
Stans, 14 november 2021 – Pilatus Aircraft lanceert de Pilatus PC-7 MKX. Dit is een verbeterde versie van de Pilatus PC-7 MK II. De PC-7 MKX is een state-of-the-art basic trainer met een glazen cockpit met veel beeldschermen, de modernste avionica en andere technische innovaties. Deze versie is bedoeld als militaire trainer. Pilatus zelf noemt dit toestel “World’s Best Smart Basic Trainer”.



De cockpit is voorzien van een primair display met daaromheen multifunctionele touch screens. Met deze apparatuur kunnen leerlingpiloten kennis maken met de nieuwste technologie die tegenwoordig gebruikt wordt in de militaire luchtvaart. Door het slim te gebruiken van de avionica kan een breed scala aan trainingsmissies gevlogen worden, waardoor dit een veelzijdig opleidingstoestel is. Zo is dit toestel geschikt om te vliegen met een “Synthetic Vision System, autopilot en “Traffic Advisory System”. Ook beschikt het toestel over cockpitcamera’s en een “Mission Debriefing System”.

Naast trainingen in de lucht met de PC-7 MKX kan ook op de grond geoefend worden met een simulator en virtual reality technieken.
Het concept van de Pilatus PC-7 heeft zich inmiddels al bewezen. De PC-7 MKX is daar een verdere doorontwikkeling op, met een robuust toestel dat zeker dertig jaar mee zal gaan.

HB-HHH
Het prototype van de PC-7 MKX is de HB-HHH. Dit is van oorsprong een PC-7 Mk II die op 9 augustus 2019 werd ingeschreven. Dat was toen al opmerkelijk omdat er op dat moment geen orders voor nieuwe PC-7 Mk II’s liepen. Indertijd werd al het idee geopperd dat Pilatus met iets nieuws bezig was. Dat blijkt nu dus de PC-7 MKX geworden te zijn.

De HB-HHH heeft als constructienummer 1000. Dat duidt op een nieuwe reeks omdat de eerdere PC-7 Mk II bij 101 begon. De aanduiding “experimental” in het Zwitserse register geeft ook aan dat dit (nog) niet een standaard productietoestel is.
Dubai Air Show
Op 15 november 2021 wordt de PC-7 MKX officieel onthuld tijdens de Dubai Airshow 2021. De afgelopen dagen is de HB-HHH naar het Midden-Oosten gevlogen. Die vlucht voerde op 8 november 2021 van Stans / Buochs naar Bari (Italië) en Heraklion (Griekenland). Op 9 november 2021 werd doorgevlogen naar Marsa Alam (Egypte) en de 10e vloog de kist naar Riyad in Saoedi Arabië en vervolgens naar Dubai. Tijdens de ferryvlucht had de PC-7 MKX een tweetal extra brandstoftanks onder de vleugels. daardoor werd de endurance van het toestel verhoogd van drie naar vier uur.

De verwachting is dat dit model door de luchtmacht van de Verenigde Arabische Emiraten aangeschaft zal gaan worden. Dit zal nog voor het einde van de Dubai Airshow bekend gemaakt worden. Ook andere landen in de regio hebben interesse in dit toestel.
Wij hebben februari 2020 de HB-HHH al eens zien vliegen bij de fabriek in Stans tijdens een testvlucht.



In de loop der jaren zijn er regelmatig verbeteringen aan het toestel aangebracht, zoals een digitale cockpit. Deze wordt aangeduid als de NCPC-7. De letters “NC’’ staan daarbij voor “New Cockpit”.

De PC-7 Mk II is ontwikkeld uit de latere PC-9. De romp en cockpit van de PC-9 zijn daarbij samengevoegd met de vleugels en motor van de PC-7.

Ook de Nederlandse luchtmacht vliegt met de PC-7. Deze toestellen zijn de afgelopen jaren voorzien van een moderne digitale cockpit, maar worden weer niet als NCPC-7 aangeduid.
