Lelystad Airport, 27 november 2021 – Het was geen prettig VFR vliegweer vandaag. Het weer viel als ronduit grijs te bestempelen. Toch was er een interessante bezoeker te vinden op Lelystad Airport. Grijs van kleur, net als de lucht…
Het gaat om een klassieke Piper PA-30-160 Twin Comanche C met de registratie N111PL. Van deze tweemotorige versie van de Piper PA-24 Comanche vliegen er in Europa niet veel. In ons land zijn er momenteel twee aanwezig, de PH-COM op Lelystad Airport en de N8326Y op Midden-Zeeland.
De N111PL hoort thuis op Antwerpen. Daar kwam het toestel dan ook vandaan. Deze twin is gebouwd in 1969 en heeft constructienummer 30-1929.
In de vleugels zitten een tweetal Lycoming IO-320-C1A motoren, ieder goed voor 150 pk (112 kW). Zoals op de motorgondels af te lezen valt is het een Comanche C met turbo’s. Deze zijn van Rajay en konden optioneel aan het C-model toegevoegd worden indertijd. Een andere optie op dit toestel zijn de tiptanks.
2.000 en 152
De allereerste Twin Comanche vloog op 7 november 1962. Dit was in feite een PA-24 Comanche waar de motor uit de neus was weggelaten en waar twee motoren aan de vleugel waren gemonteerd. De PA-30 is van 1963 tot en met 1969 in productie geweest. De constructienummers liepen van 30-1 tot en met 30-2000. Met nummer 1929 kunnen we stellen dat de N111PL één van de laatst gebouwde toestellen is. Daarna zijn er nog 152 Piper PA-39 Comanche C/R modellen gebouwd, deze waren voorzien van contra-roterende motoren.
Aanvankelijk werd dit toestel in de Verenigde Staten geregistreerd als N8773Y. Vervolgens kwam de Twin Comanche op 10 juni 1970 naar Nederland als PH-ATV. Het toestel ging voor Schreiner & Co N.V. vliegen. Na nog twee eigenaren vertrok de kist op 17 oktober 1979 naar Duitsland en heeft vervolgens als D-GAHS gevlogen. Op 5 september 2018 veranderde de registratie in N111PL. Ondertussen is de kist bij Mastenbroek Aeroskill op Breda International Airport voorzien van het huidige grijs/witte kleurenschema.
Na de landing op Lelystad Airport werd de N111PL voor de hangaar bij Rotor & Wings gestald. Dat is ook het onderkomen van de enige Nederlands geregistreerde Twin Comanche.
Local flight
Even later werd er een lokale traningsvlucht gemaakt. Men vertrok richting Zwolle voor wat airwork tussen 3.000 en 4.000 ft hoogte. Daarna werd gedaald naar ongeveer 1.600 ft en werd een approach op baan 23 gevlogen, gevolgd door een drietal circuitjes. Na de full stop werd terug getaxied naar Rotor & Wings op het Hotel-platform. Nadat de thee gesmaakt had steeg de Piper weer op richting Antwerpen.
Met dank aan Henk Wadman voor zijn bijdrage aan dit artikel.