N14999 Lockheed 12A Electra Junior tijdens Fly-In op Genk Zwartberg

N14999 Lockheed 12A Electra Junior

Genk Zwartberg, 28 augustus 2021 – Op het vliegveld Genk Zwartberg (EBZW) staat in een hangaar een geweldig mooi vliegtuig, de N14999 Lockheed 12A Electra Junior. We hebben dit toestel wel al eens eerder in beeld gebracht, maar omdat deze kist zo’n beauty is doen we gewoon nog een serie met nieuwe foto’s. Deze zijn gemaakt tijdens de Fly-In op Genk Zwartberg die dat weekend gehouden werd. Deze werd georganiseerd door de Aeroclub Limburgse Vleugels.

N14999 Lockheed 12A Electra Junior

Tegen het einde van de middag vertrok de eigenaar met zijn toestel voor een korte lokale vlucht. Daarbij werd nog een doorstart gemaakt bij terugkomst. De symfonie uit de twee Pratt & Whitney stermotoren kon dan ook een paar keer goed beluisterd worden. Een lust voor het oor!

N14999 Lockheed 12A Electra Junior

Uit 1938

Deze Lockheed Electra Junior is op 8 december 1938 uit de Lockheedfabriek gerold en heeft constructienummer 1252. Het heeft tot 1950 gevlogen voor de Continental Oil Company. Daarna heeft de kist diverse eigenaren gehad en werd het als zakenvliegtuig gebruikt. Er is zelfs een periode geweest waarbij er parachutisten mee gedropt werden.

De motoren worden gestart met veel rook!

In 1989 is de N14999 geheel gerestaureerd door de toenmalige eigenaar Pat Donovan. Deze eigenaar verhuisde naar Nieuw-Zeeland en nam het toestel tussen 2003 en 2010 mee ‘down under’.

N14999 Lockheed 12A Electra Junior

In 2017 werd de Belg Luc Hellings eigenaar van deze prachtige kist. In april 2018 vloog hij de Lockheed over naar België. Sindsdien staat het in een mooie hangaar op Genk Zwartberg.

N14999 Lockheed 12A Electra Junior in de start

Kleinere broertje

De Lockheed Model 12 Electra Junior was een kleiner versie van de Lockheed Model 10 Electra. Omdat het een kleiner broertje betrof werd ‘Junior’ aan de typeaanduiding toegevoegd. In de Electra is ruimte voor tien passagiers plus twee piloten, in de Electra Junior kunnen zes passagiers mee, naast de twee vliegers. De Electra Junior heeft overigens dezelfde motoren als de Electra, maar omdat hij kleiner is, vliegt het toestel sneller.

N14999 Lockheed 12A Electra Junior

De Lockheed 12 Electra Junior vloog voor het eerst op 27 juni 1936. Er zijn er tot 1941 in totaal 130 stuks van gebouwd. Daarna had Lockheed zijn productiecapaciteit hard nodig voor gevechtstoestellen zoals de Lockheed P-38 Lightning.

N14999 Lockheed 12A Electra Junior

Verreweg de meeste Juniors zijn Model 12A, de aanduiding voor de kisten met Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior SB. Het toestel was bedoeld als aanvoervliegtuig voor luchtvaartmaatschappijen. Het model werd echter veel populairder als privévliegtuig voor zakenlieden en welgestelden. Diverse bedrijven gebruikten de Electra Junior als bedrijfsvliegtuig om ermee te reizen.

N14999 Lockheed 12A Electra Junior on final met zijn rode landingslicht aan

Zeldzaam

Tegenwoordig is een Lockheed 12A Electra Junior een zeldzaamheid. En al helemaal een luchtwaardig exemplaar, zoals in geval van de N14999. In Europa zijn momenteel nog twee andere vliegende Lockheed 12A in te vinden (F-AZLL in Frankrijk en N18130 in Duitsland) en één “grotere broer” Lockheed 10A Electra in Tsjechië met de registratie N241M (“OK-CTB”).

10 gedachten over “N14999 Lockheed 12A Electra Junior tijdens Fly-In op Genk Zwartberg

  1. Deze kist is vlak na een landing op Zwartberg van de baan geraakt en tegen een hangaar gereden. Ik meen door een staartwiel-probleem. Hebben ze de schade aan dit vliegtuig weten te verhelpen?

    1. je typt dit alsof dit na deze opendag is gebeurt wat totaal niet zo is ! dat incident is jaren geleden gebeurt.
      dus als die op de opendag in 2021 verschijnt moet je toch wel weten dat de schade al gemaakt is

  2. Op 6-nov te Lelystad Aviodrome binnen gekomen. Alleen het geluid al. Echt een lust voor het oor. Zeer mooi exemplaar. De zelfde dag tevens weer vertrokken.

  3. Vraagje Berend Jan. Heb deze zelf gespot op 20220319 op EBNM, topkist met een serieuze bak herrie. Echter staat hij in mijn logboek als MSN 1875. Moet eerlijk bekennen dat ik als registratie NC14999 heb aangehouden.

    De grote vraag, welke van de 2 is het juiste MSN?

    1. Hallo Pascal,

      Dank voor je berichtje. Ik heb het c/n aangehouden dat in het Amerikaanse register vermeld wordt. Ik heb het echter niet gecheckt in het toestel zelf. En NC14999 of N14999; de “C” staat nog op het toestel. In het Amerikaanse register wordt dit tegenwoordig niet meer gehanteerd. Ook hier gebruik ik dus de aanduiding waarmee het toestel staat ingeschreven.

      Groet,
      Berend Jan Floor

  4. Hoi Mannen,
    Ik ben eigenaar van dit toestel, het is N14999.
    De C stond vroeger voor Civiel en wordt niet meer gebruikt.
    Bedankt voor dit mooie artikel en positieve commentaar.
    Groeten,

    Luc

Geef een reactie