Drempelvrees

F-HCTV Dassault Falcon 7X

Lelystad Airport, 11 november 2021 – Bij de vliegtuigspuiterij van Satys op Lelystad Airport meldde zich deze middag een nieuw lijdend voorwerp. Dit in de vorm van de kersvers geregistreerde F-HCTV. Dit is een Dassault Falcon 7X met constructienummer 46. Deze bizjet is gebouwd in 2009. In dat jaar ging deze kist vliegen met de testregistratie F-WWVR. Vervolgens ging het toestel aan de slag bij Planair Enterprises als VQ-BAA. Dat duurde tot 18 juni 2018. Toen werd deze Falcon aangekocht door Jetcraft Global en ging vliegen voor Planet Nine Private Air als N19NE. Voorheen stond dit toestel op Teterboro Airport (KTEB).

F-HCTV Dassault Falcon 7X

Astonjet

Sinds 6 oktober van dit jaar is de N19NE uitgeschreven met de melding “verkocht naar Frankrijk”. Inmiddels is het toestel als F-HCTV geregistreerd op naam van Dassault Aviation. Zover we kunnen nagaan was de eerste vlucht als F-HCTV op 14 oktober 2021 van Genève naar Le Bourget bij Parijs. De nieuwe Franse registratie is dan ook in Zwitserland aangebracht. Vanaf Le Bourget vloog de kist vandaag naar Lelystad Airport.

De nieuwe registratie is met een sticker over de vorige geplakt

Het is de bedoeling dat per mei 2022 de F-HCTV vanaf Le Bourget beschikbaar komt voor chartervluchten bij het Franse bedrijf Astonjet. Dit toestel is daarmee bij Astonjet ook gelijk de grootse in de vloot. Voor die tijd wordt eerst nog het exterieur opgefrist en komt er een nieuw interieur in het toestel. Voor de buitenkant gaat Satys op Lelystad Airport zorgen.
Het huidige kleurenschema was overigens nog niet zo oud en stamt uit 2016. Toen is ook het interieur al een keer vernieuwd. De kist stond eerder dit jaar te koop met 6.162 vlieguren in de logboeken met daarbij 1.567 landingen.

Trekstang

Na de landing vandaag op Lelystad Airport werd de Falcon 7X op het Delta-platform geparkeerd. Doorgaans sleept vanaf daar de vliegtuigtrekker van Satys de toestellen naar de spuithal. Dat lukte alleen vandaag niet. Er was geen passende trekstang voorhanden. Doorgaans ligt er wel een gedemonteerd exemplaar in het handschoenenkastje van een bizjet. Een kastje dat bij een Falcon 7X overigens achter in de romp zit en welke met een uitklapladdertje bereikbaar is.

F-HCTV Dassault Falcon 7X

Als gevolg van het ontbreken van de trekstang moest de F-HCTV op eigen kracht naar de hangaar taxiën. Daarop werden de motoren gestart en reed de kist onder begeleiding van de havendienst naar de spuithal.

Rood

Daar stond inmiddels de deur open. De twee aanwezige Noordzee Helikopter Vlaanderen Eurocopter EC155 B1 heli’s waren inmiddels aan de kant geschoven. Deze toestellen worden momenteel omgesporen in de rode kleuren van Air Greenland, net als een viertal voorgangers. Deze helikopters moesten nu even wijken voor de Falcon 7X.

De twee Eurocopters zijn ingepakt aan de kant gezet, de vloer is inmiddels aardig rood geworden…

Door het rood spuiten van de helikopters is de vloer overigens flink gekleurd geraakt. Op een afstandje ziet het eruit als de stoep van de lokale Chinees op nieuwjaarsmorgen… 😉

Duwen

Ook weer op eigen kracht reed de F-HCTV het eerste stuk de spuithal in. Op het stukje video hieronder is te zien hoe dat ging.

Daarna weerden de motoren afgezet en moest de kist voor het laatste stukje met de hand geduwd worden!

F-HCTV Dassault Falcon 7X staat half in de hangaar van Satys

Dat lukte aanvankelijk niet met de aanwezige personen. De kist wilde niet over het drempeltje rollen. Vervolgens werd de vliegtuigtrekker gepakt en met een band om het neuswiel werd de Falcon 7X alsnog over zijn drempelvrees heen geholpen. Daarna wist men op handkracht de laatste meters te duwen.

F-HCTV Dassault Falcon 7X staat half binnen
Eerst wordt geprobeerd om met spierkracht de kist over de drempel te krijgen
Vervolgens wordt de vliegtuigtrekker met een spanband gebruikt
Het laatste stukje wordt dan weer met de hand geduwd
Tenslotte staat de F-HCTV binnen en kan het werk beginnen

Stevig

Bij het duwen viel het ons op de je kennelijk tegen de binnenste flaps kunt duwen om het vliegtuig vooruit te bewegen. De eerste gedacht was dat dit een kwetsbaar onderdeel is, maar de praktijk wees anders uit. Weer wat geleerd!

Huisstijl

Na dit vertier werden de deuren gesloten en konden de werkzaamheden hun aanvang vinden. Over een paar weken zal de F-HCTV naar buiten komen in de huiskleuren van Astonjet. Er zij al meer toestellen die de kleuren dragen, zoals de onderstaande F-HATV op Schiphol

F-HATV Cessna 680A Citation Latitude (Schiphol, 9 maart 2020)

Op internet is een visual te vinden van de F-HCTV in de toekomstige Astonjet kleuren. Wij vinden hem mooi!

Visual van de nieuwe kleuren van de F-HCTV (afbeelding: Astonjet)

Geef een reactie