Limburgse koning in de polder

N676WT Beech 200 Super King Air

Lelystad Airport, 12 november 2021 – Ondanks de redelijke voorspellingen was de Flevopolder voorzien van lage bewolking met daarbij slecht zicht. Daardoor waren de condities zelfs aanvankelijk te slecht voor ‘Special VFR’ vluchten. Op het moment dat de weerscondities iets verbeterd waren, vloog de N676WT Beech 200 Super King Air van Maastricht Aachen Airport naar Lelystad Airport toe. Een kort vluchtje van een half uur.

N676WT Beech 200 Super King Air op het Delta-platform met het deurtje open

De King Air werd vervolgens op het Delta-platform gestald. Na een uurtje was de koffie op en vertrok de turboprop naar Calais–Dunkerque Airport (LFAC). Later in de middag werd weer gestart op Calais, niet richting de thuishaven bij Maastricht maar naar Genk Zwartberg (EBZW).

N676WT Beech 200 Super King Air

Thuis in Limburg

De N676WT is een Beech 200 Super King Air die sinds 21 april 2021 thuishoort op Maastricht Aachen Airport (EHBK). Deze “‘super koning van de lucht” is aangeschaft door de Exploitatie Maatschappij de Boer uit Echt. Dit is een Limburgs bedrijf dat zich bezig houdt met investeren in en het exploiteren van vastgoedbeleggingen. De vertegenwoordiging in de Verenigde Staten, die nodig is voor Amerikaanse toestellen met een niet-Amerikaanse eigenaar, is de Sky West Aviation Inc. Trustee uit Albuquerque (NM).

N676WT Beech 200 Super King Air

40 jaar oud

Deze Super King Air, met constructienummer BB-872, is alweer ruim 40 jaar oud. In juli 1981 begon dit toestel te vliegen als N1850T. Aanvankelijk zou deze kist naar Venezuela gaan als YV-429CP, maar dat is niet doorgegaan. Daarna kwam de kist naar Europa. Dat was vanaf 25 februari 1988. De Beech ging vliegen voor het Franse TAT (Transport Aerien Transregional) als F-GHMN. Op 16 juni 1994 ging MTM Aviation uit Duitsland ermee aan de haal als D-IOAN. In 1996 ging het toestel over naar Primair Executive Charter. In deze tijd hebben we het toestel al eens op Zestienhoven (Rotterdam – The Hague Airport) gezien.

D-IOAN Beech 200 Super King Air op Zestienhoven in 1997

Hierna vertrok het toestel op 7 juli 2000 weer terug naar de Verenigde Staten. Toen met het kenmerk N872BA, met een duidelijke link naar het constructienummer BB-872. Dat kenmerk werd op 15 januari 2008 veranderd in N602CN en tenslotte op 15 oktober 2018 in de huidige registratie, N676WT.

N676WT Beech 200 Super King Air

Op 19, 20 en 21 april 2021 werd de N676WT overgevlogen vanuit de Verenigde Staten. De overtocht via IJsland werd verzorgd door het daarin gespecialiseerde bedrijf AIROPS24 uit Eindhoven.

N676WT Beech 200 Super King Air in de start op baan 23
N676WT Beech 200 Super King Air

Op bezoek bij de buren

In de regel bezoeken vliegtuigen, die bedoeld zijn voor het vliegen van langere afstanden, maar weinig omliggende vliegvelden. Dat geldt ook voor de N676WT. We waren dan ook blij verrast dat deze Super King Air een vlucht vanaf Maastricht Aachen Airport naar het relatief kortbij gelegen Lelystad Airport maakte.

N676WT Beech 200 Super King Air trekt de wielen in op weg naar Calais

Geef een reactie