtend vertrokken vanuit Manheim (EDFM). Het toestel werd naast de N21CC geparkeerd.

D-EGAC Piper PA-46 Malibu Mirage JetPROP DLX

N937DS

Als derde meldde zich de N937DS. Dat is een Diamond DA 40 Diamond Star XLS uit 2008. Dit toestel kwam vanuit Schonhagen (EDAZ). Na de landing werd eerst even getankt om vervolgens in het rijtje met bezoekende toestellen plaats te nemen.

N937DS Diamond DA 40 Diamond Star XLS
N937DS Diamond DA 40 Diamond Star XLS

De XLS editie van de Diamond Star XLS is de deluxe version met onder andere een Garmin G1000 paneel, een GDL69 datalink voor weerradarbeelden en een TAS (Traffic Alert System).

N937DS Diamond DA 40 Diamond Star XLS

De Diamond DA 40 wordt zowel geproduceerd in Oostenrijk als in Canada. De N937DS is een Canadees exemplaar en is in London (Ontario) gefabriceerd, zoals op het typeplaatje te zien is.

N937DS Diamond DA 40 Diamond Star XLS

RNP approach

Wat opviel bij twee van de bezoekende toestellen (D-EGAC en N937DS) is dat ze een RNP (Required Navigation Performance) approach voor RWY 23 vlogen. Deze IFR approach werd al ver weg, boven het oosten van Nederland, ingezet door zich te melden op de voorgeschreven 6.000ft op de frequentie van Lelystad Arrival (134.530). Grofweg via Almelo, Zwolle, Kampen vlogen de twee toestellen richitng Dronten. Daarna werden de toestellen op 10 NM final overgedragen naar Lelystad Tower (135.180).

De gevlogen RNP approach van de D-EGAC en N937DS (kaart: eAIP Netherlands)

De weerscondities waren vandaag VFR. De type toestellen zoals de bezoekende van vandaag komen doorgaans onder VFR condities de CTR van Lelystad airport binnengevlogen (bijvoorbeeld via een MIKE-arrival). Vandaar dat het ons opviel dat de kisten via Lelystad Arrival al mijlenver weg hun nadering aankondigden. Benieuwd of we dit in de toekomst vaker gaan zien.

N937DS Diamond DA 40 Diamond Star XLS

Een gedachte over “Drie bezoekers waarvan twee met instrument approach op Lelystad Airport

  1. Hallo Berend Jan, ik lees geregeld je mail berichten over EHLE en andere velden, mooie foto’s, leuke details. In deze viel mij op, de referentie naar de RNP Approach die o.m. op Lelystad al redelijk lang beschikbaar is maar weing gebruikt wordt lijkt het. Jammer want het is een mooi systeem vooral als LPV wordt gebruikt, wat potentieel de ILS Cat I kan vervangen. Ik ben redelijk bekend met deze materie omdat in mijn werkzame leven ik diverse typen vliegtuigen met RNP en LVP installaties heb mogen uitrusten. B.v. F50, ATR, Dash 8, RJ series etc. Als je meer wil weten over deze materie ben ik je graag ten dienste.
    Met vriendelijke groeten
    Evert Pruijs
    B3/IFR vlieger/GWK
    0653306375
    Lelystad

Geef een reactie