“Eve” kust het asfalt van de landingsbaan op Bern – Belp

N150EK WACO YMF-5D Super kust het asfalt van de baan op Bern-Belp

Bern – Belp, 16 oktober 2021 – Op deze zonnige herfst-zaterdagmiddag arriveerde vanuit Birrfeld de N150EK. Deze WACO YMF-5D Super maakte eerst een tweetal IFR approaches alvorens te landen. Ja, u leest het goed, deze tweedekker vloog een deel van zijn vlucht IFR!
Hoewel het model van dit vliegtuig al sinds 1930 vliegt ,is de N150EK nog een vers exemplaar. Met constructienummer F5C-8-150 verliet dit toestel in 2018 de fabriek in Battle Creek in het Amerikaanse Michigan.

Oorsprong

De naam WACO staat oorspronkelijk voor Weaver Aircraft Company. Dit bedrijf begon in 1920 in Troymet het bouwen van vliegtuigen. In 1928 werd de naam aangepast naar Waco Aircraft Company. In 1947 ging het bedrijf op de fles. Een lot dat meer vliegtuigbouwers na de Tweede Wereldoorlog overkwam. Al die jaren bleven de WACO (spreek uit als “Wah-Co”) toestellen populair en gelukkig vliegen er nog een redelijk aantal klassieke WACO’s.

Tweede leven

In 1983 werd de WACO Classic Aircraft Corporation opgericht. Dit bedrijf ging de WACO YMF tweedekker opnieuw in productie nemen met als aanduiding YMF-5D Super. Daarvoor gebruikte men de originele bouwtekeningen van de oorspronkelijke WACO YMF. Tegenwoordig heet het bedrijf WACO Aircraft Company.

N150EK WACO YMF-5D Super

In 2018 werd WACO Aircraft Corporation overgenomen door Dimor Group Incorporated. Dit bedrijf stamt af van het Duitse bedrijf Dimor Aero met als grondlegger Dieter Morszeck. Hij is de kleinzoon van de oprichter van de Rimowa kofferfabriek. Morszeck is gepassioneerd luchtvaartliefhebber en heeft onder andere in Zwitserland de Junkers F13 replica ontwikkeld.

Typeaanduiding

De WACO YMF is een driepersoons vliegtuig. De piloot zit achterin en er kunnen twee passagiers voorin naast elkaar zitten. Het model wordt in de basis aangeduid als model ‘F”. De typeaanduiding van WACO’s is opmerkelijk. Voorafgaand aan de laatste letter, welke het model aangeeft, wordt het subtype aangegeven. In dit geval een “N” of een “M”. De eerste letter, van de drieletter aanduiding, geeft de gebruikte motor aan. De “Y” en “Z” is voor een Jacobs motor, de “I” of “K” voor een Kinner motor, de “R” voor een Warner Scarab moor, “Q” en “U” voor Continental.

Glass cockpit

De N150EK die we hier in beeld hebben is een WACO YMF-5D Super. Dat betekent dus dat er een Jacob motor op gemonteerd is. In dit geval een Jacobs R-755A2M stermotor, goed voor 300 pk (220 kW). Hoewel het een klassiek model betreft is de cockpit voorzien van een Garmin G500 glas panel met touch screen. Hierdoor is het toestel in staat om zowel bij dag als nacht te vliegen en onder VFR of IFR condities. Best bijzonder voor een dergelijk vliegtuig!

De N150EK WACO YMF-5D Super klimt uit na zijn IFR approach op baan 14

Leeg weegt het toestel 990 kg en het maximale startgewicht is 1.328 kg. De kruissnelheid van de YMF-5D Super is 95 kt en de nimmer te overschrijden snelheid is 168 kt. De N150EK is voorzien van long range tanks met een inhoud van 72 US gallon (273 liter). Daarmee kan de WACO een flink aantal uurtje “hangen” als je uitgaat van een verbruik van 14 US gallon op kruissnelheid. Naast een dik opgetuigd instrumentarium beschikt de N150EK ook nog over een rookinstallatie. Leuk voor vliegshows, waarbij de belasting mag variëren tussen +5,2 g en -2,1 g.
De N150EK is naar Zwitserland gehaald door Daniel König. Het toestel vliegt onder de vlag van Star Plane uit Neuheim. In maart 2020 is het toestel in een zeecontainer vanuit Chicago naar Birrfeld verhuisd. Helaas bleken de vleugels beschadigd tijdens de reis zodat deze retour afzender konden. Inmiddels heeft het toestel twee nieuwe vleugels gekregen.

Boven op de vleugel van de N150EK WACO YMF-5D Super staat de naam “eve’s kiss”

De WACO heeft een opvallend blauwwit kleurenschema met een sterrenpatroon. Boven op de vleugel staat de naam van het toestel; “eve’s kiss”. We waren blij verrast dat de wielen van deze schoonheid in de middag het asfaltbeton van de baan op Bern-Belp kuste.

Geef een reactie