N5510N Ion Aircraft ION 100 in de herkansing?

N5510N Ion Aircraft ION 100 (Oshkosh, 2107)

Oshkosh Air Venture 2015 en 2017 – Zou het ooit nog gaan lukken met de Ion Aircraft ION 100? In 2015 en 2017 zagen we het prototype (c/n 001) van dit model met de registratie de N5510N tijdens de EAA AirVentue op Oshkosh in Wisconsin. Dit toestel is in 2007 gebouwd en bestaat grotendeels uit composietmaterialen. De DreamWings Valkyrie uit 1999 heeft model gestaan bij het ontwerp van deze tandemzitter.

N5510N Ion Aircraft ION 100 (Oshosh, 2017)

De ION 100 is een toestel met (in principe) intrekbaar onderstel, een dubbele staart en een duwpropeller. De eerste jaren vloog dit toestel met een Jabiru 3300 zescilinder motor. Vanwege koelingsproblemen is in 2009 een Rotax 912ULS motor van 100 pk (77 kW) gemonteerd. Toen wij de N5510N zagen waren de wielen voorzien van gestroomlijnde wielkappen. Kennelijk is het aanvankelijk intrekbare landingsgestel een vast onderstel geworden.

N5510N Ion Aircraft ION 100 (Oshkosh, 2015)

In 2015 was nog een in aanbouw zijnde ION te zien. Het leek erop dat daar een zescilinder (Jabiru?) motor gemonteerd zat. Zover we kunnen nagaan heeft dat nog niet geleid tot en tweede vliegend exemplaar.

Nog een Ion Aircraft ION 100 in aanbouw (Oshkosh, 2015)

Tot op heden is het nog niet gelukt om de productie op gang te brengen. Niet in serieproductie en niet in de productie van een bouwpakket. Op 10 september 2021 ging Ion Aircraft over in handen van Geode Capital Management. Laten we hopen dat dit een doorstart van de ontwikkelingen inhoudt. De tijd zal het uitwijzen.

Geef een reactie