Wat als Carglass je niet kan helpen?

LX-PCF Pilatus PC-24 landt met een flinke ster in de cockpitruit

Stans – Buochs, 25 oktober 2021 – Zouden ze bij Jetfly Aviation nog een poging gedaan hebben om bij Carglass het sterretje in hun voorruit te laten harsen? We denken van niet… Maar ja, een gebarsten cockpitraam van een Pilatus PC-24 kun je dan ook maar beter door de merkendealer laten repareren. Vandaar dat de LX-PCF Pilatus PC-24 (c/n 179) koers zette vanaf Brussel naar Stans. Als “Mosquito 07P” kwam de kist aan het begin van de middag bij de Pilatus fabriek aan. Vervolgens werd het toestel direct naar binnen geschoven in de onderhoudshangaar aan de zuidzijde van het vliegveld, nabij de toren.

LX-PCF Pilatus PC-24 (c/n 179)

Uitgeweken

De kist was 22 oktober 2021 op een vlucht van Oslo naar Le Bourget bij Parijs uitgeweken naar Brussel. Daarbij zonden de piloten ook code 7700 uit op hun transponder. Dat is de internationale code voor een emergency aan boord. We weten nu waarom! Kennelijk was de beschadiging van de ruit, die we tijdens de landing goed konden zien, niet van dien aard dat er niet met het toestel gevlogen kon worden. Anders had de reparatie zelfs ter plekke gedaan moeten worden. De vlucht werd wel met maximaal 265 kts gevlogen en tussen de 10.000 en 19.000 ft.

Tijdens de landing was de kapotte ruit goed te zien

De Luxemburgse luxe chartermaatschappij vliegt momenteel met een tiental Pilatus PC-24’s. Zeven in de LX-PCA t/m LX-PCG reeks en de LX-DCC, LX-JFG en LX-LMD. De eerst genoemde zeven toestellen zijn in de huiskleuren gespoten van Jetfly Aviaton en dat is een ontwerp van Philippe Starck.

LX-PCF Pilatus PC-24 (c/n 179)

Geef een reactie