N861GL Bombardier Global 6500 op Lelystad Airport

N861GL Bombardier BD-700-1A10 Global 6500

Lelystad Airport, 28 september 2021 – Een Bombardier Global 6500 mogen we toch wel tot de serieuze bizjets rekenen. Meestal als er een toestel van die afmeting landt is het een klant voor de vliegtuigspuiterij van Satys. Vandaag niet. De N861GL is voluit een Bombardier BD-700-1A10 Global 6500 en was een reguliere bezoeker.

N861GL Bombardier BD-700-1A10 Global 6500

Deze forse privéjet heeft als bouwjaar 2019 en kwam vandaag vanuit Le Bourget bij Parijs. Het toestel werd op het Delta-platform geparkeerd in een lekker najaarszonnetje.

N861GL Bombardier BD-700-1A10 Global 6500

Open boek

Als we naar het toestel kijken staan er best veel lettertjes en cijfertjes op. Dat maakt de identificatie van dit toestel een eitje, een open boek als het ware. Op de neus staat met dikke zwarte letters “Bombardier”, dat is de fabrikant.

“Bombardier” op de neus

In de staart staat met grote letters en cijfers “Global 6500”, da’s het type, maar dat hadden we al hierboven verklapt. Dan de registratie N861GL. Daar zit een deel van het constructienummer in verwerkt. Dat is namelijk 9861. Dit toestel is getooid in de huiskleuren van Bombardier en droeg tijdens het proefvliegen tijdelijk de Canadese registratie C-GDRX.

Het type en een deel van het constructienummer is af te leiden uit deze foto

Brandweerexcursie

Omdat de twee vliegers moesten wachten op hun passagiers voor de vervolgvlucht namen zij de tijd om de medewerkers van de luchthavenbrandweer wegwijs te maken in de veiligheidssystemen rond een Global 6500. Een mooie “excursie” voor de mannen, want zo vaak krijgen ze hier nu ook weer niet de kans voor.

De brandweer krijgt uitleg van de piloten

Als dank werden de twee piloten ook uitgenodigd om een kijkje te nemen in de één van de moderne crashtenders van de luchthaven. Daarbij werd de arm van de brandweerwagen gedemonstreerd en ook de priem die aan het uiteinde zit om een romp van een vliegtuig te kunnen doorboren. Daarna kunnen er desgewenst snel blusmiddelen in het vliegtuig gespoten worden.

De crashtender werd weer aan de bemanning van de Global 6500 uitgelegd
De vliegers van de Bombardier in de crashtender
De priem aan het eind van de lange arm

De N861GL staat op naam van een trustee genaamd TVPX Ars Inc. Maar de eigenaar is volgens ons Diamond Creek Logistics LLC uit Lewes in Delaware. De N861GL is wel vaker in Europa gesignaleerd. Even na vieren in de middag vertrok de Global 6500 weer. Het toestel vloog terug naar Le Bourget bij

N861GL Bombardier BD-700-1A10 Global 6500

Geef een reactie