N4109C North American T-6G Texan in de kleuren van de Belgische H 210

N4109C / H 210 North American T-6G Texan

Genk Zwartberg, 28 augustus 2021 – Tijdens de Fly-In op Genk Zwartberg was de N4109C North American T-6G Texan als bezoeker te zien. Dit toestel arriveerde vanaf zijn thuisbasis Antwerpen en is getooid in de kleuren van de voormalige Belgische Luchtmacht AT-6C Harvard IIa H 210. Het is evenwel niet de oorspronkelijke H 210.

N4109C / H 210 North American T-6G Texan in de landing op Genk Zwartberg

Oorspronkelijke H 210

De oorspronkelijke H 210 had als constructienummer 88-13399. Het USAAF serialnummer was 41-33726. Dit toestel was bestemd voor de Royal Air Force (RAF) als EX753. Aangezien de Britten de T-6 geen Texan maar Harvard noemden wordt de H 210 ook als Harvard aangeduid.

N4109C / H 210 North American T-6G Texan

In september 1943 werd de EX753 verscheept naar de Britse kolonie Rhodesië. In december 1953 werd dit toestel overgedragen naar de Belgische Luchtcomponent als H 210 en kwam in Kongo terecht.

Bewapende Harvards

Door de toenemende spanningen in Kongo was er eind jaren vijftig behoefte aan toestellen voor COIN (Counter Insurgency) missies. Daarom werden in Kongo in 1959 twaalf Belgische Harvards uitgerust met ieder vier mitrailleurs van het kaliber .303. Deze waren ondergebracht in twee pods onder de vleugels. Daarnaast hadden deze Harvards onder de vleugels lanceerrails voor een zestal raketten en punten voor twee bommen. Deze uitvoering was gelijk aan die van de Franse luchtmacht in Algerije en die leek daar te voldoen. Deze modificatie werd aangeduid als Harvard 4KA.

N4109C / H 210 North American T-6G Texan

Ook de H 210 kreeg deze aanpassingen. De H 210 was daarmee een tot de tanden toe bewapende versie van dit, oorspronkelijk als opleidingstoestel ontworpen, vliegtuig. De H 210 vloog vanaf Ndjili Airport in het toenmalige Leopoldstad in Kongo.

Neergeschoten

De oorspronkelijke H 210 is op 17 juli 1960 neergeschoten boven de voormalige Belgische kolonie Kongo tijdens de Kongo crisis. Deze was ontstaan direct na de onafhankelijkheid van het land op 30 juni 1960. Op de fatale dag vloog Lt. Baudouin Carpentier de Changy (een van oorsprong Hawker Hunter piloot die als vrijwilliger zich voor taken in Kongo had gemeld) een missie waarbij hij een Alouette II helikopter zou vergezellen. Op dat moment vonden er tal van evacuaties van Europeanen plaats. De H 210 moest daar luchtsteun bij geven. Nog voor de ondersteuning plaats vond raakte het contact met het toestel verloren en de H 210 keerde niet meer terug.

N4109C / H 210 North American T-6G Harvard (Kleine Brogel, 14 september 2014)

Twee dagen later vond men het wrak van het toestel. Het bleek dat de kist was neergeschoten toen de piloot onderweg vermoedelijk een vijandelijke mitrailleurstelling onder vuur wilde nemen. Baudouin had een noodlanding gemaakt bij de brug van Inkisi. Terwijl hij uit het toestel klom werd hij door de Kongolese rebellen gedood en zijn lichaam werd in nabijgelegen de rivier met krokodillen gedumpt.

N4109C / H 210 North American T-6G Harvard (Antwerpen, 8 maart 2014)
Heldendaad
De omgekomen Lt. Baudouin Carpentier de Changy wordt in België gezien als held omdat hij een paar dagen voor zijn dood (op 11 juli 1960) met zijn Harvard een collega piloot van de H 202 had gered die gewond naast de startbaan van een bezet vliegveld lag. Door voor de neus van de rebellen – die het veld bezet hadden – te landen, wist hij de collega aan boord te krijgen en zo met hem weg te vliegen.

Geschiedenis N4109C

De N4109C is een T-6G Texan die gediend heeft bij de Zuid-Afrikaanse luchtmacht. Daar had het toestel het militaire serial 7727. Deze Texan heeft als bouwjaar 1952 en kreeg als constructienummer SA-078 mee. Deze kist was er één in een serie van 30 die door een handelaar werden geleverd aan Zuid Afrika. In totaal hebben een paar honderd Texans bij de Zuid-Afrikaanse luchtmacht gevlogen.

N4109C North American T-6G Harvard in zijn oude kleurenschema (Schaffen-Diest, 13 augustus 2005)

De kist is tussen 1956 en 1993 operationeel geweest en kreeg daarna op 24 mei 1993 de civiele registratie ZU-AGC op naam van Seaview Aerobatics uit Port Elisabeth. In augustus 1994 kwam de Texan per luchtvracht aan in België en werd gestationeerd op de luchthaven van Antwerpen. Op 13 september 1994 werd de T-6G In de Verenigde Staten ingeschreven als N4109C en de eerste vlucht in België maakte de kist op 29 november van datzelfde jaar. De eerste jaren vloog de kist in een rood-zilver kleurenschema met een zwart-wit geblokte neus en droeg de naam “Seaview Princess”, een overblijfsel de voormalige Zuid Afrikaanse eigenaar.

N4109C North American T-6G Harvard met de naam “Seaview Princess” op de neus (Schaffen-Diest, 13 augustus 2005)

Herinnering levend

Sinds juni 2011 is de N4109C voorzien van zijn huidige kleurenschema als H 210 van de Belgische Luchtcomponent. Daarbij is ook de naam van Lt. Baudouin de Changy onder de cockpitkap aangebracht.

N4109C / H 210 North American T-6G Texan met de naam van Lt. Baudouin de Changy

Drijvende kracht achter het levend houden van de herinnering aan Lt. Baudouin Carpentier de Changy en zijn H 210 is de Belg Danny Cabooter. De N4109C wordt gevlogen vanuit het Stampe en Vertongen Museum dat op de luchthaven van Antwerpen is gevestigd.

N4109C / H 210 North American T-6G Texan houdt de herinnering levend aan een Belgische held

Geef een reactie