G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc op doorreis naar Denemarken

G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc

Lelystad Airport, 28 september 2021 – Vandaag liet de G-IRTY Supermarine Spitfire  Mk.IXc zich weer eens zien boven de Flevopolder. Het toestel uit 1943 kwam tanken op doorreis van Chichester/Goodwood (EGHR) naar Billund (EKBI) in Denemarken.

G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc kort voor touchdown

Silver Spitfire

Deze prachtig gepolijste Spitfire is vaker op Lelystad Airport geweest. Meest prominente keer was in december 2019 toen dit toestel Nederland aandeed tijdens de wereldtour die deze Spitfire op dat moment maakte. Die wereldreis had de naam ‘Silver Spitfire – The Longest Flight’. Lelystad was toen de één na laatste stop van deze bijzonder reis.

Silver Spitfire – The Longest Flight

Het toestel heeft een Deense eigenaar. Maar omdat in Engeland de Spitfire specialisten wonen voor onderhoud en omdat het toestel nog een Britse registratie heeft, was de kist deze zomer aan de overkant van de Noordzee te vinden. Vandaar dat de kist af en toe tussen Denemarken en Engeland pendelt. En… Lelystad Airport ligt dan precies mooi halverwege, ideaal voor een tankstop.

G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc

Wij vinden dit absoluut niet vervelend. Al hadden we tot vandaag steeds de Spitfire gemist en nog niet voor de lens gekregen. Nu hadden we meer geluk!

Voor zo’n toestel stoppen we graag even!

Anders Holch Povlsen

De G-IRTY staat ingeschreven op Anpartsselskabet af 19.9.2006, vertaalt: ‘Besloten Vennootschap van 19.9.2006’. Deze BV is gevestigd in Aarhus en wordt bestuurd door de Deense miljardair Anders Holch Povlsen. Hij is eigenaar van de holding Bestseller met daarin diverse modeketens zoals Jack&Jones, Only en Vero Moda. Ook is hij financier in de Deense chartermaatschappij Blackbird Aviation. De Pilatus PC-12 OH-THP van deze maatschappij (voorzien van “Jack&Jones” titels) vergezelde de G-IRTY op zijn wereldreis in 2019.

G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc

De G-IRTY werd na de landing op Lelystad Airport door de follow-me naar de pomp gebracht. Jim Schofield, de piloot, vulde daarna de centertank en de twee tanks in de vleugels.

G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc bij de pomp

Na 271,21 litertjes AvGas waren de drie tanks weer gevuld voor het vervolg van de reis. Binnen vijftig minuten na de landing hing het toestel alweer in de lucht.

Jim Schofield tankt de centertank vol
Er ging in totaal 271,21 liter AvGas in de Silver Spitfire

Ex MJ271 / H-8 / “H-53”

Nog kort iets over de historie van deze Spitfire. Dit toestel heeft namelijk een Nederlands verleden! Het toestel is op 24 oktober 1943 bij de Royal Air Force in dienst gekomen als MJ271 en heeft constructienummer CBAF IX 970. Vanaf 25 november 1946 kwam dit toestel bij de Koninklijke Luchtmacht in dienst als H-8. Dat kenmerk werd op 31 augustus 1951 gewijzigd in 3W-8. Voor het laatst vloog de KLu er actief mee op 29 september 1953. Daarna kwam de kist op 7 juli 1954 op Volkel terecht. Vervolgens belandde de kist in een oorlogsmuseum in Delfzijl. In 1977 kocht het Aviodome (nog zonder “r” in de naam) de voormalige H-8 aan. Zij restaureerden het toestel zodat het als statisch object in de collectie opgenomen kon worden. In 1982 werd het toestel in de koepel van het Aviodome op Schiphol geplaatst.

De MH424/H-53 Supermarine Spitfire Mk.IXc als “MH424 / H-53” in het Aviodrome (Lelystad, 5 maart 2006)

De Spitfire werd gespoten in de kleuren waarmee in het voormalige Nederlands Indië werd gevlogen. Het toestel had toen de niet-historisch juiste registratie H-53 gekregen. De oorspronkelijk H-53 was de ex RAF MH424 en die is later naar België gegaan als SM32.

De “H-53” had een afbeelding van Donald Duck op de neus (Lelystad, 5 maart 2006)
De “MH424/H-53” Supermarine Spitfire Mk.IXc in het Aviodrome (Lelystad, 5 maart 2006)

De Spitfire verhuisde mee van het Aviodome op Schiphol naar het Aviodrome op Lelystad Airport. In augustus 2006 werd het toestel naar Engeland verkocht en kwam in een zeecontainer op Duxford terecht. De kist werd gerestaureerd naar zijn luchtwaardige status. Per 26 september 2016 werd de kist ingeschreven als G-IRTY op naam van Boultbee Flight Academy. Duxford was toen nog steeds de standplaats. Sinds 1 april 2021 staat de G-IRTY op naam van de eerder genoemde Anpartsselskabet af 19.9.2006 in het Deense Aarhus.

De “MH424/H-53” Supermarine Spitfire Mk.IXc nog voor zijn restauratie (Duxford, 8 september 2015)

Naar winterresidentie

Het toestel vloog vermoedelijk vandaag naar zijn winterresidentie. Op 17 december 2020 vloog de G-IRTY voor het eest naar Billund. Toen met een tankstop op Antwerpen. Op 7 juni 2021 maakte de kist weer een retourvlucht naar Engeland, nu wel met een tankstop op Lelystad Airport.

G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc

Vandaag werd de G-IRTY gevlogen door Jim Schoflied. Hij is een zeer ervaren piloot van Boultbee. Schofield heeft in een bijna oneindige lijst vliegtuigen gevlogen, onder andere bij de Royal Air Force. Daar vloog hij op de Harrier en F-35.

G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc werd gevlogen door Jim Schofield
G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc

2 gedachten over “G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc op doorreis naar Denemarken

Laat een reactie achter bij Henk LouwReactie annuleren