Meiringen, 3 en 6 september 2021 – Toen we begin september 2021 Militärflugplatz Meiringen in het Berner Oberland bezochten werd daar net de WK Flpl Kdo 13 (Wiederholungskurs Fulgplatz Kommando 13) gehouden. In die periode werden reservisten opgeroepen om hun vaardigheden te oefenen en op peil te houden. Daarbij werd deze keer ook geoefend met reddingsoperaties bij F/A-18 Hornets.
De Zwitsers hebben indertijd bij McDonnell Douglas in totaal 26 F/A-18C Hornet eenzitters gekocht (J-5001 t/m J-5026) en acht F/A-18D Hornet tweezitters (J-5231 t/m J-5238). Daar zijn tegenwoordig nog dertig exemplaren van over. Om de operationele toestellen bij de trainingen van de brandweer zoveel mogelijk te ontzien wordt gebruikt gemaakt van een tweetal F/A-18C simulatoren.
Deze niet vliegende, natuurgetrouw nagebouwde toestellen zijn van hout en kunststof. De toestellen zijn voorzien van een registratie; X-5098 en X-5099. Met de objecten kan tussen de verschillende vliegbasis in Zwitserland gereisd worden. Dan worden de kisten op een dieplader geplaatst en over de weg getransporteerd.
Hugo Wolf AG
Voor de bouw van de twee oefen-Hornets werd een beroep gedaan op de Zwitserse firma Hugo Wolf AG. Zij zijn gespecialiseerd in het werken met fiberglasconstructies. De kisten worden aangeduid als F/A-18C MAGO (Mobile Ausbildungsanlage Ground Operations). Deze oefenkisten zijn uniek in de wereld.
De toestellen zijn gebouwd naar de specificaties van McDonnell Douglas (Boeing). De cockpit is voorzien van diverse echte instrumenten en ook de schietstoel is echt (maar werkt uiteraard niet). Ook kan de canopy bediend worden. De vleugels kunnen (net als in het echt) opgeklapt worden en de ophangpunten onder de vleugels zijn functioneel. Daar kunnen dummy raketten aan gehangen worden van het type AIM-120 AMRAAM en AIM-9 Sidewinder.
Het eerste toestel, de X-5099, was in 2013 gereed om in gebruik genomen te worden. De eerste simulator beviel goed en ontstond de behoefte aan een tweede exemplaar, met nog meer techniek aan boord. Daarop werd nog een tweede besteld. Dat werd de X-5098 en die werd in 2017 afgeleverd.
Het tweede toestel beschikt over nog meer technische snufjes dan het eerste exemplaar. Er kunnen diverse noodsituaties nagebootst worden. Zo kan er rook in de cockpit gezet worden. De motor kan lawaai maken en roken. De remmen kan men laten gloeien zodat het lijkt of deze oververhit zijn. De brandstoftanks kunnen (water) lekken. Ook kan de X-5098 zijn neuswiel intrekken om zo een landing zonder neuswiel te simuleren.
Oefenscenario’s
Tijdens de Wiederholungskurs werden diverse oefeningen met de X-5098 gehouden. Zo werd er geoefend met warm gelopen remmen. Dan plaatst de brandweer twee grote ventilatoren bij de wielen en meet men met een thermometer op afstand de temperatuur van de wielen.
Om de piloot (pop) tijdens een noodsituatie uit zijn cockpit te halen is een speciaal geprepareerde terreinwagen beschikbaar. Deze heeft een lift en daarmee kan de brandweer de piloot zo nodig horizontaal uit zijn Hornet vervoeren.
Een paar dagen later werd op een afgelegen stuk op het veld in no-time een tentenkampje opgezet bij de X-5098. Hier werd geoefend met de redding in speciale gasdichte pakken. Geen pretje voor de mannen, het was nog boven de 25 graden! Tijdens de oefening werden de brandweerlieden telkens onder een nooddouche gezet die bij het tijdelijke kampement was opgesteld.
Filmen
Een deel van de oefeningen werd door een camerateam vastgelegd. Het kan dan ook goed dat dit beeldmateriaal in de toekomst weer voor promotie- of instructiedoeleinden gebruikt gaat worden.
Gekortwiekt
De X-5098 is overigens niet helemaal ongeschonden uit een voorgaande oefening gekomen. De linker staartvleugel ontbreekt. Nu was het toch al een tamme eend die niet kon vliegen, maar nu lijkt het tevens een gekortwiekte vogel…