Snuffel-chopper

De D-HMDX McDonnell Douglas MD 900 Explorer van Air Lloyd

Stans, 19 oktober 2021 – Op het platform bij de toren van Buochs/Stans stond een McDonnell Douglas MD 900 Explorer helikopter. Het bijzondere aan dit model is dat de staartrotor ontbreekt. Het is een NOTAR helikopter, dat staat voor No Tail Rotor. De functie van de staartrotor wordt hierbij uitgevoerd door een beweegbare uitlaat die voorzien wordt van een luchtstroom uit de turbinemotoren.

D-HMDX McDonnell Douglas MD 900 Explorer op het platform van Stans/Buochs

De McDonnell Douglas helikopters zijn uiteindelijk niet erg populair geworden. Er zijn tot nu toe 141 Explorers gebouwd. Het toestel wordt tegenwoordig door MD Helicopters als MD 902 aan de man gebracht. In Europa is de MD 900 een zeldzame verschijning.

De MD 900 heeft geen staartrotor maar een luchtstroom die de torque-beweging van een helikopter compenseert

Air Lloyd

Dit toestel was de D-HMDX en wordt gevlogen door Air Lloyd Deutsche Helicopter Flugservice GmbH. Dit bedrijf, dat gevestigd is op Bonn-Hangelar, verzorgt bijzondere helikoptervluchten. Daarover zo dadelijk meer.

D-HMDX McDonnell Douglas MD 900 Explorer

De D-HMDX is in juni 1996 gebouw bij de McDonnell Douglas Helicopter Corporation en heeft als constructienummer 90000036. De tijdelijke registratie in de Verenigde Staten was N9198Y. Daarna werd het toestel per 20 december 1996 overgeschreven naar Duitsland als D-HMDX.

ADAC en DRF

In Duitsland ging de – toen gele – helikopter vanaf april 1997 aan de slag voor de ADAC Luftrettung. In augustus 2004 werd het toestel overgespoten in zijn huidige rood-witte kleurenschema. Dat was omdat de heli overgedragen werd aan de DRF Luftrettung. In 2011 werd de MD 900 toegevoegd aan de vloot van Air Lloyd. Het kleurenschema bleef onveranderd, alleen de titels op het toestel werden gewijzigd.

Inmiddels heeft de D-HMDX drie broodheren gehad

CHARM

Bij Air Lloyd gebruikt men dit toestel voor een speciaal doen, namelijk het inspecteren van aardgasleidingen op lekkages. Gebeurde dat voorheen doormiddel van het meten van gasdeeltjes of het waarnemingen van verkleuringen in de vegetatie rondom een lek, tegenwoordig kan dat met een LIDAR (Light Detection And Ranging) lasersysteem genaamd CHARM. Dat staat voor CH4 Airborne Remote Monitoring. Hierbij worden twee soorten laserstralen uitgezonden die al dan niet door de methaandeeltjes geabsorbeerd kunnen worden. Zo kunnen lekkages in het leidingstelsel ontdekt worden.

De ronde buis aan de achterkant is van het LIDA lasrsysteem

De helikopter moet exact boven de gasleidingen vliegen. Daarvoor is een uitgebreid DGPS systeem aan boord. Dit is een Differential GPS dat de positie combineert met een aantal vaste referentiepunten en is daardoor nog nauwkeuriger dan een gewoon GPS. Zo wordt de exacte positie van de helikopter ten opzicht van de leiding bepaald. Vervolgens kan op een hoogte tussen de 90 en 150 meter gemeten worden met een snelheid van maximaal 180 km/u.

De D-HMDX zit volgebouwd met apparatuur

Wel moet het droog zijn, mag de grond niet te nat of bevroren zijn, mag er maar weinig wind staan (minder dan 20 km/u) en moet het zicht goed zijn. Dat maakt dat niet alle dagen van het jaar degelijke metingen verricht kunnen worden.

De D-HMDX McDonnell Douglas MD 900 Explorer op weg voor een nieuwe pijplijn controle

Air Lloyd was in Zwitserland bezig om een traject in Zwitserland te controleren voor Tansitgas AG.

Geef een reactie