Eerste Extra NG in Nederland

D-EJJV Extra NG

Lelystad Airport, 23 november 2021 – In de hangaar Zeusch Aviation op Lelystad Airport aan het “Charlie2-platform” staan een aantal sportvliegtuigen gestald van privé-eigenaren. Op maandag 22 november 2021 is daar een wel héél sportieve jongen bijgekomen, een Extra NG (NG = Next Generation).

D-EJJV Extra NG

Fabrieksnieuw

Deze nieuwe bewoner heeft de Duitse roepnaam D-EJJV meegekregen en is rechtstreek uit de fabriek van Extra Flugzeugproduktions- und Vertriebs-GmbH naar Lelystad Airport gevlogen. De D-EJJV is daarmee de eerste Extra NG die in ons land thuishoort. De Extra’s worden in Duitsland gebouwd op het vliegveld van Schwarze Heide (EDLD), niet ver over de grens ter hoogte van Arnhem.

D-EJJV Extra NG

EASA en FAA goedgekeurd

De Extra NG werd in juli 2019 gepresenteerd tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in de Verenigde Staten. Sinds oktober 2019 beschikt Extra over het (Europese) EASA typecertificaat voor dit nieuwste pronkstuk in de inmiddels lange reeks aerobatic toestellen. En in februari 2021 verkreeg Extra ook de Amerikaanse FAA typegoedkeuring.

D-EJJV Extra NG

De productie van deze, door Walter Extra ontwikkelde, kist kent een goed gevuld orderboek. De D-EJJV is inmiddels nummer 29 met constructienummer NG029. Een respectabel aantal voor een exclusief en niet-alledaags vliegtuig voor niet-alledaags gebruik.

De D-EJJV is de 29ste Extra NG

Sterk

Deze geweldenaar is uitgerust met een zescilinder Textron-Lycoming AEIO-580-B1A motor die 315 pk (235 kW) levert. De Extra NG heeft geen stalen buizenframe, maar is beschikt over een geheel carbon fiber structuur. Het is een extreem sterk vliegtuig. De toegelaten belasting is maar liefst +10g/-10g! In dat geval moeten wel de vleugeltanks leeg zijn en mag er maar één persoon aan boord zijn. De beperkende factor bij een extreme manoeuvre wordt dan eerder de piloot dan zijn vliegtuig. Ter vergelijking, een F-35 is gebouwd om +9,5 g aan te kunnen.

De D-EJJV Extra NG heeft een zescilinder motor van 315 pk (235 kW)

Onder de canopy ziet de Extra NG er uit als een Formule1 auto. De twee composiet kuipstoeltjes zijn stijlvol met leer afgewerkt. Het instrumentarium is grotendeels digitaal met een centraal Garmin G3X touch-scherm en de cockpit is met carbon afgewerkt. Voor het showelement beschikt de Extra NG standaard over een rooksysteem.

D-EJJV Extra NG
De D-EJJV Extra NG met op de achtergrond de afbeelding van een ander “NG-ontwerp”, de Fokker 100 Next Generation die nooit gevlogen heeft…

Extra Extra

De D-EJJV is de derde Extra die momenteel op Lelystad Airport thuishoort. In dezelfde hangaar van Zeusch Aviation staan ook de twee Extra EA-330/LT’s PH-ZWS en PH-ZWZ van Leaseweb. En extra goed nieuws is dat we in onze glazen bol binnenkort nog een extra Extra zien aankomen op Lelystad Airport.

De PH-ZWS en PH-ZWZ Extra EA-330/LT staan bij de D-EJJV in de hangaar

Productieoverzicht

We hebben geprobeerd een productieoverzicht samen te stellen van de Extra NG’s die momenteel gebouwd zijn. Aanvullingen zijn welkom!

RegistratieTypeC/NRemarks
N100NGExtra NGNG001ex D-EXNG (1), cr 02-03-22 St. Augustine (FL)
N580XTExtra NGNG002ex N302NG, D-EANG
S5-DRPExtra NGNG003
N580NGExtra NGNG004
N305NGExtra NGNG005
N609CSExtra NGNG006ex N306NG
VH-XEOExtra NGNG007
N400TSExtra NGNG008ex N308DV
D-EXJFExtra NGNG009ex (D-EXDC), based Wevelgem (OO)
S5-DTJExtra NGNG010
G-EXNGExtra NGNG011
N320WKExtra NGNG012
F-HNIXExtra NGNG013Hamilton c/s
N378KXExtra NGNG014
OK-MADExtra NGNG015Red Bull c/s
N663MNExtra NGNG016
VH-OPKExtra NGNG017(to China, ntu)
HB-MGAExtra NGNG018
F-HALZExtra NGNG019
ES-RZMExtra NGNG020
G-NGTCExtra NGNG021ex D-EXEA
N987NGExtra NGNG022
D-EXSAExtra NGNG023based Mainz (D)
SP-INGExtra NGNG024
N812MJExtra NGNG025
SP-HMMExtra NGNG026
HB-MGNExtra NGNG027ex D-EXNG (2)
G-MIILExtra NGNG028
D-EJJVExtra NGNG029based Lelystad (PH)
N11GExtra NGNG030
PH-IBMExtra NGNG031based Lelystad (PH)

Met dank aan Peter M. Gerhardt voor zijn bijdrage.

Geef een reactie