Eerste Extra NG in Nederland

D-EJJV Extra NG

Lelystad Airport, 23 november 2021 – In de hangaar Zeusch Aviation op Lelystad Airport aan het “Charlie2-platform” staan een aantal sportvliegtuigen gestald van privé-eigenaren. Op maandag 22 november 2021 is daar een wel héél sportieve jongen bijgekomen, een Extra NG (NG = Next Generation).

D-EJJV Extra NG

Fabrieksnieuw

Deze nieuwe bewoner heeft de Duitse roepnaam D-EJJV meegekregen en is rechtstreek uit de fabriek van Extra Flugzeugproduktions- und Vertriebs-GmbH naar Lelystad Airport gevlogen. De D-EJJV is daarmee de eerste Extra NG die in ons land thuishoort. De Extra’s worden in Duitsland gebouwd op het vliegveld van Schwarze Heide (EDLD), niet ver over de grens ter hoogte van Arnhem.

D-EJJV Extra NG

EASA en FAA goedgekeurd

De Extra NG werd in juli 2019 gepresenteerd tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in de Verenigde Staten. Sinds oktober 2019 beschikt Extra over het (Europese) EASA typecertificaat voor dit nieuwste pronkstuk in de inmiddels lange reeks aerobatic toestellen. En in februari 2021 verkreeg Extra ook de Amerikaanse FAA typegoedkeuring.

D-EJJV Extra NG

De productie van deze, door Walter Extra ontwikkelde, kist kent een goed gevuld orderboek. De D-EJJV is inmiddels nummer 29 met constructienummer NG029. Een respectabel aantal voor een exclusief en niet-alledaags vliegtuig voor niet-alledaags gebruik.

De D-EJJV is de 29ste Extra NG

Sterk

Deze geweldenaar is uitgerust met een zescilinder Textron-Lycoming AEIO-580-B1A motor die 315 pk (235 kW) levert. De Extra NG heeft geen stalen buizenframe, maar is beschikt over een geheel carbon fiber structuur. Het is een extreem sterk vliegtuig. De toegelaten belasting is maar liefst +10g/-10g! In dat geval moeten wel de vleugeltanks leeg zijn en mag er maar één persoon aan boord zijn. De beperkende factor bij een extreme manoeuvre wordt dan eerder de piloot dan zijn vliegtuig. Ter vergelijking, een F-35 is gebouwd om +9,5 g aan te kunnen.

De D-EJJV Extra NG heeft een zescilinder motor van 315 pk (235 kW)

Onder de canopy ziet de Extra NG er uit als een Formule1 auto. De twee composiet kuipstoeltjes zijn stijlvol met leer afgewerkt. Het instrumentarium is grotendeels digitaal met een centraal Garmin G3X touch-scherm en de cockpit is met carbon afgewerkt. Voor het showelement beschikt de Extra NG standaard over een rooksysteem.

D-EJJV Extra NG
De D-EJJV Extra NG met op de achtergrond de afbeelding van een ander “NG-ontwerp”, de Fokker 100 Next Generation die nooit gevlogen heeft…

Extra Extra

De D-EJJV is de derde Extra die momenteel op Lelystad Airport thuishoort. In dezelfde hangaar van Zeusch Aviation staan ook de twee Extra EA-330/LT’s PH-ZWS en PH-ZWZ van Leaseweb. En extra goed nieuws is dat we in onze glazen bol binnenkort nog een extra Extra zien aankomen op Lelystad Airport.

De PH-ZWS en PH-ZWZ Extra EA-330/LT staan bij de D-EJJV in de hangaar

Productieoverzicht

We hebben geprobeerd een productieoverzicht samen te stellen van de Extra NG’s die momenteel gebouwd zijn. Aanvullingen zijn welkom!

Productielijst Extra NG
Registratie Type C/N Remakrs
N100NG Extra NG NG001 ex D-EXNG (1)
N580XT Extra NG NG002 ex N302NG, D-EANG
S5-DRP Extra NG NG003
N580NG Extra NG NG004
N305NG Extra NG NG005
N609CS Extra NG NG006 ex N306NG
VH-XEO Extra NG NG007
N400TS Extra NG NG008 ex N308DV
D-EXJF Extra NG NG009 ex (D-EXDC), based Wevelgem (OO)
S5-DTJ Extra NG NG010
G-EXNG Extra NG NG011
N320WK Extra NG NG012
F-HNIX Extra NG NG013
N378KX Extra NG NG014
OK-MAD Extra NG NG015
N663MN Extra NG NG016
VH-OPK Extra NG NG017 (to China, ntu)
HB-MGA Extra NG NG018
F-HALZ Extra NG NG019
ES-RZM Extra NG NG020
G-NGTC Extra NG NG021 ex D-EXEA
N987NG Extra NG NG022
D-EXSA Extra NG NG023 based Mainz (D)
SP-ING Extra NG NG024
N812MJ Extra NG NG025
SP-HMM Extra NG NG026
D-EXNG (2) Extra NG NG027
G-MIIL Extra NG NG028
D-EJJV Extra NG NG029 based Lelystad (PH)
N11G Extra NG NG030

Met dank aan Peter M. Gerhardt voor zijn bijdrage.

Geef een reactie