Lelystad Airport, 2 november 2021 – Bij Air Waterland op Lelystad Airport wordt de PH-DAS weer gereed gemaakt om voor de tweede keer als Nederlands toestel door het leven te gaan. De PH-DAS heeft tussen 19 februari 2014 en 21 oktober 2021 rondgevlogen met de Britse registratie G-RDAS.
Vóór die Britse periode heeft deze Reims/Cessna F172M Skyhawk ook als PH-DAS gevlogen. Dat was van 12 april 2013 tot en met 19 februari 2014.
Deze Reims/Cessna F172M Skyhawk, met constructienummer F1720999, is in 1973 gebouwd en heeft eerst als D-EGBX gevlogen. Daarna is deze Cessna naar Cyprus vertrokken als 5B-CBW. Op het eiland in de Middellandse Zee werd de 5B-CBW ingezet als lesvliegtuig bij het Aviator Flight Center. Vliegtuigen in de vloot van deze opleider kenmerken zich door een gele staart.
De 5B-CBW kwam in 2012 als occasion naar Nederland toen Air Waterland een Aquila A210 aan de Cypriotische vliegschool wist te verkopen. Het toestel werd vervolgens aan de huidige eigenaar R. Das verkocht en op 13 april 2013 van de toepasselijke registratie PH-DAS voorzien.
De gele staart is indertijd verdwenen en de Cessna kreeg vervolgens een grijs/roze striping aangemeten. Binnenkort zal het kistje Lelystad Airport weer verruilen voor zijn vaste onderkomen op Rotterdam – The Hague Airport.
Nul te veel
Inmiddels is opnieuw de Nederlandse registratie op het toestel aangebracht. Ook is het vuurvaste identificatieplaatje aangebracht. Daar staat de registratie op, de typeaanduiding en het constructienummer van het toestel. De aanduiding “C172” is in dit geval wel wat karig. Mooier was geweest “Reims/Cessna F172M Skyhawk”. Maar ja dat zijn dan wellicht te veel tekens voor de lengte van het plaatje. Overigens had één teken bespaard kunnen blijven op het plaatje, er staat namelijk een “0” te veel in het constructienummer…