SKY academy voegt een Maule M-7-235C Orion toe aan de vloot

SP-FGS Maule M-7-235C Orion

Lelystad Airport, 19 november 2021 – Vandaag troffen we een toestel aan dat zich nog niet eerder op Lelystad Airport in de buitenlucht had laten zien, de SP-FGS. Deze Poolse Maule M7-235C Orion is op 4 september 2021 aan het einde van de dag in de Flevopolder geland. De kist verdween vervolgens vrijwel gelijk in de onderhoudshangaar bij Vliegbedrijf Tom van de Meulen.

SP-FGS Maule M-7-235C Orion
SP-FGS Maule M-7-235C Orion

De Maule stond te koop en is in augustus 2021 aangeschaft door SKY academy. Deze vliegschool, met vestigingen op Colmar-Houssen (LFGA) in Frankrijk en op Lelystad Airport, heeft inmiddels een tweetal Frans geregistreerde toestellen in de vloot (F-HABC en F-HRAT). Daar wordt deze staartwielkist aan toegevoegd.

SP-FGS Maule M-7-235C Orion

Binnenkort zal de Poolse Maule een nieuwe identiteit krijgen, F-HEBE. Dat vernamen wij uit de recent verschenen nieuwsbrief van SKY academy.

De Maule is onder meer beschikbaar voor trainingsvluchten met een staartwielkist, maar ook om ervaring op te doen in het vliegen in een vliegtuig met STOL capaciteiten.

Het staat ook in de staart, de Maule M-7 is een echte STOL (Short Take Off & Landing) kist

De SP-FGS is in 1997 gebouwd en draagt constructienummer 25011C. De kist heeft slechts 1.050 uren in het logboek. De verkopende eigenaar deed na 17 jaar afstand van zijn toestel omdat hij minder tijd voor het vliegen had. In Polen vloog de SP-FGS met “Airtech” titels. Deze zijn inmiddels verwijderd. De kist draagt verder een standaard rood-wit kleurenschema.

Het typeplaatje van de SP-FGS Maule M-7-235C Orion

Alleskunner

De Maule M7-235C Orion is een alleskunner. Het toestel heeft een sterke Lycoming zescilinder motor van 235 pk (172 kW).

De sterke zescilinder motor hier zonder de beplating

Aan de rechterkant kunnen twee deuren open zodat er een grote laadopening ontstaat. Hierdoor is het toestel ook uitermate geschikt om vracht te vervoeren. De M-7 biedt in principe plaats aan vijf personen, al is het derde bankje achterin wel een “kiddie seat”.

De dubbele deuren zorgen voor een groot gebruiksgemak met achterin een “kiddie seat”

Je komt de Maule M-7 vanwege zijn veelzijdigheid bijvoorbeeld tegen in de onherbergzame gebieden van Alaska als bushplane. Ook kan de M-7 uitgerust worden met drijvers om op het water te landen. In Europa zijn Maules vrij zeldzaam.

Voorbeeld van een Maule M-7-235B Super Rocket op drijvers (Sea Plane Base Oshkosh, 2011)

Tender Love & Care

Voordat er met de Maule door SKY academy gevlogen gaat worden krijgt het eerst nog wat TLC bij Vliegbedrijf van der Meulen. Dat is hen wel toevertrouwd. Op het moment dat wij de kist troffen ontbraken de rolroeren en de motorbeplating. Maar die onderdelen worden binnenkort weer teruggeplaatst.

SP-FGS Maule M-7-235C Orion

Verder viel ons het stoere soliede staartwiel op. Een dergelijk massief rubberen uitvoering kom je niet zo vaak tegen.

Stoer staartwiel!

Groeiende vloot

Het aantal toestellen in de vloot van SKY academy is de afgelopen tijd verdubbeld. Van twee naar vier. Naast de Maule werd namelijk onlangs ook de PH-LEF Cessna 182Q Skylane ingelijfd. Verder wordt de PH-PEP Pitts S-2B Special van het gelieerde SKY unlimited bij de vloot gerekend.

Cockpit van de SP-FGS Maule M-7-235C Orion
Vloot SKY academy
Registratie Type C/N Opmerking
F-HABC Mooney M20M TLS 27-0233 SKY academy
F-HEBE Maule M-7-235C Orion 25011C SKY academy, nu nog SP-FGS
F-HRAT Tecnam P2010 10 SKY academy
PH-LEF Cessna 182Q Skylane 18267283 SKY academy
PH-PEP Pitts S-2B Special 5251 SKY unlimited

 

Met deze diversiteit aan toestellen beschikt SKY academie over de mogelijkheden om een zeer breed opleidingsaanbod te presenteren.

SP-FGS Maule M-7-235C Orion

Geef een reactie