Lelystad Airport, 1 november 2021 – In Nederland is een nieuw model sportvliegtuig ingeschreven, de PH-TAX. Dit is een Diamond DA 50 RG en is een forse en gespierde kist. Het toestel wordt in Nederland geleverd door de Nederlandse Diamond dealer ‘Wings over Holland’. Zij waren het die in oktober 2020 als eerste Diamond dealer ter wereld de nieuw ontwikkelde DA 50 RG wist te verkopen. Die eerste bestelling is nu afgeleverd.
Lange aanloop
De Diamond DA 50 kende een lange aanloop. Al op 4 april 2007 vloog het eerste prototype. Het kwam toen echter niet tot productie. Dat kwam onder andere door de economische recessie in de jaren kort daarna. Er werden diverse varianten van het toestel uitgedacht, toen allen met een vast onderstel. Er werden meerdere motoren toegepast, maar het project kwam in 2009 “on hold te staan”. Vanaf 2015 maakte Diamond Aircraft weer plannen om met het toestel verder te gaan.
Vernieuwde versie
Na een aantal mogelijke uitvoeringen verscheen in 2019 dan eindelijk de huidige versie ten tonele, een Diamond DA 50 met intrekbaar landingsgestel en een 300 pk (224 kW) sterke Continental CD-300 dieselmotor met zes cilinders. Die toestel wordt aangeduid als de Diamond DA 50 RG. In de cockpit is een Garmin 1000 NXi flightdeck te vinden.
Het toestel kan 195 liter peut (JetA1) mee aan boord nemen en kent een nuttige lading van 559 kg. Het toestel is een vijfzitter en weegt leeg 1.440 kg. Het maximale startgewicht van de kist is 1.999 kg.
De prestaties van dit toestel liegen er niet om, de maximale snelheid is 181 kts. Deze Diamond klimt met iets meer dan 1.000 ft per minuut en kan tot 20.000ft hoog vliegen.
De DA 50 RG vloog voor het eerst op 29 oktober 2019. Op 9 september 2020 mocht Diamond voor dit toestel de EASA typegoedkeuring ontvangen. In de officiële documenten wordt dit toestel overigens aangeduid als een Diamond DA 50 C. De Amerikaanse FAA typegoedkeuring zal waarschijnlijk eind 2021 gerealiseerd zijn. Er is deze zomer al een toestel als demonstrater naar de Verenigde Staten overgevlogen.
Eenmotorige DA 62
De DA 50 RG heeft veel gelijkenissen met zijn tweemotorige broer, de DA 62. Zo is de cabine hetzelfde. Alleen is de DA 50 RG enkel als vijfzitter leverbaar en kan de DA 62 ook voorzien worden van zeven zitplaatsen. De DA 50 RG heeft door het ontbreken van de derde rij zitplaatsen een grote bagageruimte.
Ook heeft de DA 50 RG de vleugels van de DA 62 overgenomen. Ze zijn iets korter omdat er geen motorgondel tussen zit. Aan de vleugel is goed te zien waar bij de DA 62 de motoren zouden zitten.
In tegenstelling tot de DA 62 heeft de DA 50 RG twee winglets. Deze dragen bij aan de stabiliteit van het richtingsroer. Een ander zichtbaar verschil is dat de DA 50 RG een middenspijl heeft in de voorruit en de DA 62 niet. Alles bij elkaar zou je de DA 50 RG dus eigenlijk een eenmotorige DA 62 kunnen noemen.
PH-TAX
Sinds dit jaar worden de eerste DA 50 RG toestellen aan de klanten afgeleverd. Op vrijdag 29 oktober is er ook één in Nederland aangekomen, de PH-TAX. Het constructienummer is 50.C.A.A.009.
PH-RAB
De PH-TAX is aangeschaft door Maurice Tax. Dit toestel vervangt na drie jaar zijn eerste vliegtuig, de PH-RAB. Dat was ook een toestel uit de Diamond-stal, een vierpersoons Diamond DA 40D Diamond Star TDI. De PH-RAB was in november 2018 door Tax overgenomen van de Rotterdamsche Aeroclub en was door de eigenaar voorzien van een opmerkelijke lijnenspel. Daarbij verscheen ook de naam “Bright Spark” op het toestel. Dit is het bedrijf van de eigenaar. Bright Spark is een creatief bedrijf op het gebied van technologische ontwikkelingen en markt introductie van nieuwe producten.
Sinds 24 september 2021 is de PH-RAB verkocht en staat op naam van Windprofit. De PH-RAB heeft Lelystad Airport inmiddels verruild voor Den Helder Airport.
Afleveringsvlucht
Terug naar de fonkelnieuwe PH-TAX. De Diamond maakte in de ochtend van 29 oktober 2021 nog een lokale checkvlucht met de eigenaar boven Wiener Neustadt.
In de middag zette de kist koers naar Lelystad Airport. Kort voor het invallen van de duisternis maakte de PH-TAX een low pass gevolgd door de landing en een watersaluut verzorgd door de brandweer.
Full option
In de PH-TAX zijn bijna alle denkbare opties aanwezig. Zo heeft de kist een TKS deicing systeem (met ethylene glycol vloeistof), een zuurstofsysteem en een Garmin GCU 476 keypad in de armsteun. Daarmee kan de Garmin G1000 NXi cockpit makkelijker geprogrammeerd worden. Van binnen ziet de PH-TAX er erg fraai uit met een lederen interieur met rode stiknaden.
Eigenlijk de enige optie die niet op dit toestel zit is airconditioning. Daar is van af gezien simpelweg omdat deze installatie 24 kg aan extra gewicht met zich meebrengt. Dat gewicht kan nu aan nuttige lading meegenomen worden.
Diamond painting
Wie ken het niet, de hobby diamond painting? Daarbij wordt een afbeelding op een doek “ingekleurd” met kleine kunststof steentjes. Deze worden met een pennetje nauwkeurig op de lijmlaag van de afbeelding gezet en vormen zo een soort mozaïekschilderij. Welnu, deze Diamond is ook klaar voor painting, maar dan anders… 😉
De PH-TAX is momenteel nog maagdelijk wit. De komende dagen komt hier absoluut verandering in. Bij ‘Wings over Holland’ wordt het toestel voorzien van een zelf ontworpen uiterlijk. Een gespecialiseerd bedrijf in het aanbrengen van wrapping en striping op voertuigen gaat hiermee aan de slag. Zeker geen alledaags klusje. Gezien de creatieve striping op de PH-RAB mogen we verwachten dat dit een ongetwijfeld mooi resultaat gaat opleveren!
Checkvlucht
Deze maandagmorgen werd benut door Luuk van Hooijdonk van Wings over Holland om zich het toestel eigen te maken. Samen met instructeur Marc Berkenbosch werd een lokale vlucht gemaakt. Daarbij werden twee touch and go’s gemaakt gevolgd door een glijlanding vanaf 1.000 ft. Dat ging allemaal soepeltjes.
De vlucht werd gadegeslagen door een flinke zwerm spreeuwen die zich op het veld genesteld hadden. Gelukkig vlogen de vogels ver genoeg van de Diamond af om voor problemen te zorgen, maar het ziet er op de foto best spectaculair uit.
Productieoverzicht
We hebben geprobeerd een overzicht van de productie tot nu toe te maken. Dat viel niet mee omdat de Oostenrijkse (test)registraties niet altijd terug te vinden zijn. De serienummers 50.002, 50.003, 50.006, 50.C.A.A.007 en verder vallen onder het EASA typecertificaat.
Productielijst Diamond DA 50 RG
Registratie | Type | C/N | Remarks |
---|---|---|---|
OE-VSO | Diamond DA 50 Superstar | 50.001 | No retractable gear, FF 04/04/07 |
OE-VLS | Diamond DA 50L.1 Magnum | 5L.001 | No retractable gear, FF 14/05/08, cvtd to DA50-JP7 Turbine |
OE-VSO | Diamond DA 50 RG | 50.002 | |
OE-VVV | Diamond DA 50 RG | 50.003 | |
OE-VTW | Diamond DA 50 RG | 50.004 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.005 | Produced? |
? | Diamond DA 50 RG | 50.006 | |
N150RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.007 | ex OE-UDX, OE-VPU, Demonstator Diamond Canada |
G-SORG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.008 | ex OE-UDY |
PH-TAX | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.009 | dd 29/10/21, based EHLE |
HB-RTT | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.010 | ex OE-VPT, dd 31/08/21 based LSZB |
HB-DTT | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.011 | ex OE-DXX, was demo aircraft in China |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.012 | |
OO-RDR | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.013 | dd 29/10/21, based EHSE/EBAW |
G-DOGA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.014 | |
HB-DMS | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.015 | |
YR-STG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.016 | |
OE-DSD | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.017 | based Cyprus? |
D-EOTF | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.018 | |
D-EMVH | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.019 | all white |
LN-ABZ | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.020 | ex G-YNWA |
PH-HJB | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.021 | dd 20/07/22, based EHKD |
PH-ASN | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.022 | dd 21+22/07/22, based EHLE |
HB-DTC | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.023 | |
3A-MYP | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.024 | |
T7-BKK | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.025 | |
N4169Z | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.026 | ex S5-DUB |
G-CMJZ | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.027 | |
OO-HAN | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.028 | dd 13/11/22, based EHBD, w/o 02/09/23 EHBD |
D-EEJS | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.029 | dd 13/01/23, based EDSB |
N66RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.030 | |
D-EWFF | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.031 | |
N732LA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.032 | ex OE-UDY |
D-ERJL | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.033 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.034 | |
OH-TAM | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.035 | |
G-OUTY | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.036 | based EGGP |
D-EFYY | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.037 | |
N338LA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.038 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.039 | |
N523SA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.040 | |
N41ZR | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.041 | ex OE-DSO, Demo EAA AirVenture Oshkosh 2023 |
N542SA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.042 | |
N543RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.043 | ex OE-UDI |
N27KY | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.044 | ex OE-VPU |
N445LA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.045 | |
LN-FRI | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.046 | ex OE-VPT Blue/silver/orange at factory 19/06/23 |
A7-DPG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.047 | ex OE-UDU, Demo Dubai Air Show 2023 |
G-CMOE | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.048 | |
N324LA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.049 | |
PH-WOI | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.050 | dd 15/11/23, based EHLE |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.051 | |
N53RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.052 | on order, del OCT23 PREMIER AIRCRAFT SALES INC |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.053 | |
D-EBHX | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.054 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.055 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.056 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.057 | |
OE-DLL | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.058 | |
OE-VPU | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.062 | Silver c/s |
PH-? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.064 | on order |
Aanvullingen worden op prijs gesteld!
4 gedachten over “PH-TAX Diamond DA 50 RG, new kid on the block”
nr 13 is OO-RDR, die vertrok samen met de PH-TAX op Wiener Neustadt
Top! Bedank Jan. Ik zet hem er bij! Groet, Berend Jan
Weer een pracht verhaal met mooie foto’s! Er zijn foto’s van de OE-UDX (50.C.A.A.007 ex OE-VPU) op Oshkosh als N150RG. Deze registratie is ook gereserveerd bij de FAA door Diamond Aircraft Sales USA Inc.
Hallo Robert, dank voor je compliment en de aanvulling. Ik ga het in het lijstje verwerken!
Groet,
Berend Jan