De hamvraag bij de D-IWFH Beech C90GTi King Air

D-IWFH Beech C90GTi King Air vertrekt in het late herfstlicht

Lelystad Airport, 17 november 2021 – De Beech C90GTi King Air die deze dag op bezoek was vliegt nog maar kort met de registraties D-IWFH. Het toestel is gespoten in een erg mooi kleurenschema met overvloeiende kleuren en lijnen. Laten we het zo zeggen; er bestaan beslist minder fraaie exemplaren!

Fraaie lijnen en kleuren op de D-IWFH Beech C90GTi King Air

Hamvraag

De D-IWFH is op 21 september 2021 ingeschreven. Op Internet is nog niet terug te vinden wat de identiteit van deze kist is. Gelukkig stond het typeplaatje aan de kant van het hek op de kist. Zodoende konden we aflezen dat deze King Air constructienummer LJ-1948 heeft. Daarmee hebben we de hamvraag beantwoord!

Het welbekende typeplaatje gaf antwoord op de hamvraag!

Voorheen vloog dit toestel ook al in Duitsland, toen met de registratie D-IBFS en een minder spectaculair kleurenschema. De kist was indertijd eigendom van Brose Fahrzeugteile GmbH.

De D-IBFS Beech C90GTi op Lelystad op 13 juni 2018 (Foto: Jan Bekker)

De D-IBFS heeft in het verleden Lelystad Airport wel eens bezocht. Dat was op 13 juni 2018. Collega fotograaf Jan Bekker wist de kist toen op de gevoelige plaat te zetten. Op 14 juni 2021 vloog de D-IBFS, zover we kunnen nagaan, door de laatste maal op een vlucht van Coburg naar Augsburg.

D-IWFH Beech C90GTi King Air

Deze Beech C90GTi King Air is in 2009 gebouwd en heeft constructienummer LJ-1948. Op 11 augustus 2009 ging deze turboprop vliegen in de Verenigde Staten als N6148Z. Dit kenmerk werd op 7 juni 2011 doorgehaald met de melding dat het toestel verkocht was naar Duitsland. Toen werd de registratie D-IBFS op de kist geplakt.

D-IWFH Beech C90GTi King Air

In Duitsland kan een toestel her-geregistreerd worden. Vandaar dat deze Beech nu als D-IWFH door het leven gaat. De eerste dagen stond de registratie met zwarte schaduwletters op de romp. Dit is onlangs gewijzigd in een wit vlak met donkerblauwe letters. Vermoedelijk om de leesbaarheid te vergroten. Wel minder sierlijk…

De registratie D-IWFH staat op de Beech C90GTi King Air in een wit vlak

Wöhner Industries

Op de romp van de King Air is te lezen “Wöhner Industries”. Wöhner is een Duits familiebedrijf dat wereldwijd systemen voor elektriciteit aan de man brengt. De hoofdvestiging van dit bedrijf is te vinden in Rödental. Deze plaats ligt vlak bij Coburg in de deelstaat Beieren in het zuidoosten van Duitsland. Coburg is bekend van de coburgerham en zo is de cirkel met de hamvraag weer rond! 😉 Coburg is dan ook de thuisbasis van de D-IWFH. Vandaag arriveerde de D-IWFH vanuit Coburg (EDQC) en vertrok in de middag richting Hamburg (EDDH).

D-IWFH Beech C90GTi King Air
Coburgerham
Afbeelding: KeurslagerDeHaas.nl

Deze ham is vermoedelijk ontstaan in het plaatsje Coburg in Duitsland. De ham bestaat uit de twee schnitzel-delen van het varken uit de boven- en de plattebil. Het vlees wordt drooggezouten met zeezout. Afhankelijk van de producent wordt een kruidenboeket toegevoegd. Er zijn talloze varianten op deze ham. Men laat de ham tot wel zes maanden rijpen waarna het vlees inclusief het nog aanwezige bot wordt gerookt. Daardoor ontstaat het specifieke smaak. Ook zijn er varianten die licht gerookt zijn en vaak kom je de coburgerham tegen in een wat vierkanter model. Om dat te bereiken wordt een speciale hamvorm gebruikt. Coburgerham is lekker als broodbeleg, bij buffetten en in combinatie met meloen als voorgerecht. Tot zo ver de culinaire wetenswaardigheden waar AirOnline.nl ook vol mee zit!

Beech C90GTi King Air

De D-IWFH is een doorontwikkelde Beech Model 90 King Air variant met een tweetal potente Pratt & Whitney Canada PT6A-135A motoren. Deze kunnen 750 pk (550 kW) leveren maar zijn afgeregeld op 550 pk (404 kW). De klimprestaties van de C90GTi zijn hierdoor beter dan de eerdere modellen. Tussen 2008 en 2010 zijn 122 C90GTi’s gebouwd.

D-IWFH Beech C90GTi King Air
D-IWFH Beech C90GTi King Air

In een King Air is plek voor vier tot zes passagiers en twee piloten, al kan het toestel ook door één piloot gevlogen worden. Het maximale vliegbereik van de C90GTi is 1.321 NM en de maximale vlieghoogte is 30.000 ft. De kruissnelheid van deze King Air variant is 226 kts en maximaal weet dit toestel er 270 kts uit te persen. Ook beschikt de C90GTi over een digitale Collins ProLine 21 avionics suite. Aan de buitenkant is de C90GTi voorzien van winglets. Die zijn overigens ook achteraf op vroegere King Airs gemonteerd.

D-IWFH Beech C90GTi King Air

Met dank aan Peter M. Gerhardt en Jan Bekker.

Een gedachte over “De hamvraag bij de D-IWFH Beech C90GTi King Air

Geef een reactie