Lelystad Airport, 23 november 2021 – In de hangaar Zeusch Aviation op Lelystad Airport aan het “Charlie2-platform” staan een aantal sportvliegtuigen gestald van privé-eigenaren. Op maandag 22 november 2021 is daar een wel héél sportieve jongen bijgekomen, een Extra NG (NG = Next Generation).
Fabrieksnieuw
Deze nieuwe bewoner heeft de Duitse roepnaam D-EJJV meegekregen en is rechtstreek uit de fabriek van Extra Flugzeugproduktions- und Vertriebs-GmbH naar Lelystad Airport gevlogen. De D-EJJV is daarmee de eerste Extra NG die in ons land thuishoort. De Extra’s worden in Duitsland gebouwd op het vliegveld van Schwarze Heide (EDLD), niet ver over de grens ter hoogte van Arnhem.
EASA en FAA goedgekeurd
De Extra NG werd in juli 2019 gepresenteerd tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in de Verenigde Staten. Sinds oktober 2019 beschikt Extra over het (Europese) EASA typecertificaat voor dit nieuwste pronkstuk in de inmiddels lange reeks aerobatic toestellen. En in februari 2021 verkreeg Extra ook de Amerikaanse FAA typegoedkeuring.
De productie van deze, door Walter Extra ontwikkelde, kist kent een goed gevuld orderboek. De D-EJJV is inmiddels nummer 29 met constructienummer NG029. Een respectabel aantal voor een exclusief en niet-alledaags vliegtuig voor niet-alledaags gebruik.
Sterk
Deze geweldenaar is uitgerust met een zescilinder Textron-Lycoming AEIO-580-B1A motor die 315 pk (235 kW) levert. De Extra NG heeft geen stalen buizenframe, maar is beschikt over een geheel carbon fiber structuur. Het is een extreem sterk vliegtuig. De toegelaten belasting is maar liefst +10g/-10g! In dat geval moeten wel de vleugeltanks leeg zijn en mag er maar één persoon aan boord zijn. De beperkende factor bij een extreme manoeuvre wordt dan eerder de piloot dan zijn vliegtuig. Ter vergelijking, een F-35 is gebouwd om +9,5 g aan te kunnen.
Onder de canopy ziet de Extra NG er uit als een Formule1 auto. De twee composiet kuipstoeltjes zijn stijlvol met leer afgewerkt. Het instrumentarium is grotendeels digitaal met een centraal Garmin G3X touch-scherm en de cockpit is met carbon afgewerkt. Voor het showelement beschikt de Extra NG standaard over een rooksysteem.
Extra Extra
De D-EJJV is de derde Extra die momenteel op Lelystad Airport thuishoort. In dezelfde hangaar van Zeusch Aviation staan ook de twee Extra EA-330/LT’s PH-ZWS en PH-ZWZ van Leaseweb. En extra goed nieuws is dat we in onze glazen bol binnenkort nog een extra Extra zien aankomen op Lelystad Airport.
Productieoverzicht
We hebben geprobeerd een productieoverzicht samen te stellen van de Extra NG’s die momenteel gebouwd zijn. Aanvullingen zijn welkom!
Registratie | Type | C/N | Remarks |
---|---|---|---|
N100NG | Extra NG | NG001 | ex D-EXNG (1), cr 02-03-22 St. Augustine (FL) |
N580XT | Extra NG | NG002 | ex N302NG, D-EANG |
S5-DRP | Extra NG | NG003 | |
N580NG | Extra NG | NG004 | |
N305NG | Extra NG | NG005 | |
N609CS | Extra NG | NG006 | ex N306NG |
OK-KBP | Extra NG | NG007 | ex VH-EXO |
N400TS | Extra NG | NG008 | ex N308DV |
D-EXJF | Extra NG | NG009 | ex (D-EXDC), based Wevelgem (OO) |
S5-DTJ | Extra NG | NG010 | |
G-EXNG | Extra NG | NG011 | |
N320WK | Extra NG | NG012 | |
F-HNIX | Extra NG | NG013 | Hamilton c/s |
N378KX | Extra NG | NG014 | |
OK-MAD | Extra NG | NG015 | Red Bull c/s |
N663MN | Extra NG | NG016 | |
VH-OPK | Extra NG | NG017 | (to China, ntu) |
HB-MGA | Extra NG | NG018 | |
F-HALZ | Extra NG | NG019 | |
ES-RZM | Extra NG | NG020 | |
G-NGTC | Extra NG | NG021 | ex D-EXEA |
N987NG | Extra NG | NG022 | |
D-EXSA | Extra NG | NG023 | based Mainz (D) |
SP-ING | Extra NG | NG024 | |
N812MJ | Extra NG | NG025 | |
SP-HMM | Extra NG | NG026 | |
HB-MGN | Extra NG | NG027 | 800th Extra built, ex D-EXNG (2) |
G-MIIL | Extra NG | NG028 | |
D-EJJV | Extra NG | NG029 | based Lelystad (PH) |
N11G | Extra NG | NG030 | Single seat canopy |
PH-IBM | Extra NG | NG031 | based Lelystad (PH) |
N22EJ | Extra NG | NG032 | |
N264NK | Extra NG | NG033 | |
OY-NSH | Extra NG | NG034 | |
YR-SSE | Extra NG | NG035 | |
LV-KHE | Extra NG | NG036 | ArAvia |
N57UP | Extra NG | NG037 | ex D-EXJP |
N669KD | Extra NG | NG038 | |
N51CD | Extra NG | NG039 | |
VH-MJE | Extra NG | NG040 | |
LX-WAW | Extra NG | NG041 | |
G-IIJM | Extra NG | NG042 | ex OE-AAO |
SP-SMX | Extra NG | NG043 | based Zielona Góra (SP), For Sale |
G-NGSA | Extra NG | NG044 | |
N45NG | Extra NG | NG045 | |
N323RG | Extra NG | NG046 | |
RA-3266G | Extra NG | NG047 | |
? | Extra NG | NG048 | |
? | Extra NG | NG049 | |
N666AL | Extra NG | NG050 | 50th Extra NG |
N662AL | Extra NG | NG051 | |
N663AL | Extra NG | NG052 | |
SP-GKC | Extra NG | NG053 | Silver/red - for sale |
D-E… | Extra NG | NG054 | At Aero Friedrichshafen 04/23 |
N664AL | Extra NG | NG055 | |
? | Extra NG | NG056 | |
N427RB | Extra NG | NG057 | |
N72XS | Extra NG | NG058 | |
N665AL | Extra NG | NG059 | |
N962PS | Extra NG | NG060 | |
N124HP | Extra NG | NG061 | |
? | Extra NG | NG062 | |
N369XX | Extra NG | NG063 | Single seat canopy |
N64NG | Extra NG | NG064 | |
TC-TFA | Extra NG | ? | Turkish Airlines Fight Academy c/n NG048 or NG049 |
? | Extra NG | ? | c/s British racing green |
Met dank aan Peter M. Gerhardt voor zijn bijdrage.