PH-DAS -> G-RDAS -> PH-DAS

PH-DAS Reims/Cessna F172M Skyhawk

Lelystad Airport, 2 november 2021 – Bij Air Waterland op Lelystad Airport wordt de PH-DAS weer gereed gemaakt om voor de tweede keer als Nederlands toestel door het leven te gaan. De PH-DAS heeft tussen 19 februari 2014 en 21 oktober 2021 rondgevlogen met de Britse registratie G-RDAS.

G-RDAS Reims/Cessna 172M Skyhawk (Lelystad, 2 augustus 2021)

Vóór die Britse periode heeft deze Reims/Cessna F172M Skyhawk ook als PH-DAS gevlogen. Dat was van 12 april 2013 tot en met 19 februari 2014.

PH-DAS Reims/Cessna F172M Skyhawk

Deze Reims/Cessna F172M Skyhawk, met constructienummer F1720999, is in 1973 gebouwd en heeft eerst als D-EGBX gevlogen. Daarna is deze Cessna naar Cyprus vertrokken als 5B-CBW. Op het eiland in de Middellandse Zee werd de 5B-CBW ingezet als lesvliegtuig bij het Aviator Flight Center. Vliegtuigen in de vloot van deze opleider kenmerken zich door een gele staart.

5B-CBW Reims/Cessna 172M Skyhawk (Rotterdam – The Hague, 27 december 2012)

De 5B-CBW kwam in 2012 als occasion naar Nederland toen Air Waterland een Aquila A210 aan de Cypriotische vliegschool wist te verkopen. Het toestel werd vervolgens aan de huidige eigenaar R. Das verkocht en op 13 april 2013 van de toepasselijke registratie PH-DAS voorzien.

De Reims/Cessna hier de eerste keer als PH-DAS (Lelystad Airport, 20 april 2013)

De gele staart is indertijd verdwenen en de Cessna kreeg vervolgens een grijs/roze striping aangemeten. Binnenkort zal het kistje Lelystad Airport weer verruilen voor zijn vaste onderkomen op Rotterdam – The Hague Airport.

PH-DAS Reims/Cessna F172M Skyhawk

Nul te veel

Inmiddels is opnieuw de Nederlandse registratie op het toestel aangebracht. Ook is het vuurvaste identificatieplaatje aangebracht. Daar staat de registratie op, de typeaanduiding en het constructienummer van het toestel. De aanduiding “C172” is in dit geval wel wat karig. Mooier was geweest “Reims/Cessna F172M Skyhawk”. Maar ja dat zijn dan wellicht te veel tekens voor de lengte van het plaatje. Overigens had één teken bespaard kunnen blijven op het plaatje, er staat namelijk een “0” te veel in het constructienummer…

Het typplaatje van de PH-DAS Reims/Cessna F172M Skyhawk
Eerste PH-DAS
Van dhr. A. Bogaerds sr. kregen we nog een leuke aanvulling op de registratie PH-DAS. Dit kenmerk was namelijk van 10 juni 1969 tot en met 31 augustus 1981 eerder toegewezen aan de Grumman G.164A Super Ag-Cat met constructienummer 414. Dit toestel vloog als PH-DAS voor Dutch Air Sprayers uit Siddeburen. Het leuke toeval wil dat dit toestel indertijd opereerde, samen met de Ag-Cat PH-DAP, vanaf de tijdelijk airstrip in de Flevopolder aangeduid als F21. Deze strip voor landbouwsproeiers was hemelsbreed twee kilometer zuid van het huidige vliegveld van Lelystad. Dutch Air Sprayers was opgericht door Fred Slagman (hij vloog met de PH-DAS;  met de S van Slagman) en Gerard Post (hij vloog met de PH-DAP; met de P van Post). Een grappig historisch feitje dat we u niet wilden onthouden!

Geef een reactie